گوناگون

راهنمای نامه نگاری؛ قواعد و اصول نگارش یک نامه را یاد بگیرید

Letter Writing

با اینکه دیگر زیاد نامه های کاغذی مرسوم نیستند ولی اصول و نگارش نامه هر چند الکترونیکی از همان ابتدا یکی بوده است

۲+

در زمان های قدیم تر نامه یکی از بهترین و موثرترین وسایل ارتباطی به شمار می رفت. با پیشرفت علم و تکنولوژی نامه های کاغذی کم کم از صفحه ارتباطات محو شدند و نامه های الکترونیکی از هر نوع جای آنها را پر کردند.

درقرن حاضر کمتر از نامه های کاغذی استفاده می شود مگر در مکاتبات اداری و یا روابط خاص .

با همه اینها اگر از نامه های الکترونیکی هم استفاده می کنید می بایست ضوابط و اصول نگارش نامه را رعایت کنید. در غیر این صورت نامه شما تاثیر خود را نخواهد داشت.

این بار در نت نوشت شما را با چند قاعده اصلی نامه نگاری آشنا می کنیم.

هدف

در ابتدای کار توجه داشته باشید که هدفتان برای نوشتن نامه چیست. می خواهید تشکر کنید یا کسی را به مراسمی دعوت کنید یا درخواستی دارید حتی ممکن است بخواهید یک نامه عاشقانه بنویسید. در هر صورت اگر نوشتن نامه را برای هدف خود انتخاب کرده اید بعد به سراغ مرحله دوم بروید.

اولین گام در نوشتن نامه مشخص کردن هدف برای خودتان است. بی هدف نامه ننویسید که در این صورت نامه شما مانند انشای یک کودک دبستانی به نظر خواهد آمد.

مخاطب را بشناسید

Letter Writing

هر مخاطبی که دارید بی شک برای شما با ارزش محسوب می شود. اگر مخاطبتان از اقوام است یا رئیس یک اداره یا حتی مدیر یک مهد کودک به هر حال مخاطب نامه شماست.

شما باید مخاطب خود را بشناسید.

این شناخت در حد سمت و نام کامل او کافیست همچنین وظایفی که به عهده دارد و اینکه آیا درمحدوده هدف شما هست یا خیر. در این حالت شما فراتر از موقعیت و شخصیت مخاطب نخواهید رفت و او را سر درگم نمی کنید.

ژانر شناسی

نامه ها ژانر های مختلفی دارند درست مانند فیلم هایی که می بینیم. سبک نامه را حداقل برای خود مشخص کنید. نامه های رسمی، نامه های تشکر، نامه های خانوادگی، نامه های رزومه و . . . هر کدام به یک سبک نگارش می شود.

استفاده از لغات و اصطلاحات و حتی قواعد هر کدام از ژانرها در سبک دیگری کاملا اشتباه است.

پیش نویس

contact

بیشتر نویسندگان حرفه ای برای نوشته های خود یک پیش نویس تهیه می کنند. پیش نویس حتی برای یک نامه خانوادگی نیز بسیار مهم است. بعد از اتمام پیش نویس چند مرتبه نامه را ویرایش کنید تا بتوانید ایرادات از قلم افتاده را اصلاح کنید و در نهایت نامه را با صدای بلند بخوانید.

بلند خواندن متن نامه به شما کمک می کند تا لغات بهتری برای رساندن تفکرتان به کار بندید. زمانی که نامه را بلند بخوانید زودتر به ایرادات پی می برید.

مشورت

در صورتی که بتوانید این نامه را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید نامه کامل تر و بی نقصی خواهید داشت. یک نفر از اطرافیانتان را که می توانید انتخاب کنید و نامه را برای او بلند بلند بخوانید.

در پایان از او بخواهید ایراد های نگارشی و همچنین موضوعی را به شما بگوید. این مشورت ها سطح ادبیات و منش نامه شما را بالا خواهد برد.

 

این نکات به شما کمک می کند نامه ای بی نقص داشته باشید تا خواننده از مطالعه آن لذت ببرد.

با رعایت این نکات و البته نکات نگارشی، نامه شما تاثیر خوبی بر روی مخاطب خواهد داشت.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا