علمی

این بیوچیپ سلولهای بدن شما را برای تامین نیازهایتان برنامه‌ریزی میکند! +ویدیو

بیوچیپ

فکرش را بکنید! تراشه کوچکی بتواند سلولهای جدیدی برای بافتهای آسیب دیده و ارگانهای ناقص تولید کرده و باعث بهبود بیماران شود. این توصیفی از یک فیلم علمی تخیلی نیست، تیمی از محققین به صورت جدی در حال کار بر روی این تکنولوژی هستند و تا کنون قدمهای خوبی برداشته‌اند…

۰

بیوچیپ، زیست تراشه‌ بسیار کوچکی است که قادر به انجام هزاران واکنش بیوشیمیایی است. از این بیوچیپ‌ها به منظور تعمیر آسیبها، بازگردانی بافتهای پیر و آسیب دیده، بازیابی عملکرد اندامهای بدن، رگهای خونی و حتی سلولهای عصبی استفاده میشود.

تصور کنید یک چیپ هوشمند با قرار گرفتن در بخشی از بدن و با برنامه‌ریزی مجدد سلولهای پوستی، زخمها و جراحات را به سرعت التیام دهد. شاید این گفته علمی‌تخیلی به نظر برسد ولی این تکنولوژی چیزی است که محققین کالج مهندسی دانشگاه ایالتی اوهایو و مرکز پزشکی وکسنر مصمم به انجام آن هستند.

 

 

این دستگاه با نام TNT یا نانوترنسفکشن بافتی، قادر است هر نوع سلولی که در بدن بیمار مورد نیاز است را تولید کند. این سلولهای تازه نفس همچون بلوکهای ساختمانی امکان تعمیر و بازگردانی عملکرد بافتهای پیر همچون اندامها، رگهای خونی و سلولهای عصبی را خواهند داشت.

محققین در یک آزمایش عملی از طریق بیوچیپ ها توانستند سلولهای پوستی را برنامه‌ریزی مجدد کرده تا از این طریق سلولهای عروقی پایی که به شدت آسیب دیده و خونرسانی مناسبی نداشت را بازیابی کنند. بعد از یک هفته رگهای خونی فعالی در پای آسیب دیده ظاهر شدند و در هفته دوم پا سلامتی خود را بازیافت. همچنین آزمایشها نشان داد که امکان برنامه‌ریزی سلول برای فعالیت در قالب سلولهای عصبی نیز وجود دارد. این سلولها به موشهایی که آسیب دیدگیهایی از ناحیه مغزی داشتند تزریق شد تا از سکته مغزی نجات پیدا کنند.

پروفسور لی‌جیمز‌لی مهندسی شیمی و بیولوژیک، بیان داشت:

«بیوچیپ ما قادر است انواع زیست‌مولکولهای بزرگ، از DNA و دیگر ژنها گرفته تا سلولهای سطحی بافتها و ارگانهای بدن را با حداقل استفاده از رویکردهای تهاجمی جهت دستیابی به دوزهای بالا و با کمترین میزان تخریب ارگانها تولید کند، چیزی که توسط هیچ کدام از تکنولوژیهای فعلی مقدور نیست! ما دریافتیم که تاثیر ترنسفکشن سلولی به سرعت از سلولهای سطحی پوست شروع به انتشار میکند و به تدریج تمامی سلوهای ماهیچه‌ای را تحت تاثیر قرار میدهد. این موضوع منجر به تشکیل و بازسازی سلولهای جدید و حتی تکثیر سخت‌ترین نوع آنها یعنی نورونهای عصبی خواهد شد. »

بیوچیپ

وی همچنین خاطرنشان کرد:

«استفاده این تکنولوژی از پوست بیمار به عنوان یک بیورآکتور که در آن سلولهای درمانی به ارگانهای آسیب دیده و ناقص تزریق میشوند کمترین میزان عدم پذیریش (پس زدن توسط بدن) و آلودگی سمی را در پی خواهد داشت. ما باور داریم از طریق برنامه‌های کوتاه مدت بالینی که شامل افزایش عروق خونی و استفاده از پوست بیماران به عنوان یک بیورآکتور جهت تولید سلولهای زیستی است میتوانیم گامهای مثبتی در جهت پیشبرد این تکنولوژی برداریم. در بلندمدت امکان گسترش این فناوری برای تسهیل درمان اندامهای در معرض جراحی نیز وجود خواهد داشت»

در حال حاضر، بیوچیپ TNT تنها در مطالعات آزمایشگاهی بر روی موشها مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین پیش از امیدوار شدن به پیشرفتهای صورت گرفته از طریق آزمایشهای بالینی اولیه، بایستی آزمایشهای دیگری بر روی حیوانات بزرگتر صورت بگیرد. در بین انواع پیشرفتهای هوشمندانه بیوپزشکی که شاهد آن هستیم، قطعا این تکنولوژی هیجان بیشتری در دنیای پزشکی به همراه خواهد داشت.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا