گجت‌ها

انواع مخلوط کن: کاربردها، برندها و اجزا هر یک را دقیق بشناسید!

مخلوط کن
۰

مخلوط کن یکی از وسایل و تجهیزات پرکاربرد آشپزخانه است که برای مخلوط کردن، خرد کردن و پوره کردن مواد غذایی و سایر مواد استفاده می‌شود. این دستگاه از یک پارچ، تیغه، خردکن یخ و موتور تشکیل شده است. وقتی دستگاه به برق متصل می‌شود، موتور روشن شده و تیغه‌ها را به حرکت درمی‌آورد. با به حرکت درآمدن تیغه‌ها، مواد غذایی درون پارچ کاملاً خرد و یک‌دست می‌شود. شکل و نحوه حرکت تیغه‌ها به گونه‌ای است که کاربرد دستگاه را برای خرد، پوره و در نهایت ترکیب کردن مواد جامد در مایع و تهیه مواد غذایی شل و آبدار مناسب می‌کند.

کاربرد مخلوط کن

اگر می‌خواهید بدانید که با مخلوط کن چه چیزهایی میشه درست کرد باید بدانید که این دستگاه برای تهیه انواع اسموتی، شیک‌، معجون، شیرموز، سس، سوپ و غیره مناسب است. شما حتی می‌توانید تکه‌های یخ موجود در ترکیب خود را به راحتی خرد کنید. مواد غذایی با بافت سخت بدون قرار گرفتن در مایع نمی‌توانند توسط تیغه‌های دستگاه به خوبی خرد شوند و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

مخلوط کن در بازار در مدل‌های متنوعی موجود است. شما می‌توانید مخلوط کن تک کاره، مخلوط کن دو کاره، مخلوط کن سه کاره و مخلوط کن چندکاره را در بازار پیدا کنید.

مخلوط کن در بازار در مدل‌های متنوعی موجود است. شما می‌توانید مخلوط کن تک کاره، مخلوط کن دو کاره، مخلوط کن سه کاره و مخلوط کن چندکاره را در بازار پیدا کنید.

معرفی انواع مخلوط کن و اجزای آن‌ها

مخلوط کن در بازار در مدل‌های متنوعی موجود است. شما می‌توانید مخلوط کن تک کاره، مخلوط کن دو کاره، مخلوط کن سه کاره و مخلوط کن چندکاره را در بازار پیدا کنید.

مدل تک کاره، همان مخلوط کن معمولی است. شما از این دستگاه می‌توانید برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها، اسموتی، شیک، کوکتل و غذاهای مایع استفاده کنید.

اجزای مخلوط کن معمولی تک کاره و کاربرد آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • موتور: وظیفه موتور به حرکت درآوردن تیغه است. دور موتور حدود ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه و سرعت تیغه هم همان سرعت محور موتور است.
  • کلیدهای شستی: کلیدهای شستی در مسیر جریان الکتریکی قرار گرفته و بسته به نوع دستگاه با فشار دادن آن‌ها یا با فشار دادن درپوش، این کلیدها عمل کرده و موتور را به راه می‌اندازند.
  • پارچ: پارچی است که مواد غذایی درون آن ریخته می‌شود.
  • تیغه‌ها: تیغه‌ها درون پارچ قرار گرفته و با روشن شدن موتور به حرکت در می‌آیند. تیغه‌ دستگاه به شکل دو نیم تیغه است که تنها یک طرف آن تیز و برنده است. تیغه باید به درستی درجای خود قرار داده شود؛ در غیر این صورت کار نکرده و هیچ عمل مخلوط کردنی را انجام نمی‌دهد.
  • کائوچویی زیر تیغه: زیر تیغه‌ یک کاسه کائوچویی قرار دارد که مواد آسیاب شده را در خود نگه می‌دارد و روی بدنه دستگاه تعبیه شده است.
  • دکمه کائوچویی: این دکمه برای نگهداری تیغه روی دستگاه کاربرد دارد.
  • درپوش پلاستیکی: این درپوش روی پارچ قرار گرفته و مانع از این می‌شود که مواد غذایی در اثر شتاب حاصل از حرکت تیغه‌ها به بیرون ریخته شوند.

گاهی اوقات همراه با دستگاه لوازم دیگری عرضه می‌شود که کاربری آن را بیشتر می‌کند؛ در این حالت بسته به تعداد وسایلی که با آن ارائه شده است، دوکاره، سه کاره یا چندکاره نامیده می‌شود.

مخلوط کن دوکاره معمولاً از یک مخلوط کن و یک آسیاب تشکیل شده است. از آسیاب می‌توان برای تهیه پودر انواع ادویه جات مانند فلفل، زیره و غیره و آسیاب کردن انواع مغزها استفاده کرد. برای استفاده از آسیاب باید پارچ را از روی موتور برداشته و ظرف آسیاب که معمولاً شیشه‌ای است را روی موتور قرار داد.

کارایی مخلوط کن سه کاره از دو نوع دیگر بیشتر است. مخلوط کن سه کاره معمولاً از سه وسیله مجزا برای مخلوط کردن، خرد کردن و آسیاب کردن تشکیل شده است. مخلوط کن و آسیاب این دستگاه کاربری مطابق دو دستگاه قبل دارد. از خردکن و غذاساز آن می‌توان برای خرد کردن مواد غذایی مختلف مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، صیفی جات و انواع مواد غذایی جامد دیگر استفاده کرد. به دستگاه سه کاره یا بیشتر معمولاً مخلوط کن چندکاره گفته می‌شود.

از انواع دیگر می‌توان به مدل حرفه‌ای و مسافرتی اشاره کرد.

مخلوط کن حرفه‌ای قیمتی بسیار بالاتر از انواع دیگر مخلوط‌کن‌ها داشته و دارای امکانات پیشرفته‌ای مانند قابلیت گرفتن کره از مغزها است. مخلوط کن مسافرتی یا قابل حمل یک دستگاه کوچک و جمع و جور و مجهز به یک باتری داخلی است که شما را قادر می‌سازد در هر جا و مکانی از آن استفاده کنید. این نوع برای ورزشکارانی که می‌خواهند مکمل‌های ورزشی و انواع اسموتی‌ها را در باشگاه برای خود تهیه کنند یا مادرانی که می‌خواهند در هر مکانی قادر به تهیه پوره برای کودکان خود باشند، مناسب است.

مخلوط کن حرفه‌ای قیمتی بسیار بالاتر از انواع دیگر مخلوط‌کن‌ها داشته و دارای امکانات پیشرفته‌ای مانند قابلیت گرفتن کره از مغزها است. مخلوط کن مسافرتی یا قابل حمل یک دستگاه کوچک و جمع و جور و مجهز به یک باتری داخلی است که شما را قادر می‌سازد در هر جا و مکانی از آن استفاده کنید.

مخلوط کن حرفه‌ای قیمتی بسیار بالاتر از انواع دیگر مخلوط‌کن‌ها داشته و دارای امکانات پیشرفته‌ای مانند قابلیت گرفتن کره از مغزها است. مخلوط کن مسافرتی یا قابل حمل یک دستگاه کوچک و جمع و جور و مجهز به یک باتری داخلی است که شما را قادر می‌سازد در هر جا و مکانی از آن استفاده کنید.

بهترین برندهای دستگاه

شاید یکی از پرتکرارترین سوالات هنگام خرید مخلوط کن این باشد که ” مخلوط کن چه مارکی خوبه“. حال که به بررسی انواع مدل‌های دستگاه موجود در بازار پرداختیم، در گام بعد به این پرسش که بهترین مارک مخلوط کن چیست می‌پردازیم.

شما می‌توانید دستگاه‌های باکیفیت و خوبی را هم در میان برندهای خارجی و هم ایرانی پیدا کنید. اگر مخلوط کن ارزان می‌خواهید، مسلم است که قیمت برندهای ایرانی کمتر از برندهای خارجی است.

بهترین مارک مخلوط کن ایرانی همانطور که انتظار می‌رود، مخلوط کن پارس خزر است. پارس خزر یکی از بهترین تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی در ایران است که سال‌ها است در بازار محصولات ایرانی حرف اول را می‌زند. مخلوط کن ایرانی خوب دیگری که می‌توان از آن نام برد، مخلوط کن ایران تکنو است. هر دو این مارک‌ها انواع مدل‌های دستگاه را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

بهترین مخلوط کن خارجی را از بین برندهای مختلف می‌توان نام برد. مخلوط کن مولینکس یکی از قدیمی‌ترین‌های بازار ایران و جهان است که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. مخلوط کن پاناسونیک محصول شرکت ژاپنی پاناسونیک است که کیفیت و مرغوبیت محصولاتش نیازی به تعریف ندارد. مخلوط کن فلیپس و مخلوط کن بوش از مارک‌های معتبر آلمانی موجود در بازار ایران هستند که کیفیت بسیار بالایی دارند. مخلوط کن کنوود و مخلوط کن فلر هم از محبوبیت زیادی بین خریداران ایرانی برخوردار بوده و محصولات بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند.

قیمت مخلوط کن در بازار ایران بسیار متغیر است. قیمت مخلوط کن ایرانی از ۵۰۰ هزار الی ۱۰ میلیون تومان متغیر است. از طرف دیگر، قیمت مخلوط کن خارجی ممکن است از یک میلیون تا ۱۵ میلیون تومان باشد.

پارامترهای مهم در هنگام خرید مخلوط کن

در پایان، به بیان مهم ترین نکاتی که هنگام خرید باید در نظر بگیرید، می‌پردازیم. اگر می‌خواهید دستگاهی خریداری کنید که سال‌های طولانی برای شما کار کرده و هیچ گاه از خرید آن پشیمان نشوید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جنس بدنه دستگاه مرغوب باشد. معمولاً بدنه دستگاه‌ها و دیگر لوازم برقی کوچک آشپزخانه از جنس پلاستیک فشرده یا استیل است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. پلاستیک سبک‌تر بوده اما مقاومت استیل بیشتر است. از طرف دیگر، اگر جنس بدنه از پلاستیک سفید باشد ممکن است به مرور زمان رنگ آن زرد شود.
  • جنس تیغه‌ها مرغوب باشد. از آنجا که تیغه‌ها باید قطعات جامد و سفتی مانند یخ را خرد کنند باید مرغوب باشند. اکثر تغیه‌ها از جنس استیل ضد زنگ هستند.
  • جنس پارچ مهم است. جنس پارچ معمولاً از شیشه یا پلاستیک است. نوع شیشه‌ای از دوام بیشتری برخوردار بوده و به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. در عوض پلاستیک در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارد اما رنگ آن ممکن است در اثر تماس طولانی مدت با بعضی مواد تغییر کند یا به مرور زمان کدر شده و شفافیت اولیه را نداشته باشد.
  • ظرفیت پارچ را در نظر بگیرید. قبل از خرید دستگاه باید توجه داشته باشید که آن را برای چه تعداد افرادی می‌خواهید استفاده کنید و طبق آن ظرفیت پارچ را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در هر بار استفاده تنها باید ۸۰% پارچ را پر کنید زیرا در غیر این صورت با روشن کردن دستگاه، مواد از درون آن به بیرون می‌ریزد و دیواره‌ها را آلوده می‌کنند. حتی ممکن است وارد موتور دستگاه شده و به آن آسیب برسانند.
  • برخورداری از فرآیند پالس. فرآِیند پالس یکی از قابلیت‌هایی است که باعث می‌شود بتوانید از حداکثر ظرفیت دستگاه برای چند ثانیه استفاده کنید.
  • قدرت موتور بسیار مهم است. اگرچه قدرت موتور به تنهایی نمی‌تواند کارایی دستگاه را تعیین کند و عوامل دیگری مانند نوع تیغه‌ها هم مهم هستند اما آنچه که آن را قوی و مؤثر می‌کند، قدرت موتور است. اگر از دستگاه به دفعات زیاد استفاده می‌کنید بهتر است که قدرت بالایی داشته باشد.

مخلوط کن یکی از لوازم برقی کوچک آشپزخانه است که به منظور سهولت کار خرد و مخلوط کردن مواد غذایی طراحی شده است. این دستگاه مخصوص خرد کردن مواد جامد در مایع است و اگر برای خرد کردن مواد جامد به تنهایی از آن استفاده کنید ممکن است نتیجه مطلوب را مشاهده نکرده و به دستگاه خود آسیب برسانید.

به همین منظور اکثر کارخانه‌های تولید کننده، آن‌ها را به صورت دوکاره یا چندکاره به بازار عرضه می‌کنند تا بتوان از آن در کاربردهای مختلف استفاده کرد. از این دستگاه برای تهیه انواع شیک، اسموتی، معجون، آب طالبی، آب هندوانه، شیرموز و غیره می‌توانید استفاده کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا