دانستنی‌های سلامتی

خواص خار مریم: این گیاه برای کبد شگفت آور است!

خواص خار مریم
۱۳+

از خواص خار مریم برای کبد و سم زدایی کلیه ها، کبد، مجاری ادرار و طحال استفاده می‌شود. خار مریم Milk Thistle گیاهی با گل‌های زیبای ارغوانی است که در آسیا، اروپا، شمال آفریقا و جنوب روسیه رشد می‌کند و گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی است. تقریبا همه اجزا گیاه بدون هیچ عارضه سمی قابل استفاده است.

این گیاه که در طب سنتی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد توسط زنان اروپایی برای افزایش شیر مورد مصرف قرار می‌گرفت.

خواص خار مریم

خواص خار مریم برای کبد

خارمریم از دو نوع ماده موثر تشکیل شده است. فلاوونولیگنان Flavonolignans  که ۴ – ۶ درصد گیاه را تشکیل می‌دهد و از چند ماده به نام گروه سیلیمارین Silymarin تشکیل شده است که شامل سیلایبین Silybin، ایزوسیلایبین Isosilybin و سیلای دیانین Silydianin و سیلیکریستین Silychristin است.

آپیگنین Apigenin، سیلیبونول Silybonol، تکسیفولین Taxifolin، فیستوس ترولز Phystosterols، پروتئین و روغن‌های چرب از دیگر مواد موجود در خارمریم است که دسته اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد گیاه را تشکیل می‌دهد.

سیلیبین بیشترین ماده موثره خار مریم است که بیشتر خواص خار مریم از حضور آن به وجود می‌آید. این گیاه همچنین حاوی فلاوونوئید شامل کوئرستین Quercetin و کمفورول Camphorol و روغن هایی مثل لینولئیک اسید، اولئیک اسید، بتائین، ویتامین C ویتامین E و ویتامین K است.

تاثیر اصلی خواص خار مریم برای کبد بر روی سلول‌های هپاتوسیت Hepatocytesکبد است به طوری که مانع از تجمع مواد سمی در کبد و پاک‌سازی کبد می‌شود. این گیاه همچنین باعث بازسازی سلول‌های هپاتوسیت کبد می‌شود.

یکی دیگر از خواص خار مریم برای کبد خاصیت ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل کیست در کبد است. خار مریم از صدمه دیدن سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کند و مانع از تشکیل سرطان کولون یا روده بزرگ می‌شود.

علاوه بر خواص خار مریم برای کبد، خار مریم کمک می‌کند:

  • با کاهش التهابات؛  کلسترول بد خون پایین بیاید.
  • خون تمیز و شفاف شده مانع از صدمه دیدن رگ‌های خونی می‌شود.
  • کلسترول خوب خون و تری گلیسیرید افزایش پیدا  کند.
  • کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد.
  • در صورتی که شخص از داروهایی مثل استامینوفن، سیسپلاتین و اقلام مشابه که به کبد آسیب و آنزیم‌های کبدی را به هم می‌زند استفاده می‌کند، خار مریم تاثیرات مخرب این داروها را از بین می‌برد.
  • باعث باز سازی سلول‌های کبد و کلیه‌ها می‌شود.
  • در بیماران دیابتی قند خون را کنترل می‌کند.
  • در مردان مانع از بروز بیماری پروستات و در صورت ابتلا باعث کنترل بیماری می‌شود و از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده استفاده خار مریم در مردان سرطان پروستات را از بین می‌برد.

خار مریم داروی ضد سرطان

از دیگر خواص خار مریم خاصیت ضد سرطانی آن است. در صورتی که فرد شیمی درمانی می‌کند با استفاده از این گیاه صدمات ناشی از شیمی درمانی به حداقل می‌رسد.

در افراد مبتلا به سرطان کبد استفاده از خار مریم به بیمار کمک می‌کند تا با تقویت سیستم ایمنی در برابر توکسین‌ها Toxins، پاتوژن‌ها Pathogens، و کوپفر Kupffer وارده به کبد از بدن محافظت کند.

نحوه استفاده از مکمل‌های دارویی و خواص خار مریم

می توان از خود گیاه اصلی یا فرآورده‌های آن به صورت کپسول یا قرص استفاده کرد. ولی از آن جا که مواد موجود در خار مریم معمولا در آب حل نمی‌شود استفاده از دم کرده آن به صورت چای پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین روش استفاده از خار مریم دانه‌های آن است که باید آسیاب شده به غذا اضافه شود. گاهی هم خار مریم را در ترکیب با گیاهان دیگری مثل قاصدک مورد استفاده قرار می‌دهند.

استفاده از روغن این گیاه بهترین شکل استفاده از خواص خار مریم است تا کلیه آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در گیاه فعال شود.

میزان مصرف خار مریم

به دلیل غیر سمی بودن این گیاه هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. فرآورده‌های آن را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. ولی بهترین روش استفاده از خواص خار مریم سه بار در روز و هر بار ۲۰۰ میلی گرم است. به منظور رعایت دریافت این میزان دارو سعی کنید یا فقط از قرص یا فقط از روغن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص قاصدک: برای سم زدایی کبد، ریه ها از این گیاه استفاده کنید

عوارض جانبی خار مریم

خوشبختانه این گیاه عوارض جانبی ندارد. ولی اگر داروی خاصی برای بیماری خاصی استفاده می‌کنید برای بیشترین خواص خار مریم برای پاکسازی کبد و کلیه‌های سالم آن را دو ساعت قبل از داروی دیگران تان مصرف کنید.

منبع + +

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    حسینی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶ at ۱۰:۴۰

    بابا این که همان کنگر خودمون هست

    ۰
  2. Avatar

    مرتضی _کنگان

    ۳ فروردین ۱۳۹۸ at ۲۲:۵۷

    مادر استان بوشهر به خار مریم کنگر میگویم معمولا اوایل فروردین دانه های داخل ان می رسند،کنار جاده ها ،داخل باغها و کنار زمین های کشاورزی می رویند،

    ۰
  3. Avatar

    سارگل

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۵۸

    تو منطقه ما زیاده ولی بی استفاده

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا