تلفن همراه

درگاه هدفون حذف شده از پیکسل ثابت می کند که حق با اپل بود!

شاید ما از این موضوع خوشحال نباشیم اما به نظر می رسد که پیش بینی اپل در مورد اینکه به درگاه هدفون احتیاجی نداریم ، درست بوده است .

۱+

وقتی  اپل یک سال پیش  آیفون ۷ را به بازار عرضه کرد با اطمینان تمام درگاه هدفون را یک تکنولوژی منسوخ شده دانست  که ما می توانیم از آن صرف نظر کنیم .من در آن زمان با حذف آن موافق نبودم و هنوز هم نیستم ولی با پیوستن گوگل به جمع سازندگان موبایلهای فاقد درگاه هدفون زمان آن رسیده است که مرگ پورتهای ۳٫۵ میلی متری را بپذیریم. به نظر دو غول بی رقیب تکنولوژی موبایل آمریکا، آینده متعلق به وایرلس (یا در موارد اضطراری دانگل های صوتی ) است. به رغم اینکه این موضوع کمی ما را به دردسر می اندازد ولی همه باید با این موج همراه شویم .

من خودم با این موضوع راحت نیستم ولی من نقشی در این انتخاب نداشتم.

شاید من در مرحله پذیرش این فقدان هستم ولی باز هم نمی توانم از گوگل به دلیل حذف کردن یکی از بهترین چیزها در جهان ، عصبانی باشم . وصل کردن یک هدفون نو برای من قسمتی از جشن پیدا کردن یک صدای جدید فوق العاده است. شروعی قابل لمس و شنیدن برای لذت بردن از شنیدن موسیقی. ولی حقیقت درگاه های هدفون موبایلها این است که آنها شبیه هم ساخته نشده اند. خیلی از آنها  ورژنی جهنمی، بی مزه و یکدست از موسیقی را تولید می کنند که شنونده را ناامید می کند. پیکسل اولیه یکی از موبایلهایی بود که کیفیت صدای هدفونش بسیار ناامید کننده بود.

پیکسل ۲ XL بدون درگاه هدفون

پیکسل ۲ XL بدون درگاه هدفون

امید اپل به این بود که با حذف درگاه هدفون ما دردسرهای کوتاه مدت آن را تحمل کنیم تا از مزایای بلند مدت  به دست آوردن یک فضای تازه ارزشمند درون موبایل بهره مند شویم. این ریسک، یک ریسک محاسبه شده بود که  یکی از اهدافش مجبور کردن طراحان و توسعه دهندگان به ساختن تجهیزات دیجیتال و وایرلس بهتری بود. Adueze ، Bower & Wilkins و Shure (از تولید کنندگان مطرح هدفون و تجهیزات جانبی) در پاسخ دست به تولید کابلهای لایتنینگ خودشان زدند که تضمین می کند صدای هدفونهای آنها وقتی که به یک آِیفون متصل شوند، بهترین کیفیت را خواهد داشت. بقیه هم در بخش مصرف کننده تکنولوژی های صوتی در حال حاضر وایرلس را حوزه تمرکز خود قلمداد می کنند و تاثیر کمپانی اپل را دراین مورد نباید نادیده گرفته شود.

 

حذف درگاه هدفون

مرگ درگاه های هدفون برای کاربران آیفون پایان دنیا نبوده است .

گوگل در ابتدا  با مسخره جلوه دادن آن در تبلیغات با جملاتی نظیر این که جک هدفون پیکسل ۲۰۱۶ خوشبختانه چیزجدیدی نیست، تصمیم اپل را مسخره کرد.  ولی به هر حال کمپانیها  همیشه دست به این حملات بی ارزش علیه یکدیگر می زنند . این مربوط به گذشته بود ولی گوگل امروز فکر می کند که اولویتهایی مهمتر از صدا  دارد. تصمیم حذف درگاه هدفون توسط خود کمپانی Mountain View ( منطقه ای در کالیفرنیا که ساختمان اصلی گوگل در آنجا ساخته شده است ) بعد از مراسم عرضه Pixel 2 اینگونه برای سایت  TechChrunch  توجیه شد :

 

 Mario Queiroz مدیر تولید گوگل بعد از مراسم به TechCrunch  گفت: دلیل اصلی حذف

درگاه بنا نهادن یک مسیر جدید طراحی مکانیکی برای آینده است . ما می خواهیم صفحه

 نمایش را به گوشه های موبایل نزدیکتر و نزدیکتر شود و اگر می خواهیم این تغییر انجام شود

بهتر است  که زودتر انجام شود . شاید پارسال برای انجام آن زود بود ولی امسال موبایلهای

بیشتری در بازار موجود است .

در اولین نگاه وقتی گوشی های زیبا و بدون لبه ای مثل Samsung Galaxy S8 یا LG V30  را همراه با درگاه هدفون می بینید ممکن این توجیه گوگل نامربوط به نظر برسد  ولی نگاهتان را به جای امسال به سال آینده یا سال بعد از آن گسترش دهید ، به دنیایی فکر کنید که در آن وسایل جانبی بیشتری در موبایل جا سازی و حذف شده است . هر قدر که گوشی ها جمع و جورتر می شدند ، سهم فضایی که درگاه هدفون ( نه فقط خود درگاه بلکه مدار مبدل آنالوگ به دیجیتال آن و آمپلی فایر صدا را هم باید در نظر گرفت ) در آنها اشغال کرده بود ، بیشتر می شد . اگر درباره آِینده نزدیک صحبت می کنیم ، من توجیهات اپل و گوگل که حذف  درگاه هدفون در جهت ایجاد فضای بیشتر برای طراحی بهتر و یکپارچه تر لازم بوده است را قانع کننده نمی دانم ولی در طولانی مدت احتمالا حق با آنها است .

اگر گوگل حقیقتا در حال حذف یک کیفیت صوتی بی نظیر مانند کیفیتی بود که از گوشی هایی مانند quad-DAC LG G6   یا LG V30 می گیریم ، شاید من خیلی بیشتر عصبانی می شدم . اگر گوگل مانند اپل ، جزو یک یا دو کمپانی برتر تولید کننده موبایل بود من حتما احساس می کردم که دارد عجولانه دست به تغییری می زند که برای مدلهای آینده می توانست بهتر و توجیه پذیرتر باشد . ولی حقیقت این است که بعد از این تغییر هم LG گوشی هایی با تجهیزات یکپارچه شده صوتی با کیفیت برای کسانی که مثل من خوره صدای با کیفیت هستند ، عرضه خواهد کرد و پیکسل گوگل بیشتر در لایه آزمایشی بازارسیر خواهد کرد . با وجود تمام اینها ما نباید این آغاز به کار ضعیف گوگل به عنوان یک تولید کننده موبایل و فروش ناچیز پیکسل ( به نسبت باقی رقبا ) را نشانه این بدانیم که گوگل هیچ نفوذی ندارد .

در مراسم معرفی Pixel 2 ، من با خبر شدم که دو شرکت دانمارکی  تولید کننده لوازم جانبی صوتی  AIAIAI و Libratone هر دو اعلام کرده اند که چند مدل کابل و هدفون با برچسب Made for Google  تولید کرده اند . این مدلها طوری ساخته شده اند که با سری پیکسل و کروم بوک گوگل به خوبی کارکنند و از قابلیت جدید Fast Pairing هم پشتیبانی می کنند . AIAIAI و Libratone تنها دو تا از ۲۵ شرکت همکاری هستند که گوگل با آنها برای رقابت با اپل و بر چسب معروف Made for Apple قرارداد بسته است.

فرق بین تقلاهای کم اثر گوگل در حال حاضر و تلاشهای رقبای قبلی تولید کننده موبایل مانند مایکروسافت و بلک بری در مسیر این سفر است . آنها هم البته کنترل کاملی روی سخت افزار و سیستم عاملشان داشته اند اما هیچ کدام نتوانسته اند مانند گوگل از جایگاه خود به عنوان پشتیبان اصلی سیستم عامل برتر موبایل بهره مند شوند . گوگل بی پرده اعلام کرده است که فعالیتش در زمینه سخت افزار دیگر برایشان یک سرگرمی محسوب نمی شود و آینده آن به طور قطع پرنفوذتر و تاثیرگذارتر خواهد بود . کمپانی های تولید کنند لوازم جانبی هم در صف همکاری با کمپانی ای  ایستاده اند که می دانند شک کردن به آن احمقانه خواهد بود .

قبل از پیکسل ، سری نکسوس نقش یک نمونه لولیه از بهترین دستگاه اندرویدی را بازی کرد که  گوگل می توانست تصور کند . نکسوس قرار بود تا سازندگان دستگاههای اندرویدی همکار را به سازگاری بیشتر با مسیری که گوگل برای نرم افزارش در نظر داشت ، راهنمایی کند . این خصلت نکسوس هنوز در بدنه گوشی های هوشمند پیکسل  باقی مانده است و به ما علامت می دهد که اندروید همان راهی را می رود که iOS پیش گرفته است ، حذف درگاه های هدفون در موبایل .

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا