آموزشی

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟ +ویدیوی نحوه استفاده از شارژ بیسیم در گوشیهای قدیمی

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

قابلیت شارژ بی‌سیم چندی است وارد بازار رقابت اسمارت‌فونها شده است. توسط این فناوری قادر هستید گوشی خود را بدون کابل شارژ کنید. در این مطلب قصد داریم به زبان ساده و کوتاه به شما بگوییم که شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

۴+

تعدادی از اسمارت‌فونهای امروزی قابلیت مفید شارژ وایرلس را ارائه می‌دهند. برخی از افراد، این ویژگی را کاربردی و به درد بخور و بعضی هم آن را غیر ضروری و خرج‌تراشی بی‌مورد میدانند. اما چطور ممکن است بدون کابل، انتقال انرژی الکتریکی به گوشی صورت بگیرد؟ در این مطالب به به شما خواهیم گفت که شارژر وایرلس چگونه کار میکند و شما را با این تکنولوژی آشنا می کنیم.

بیشتر بخوانید: اقدامات بعد از دزدیده شدن گوشی های هوشمند!

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

القای الکترومغناطیسی

برای پاسخ به این سوال که شارژر وایرلس چگونه کار میکند و درک کامل عملکرد شارژ بی‌سیم اول از همه باید با مفهوم میدان الکترومغناطیسی و به طور کلی القای الکترومغناطیسی آشنا شوید. اگر در آشپزخانه، یک اجاق‌گاز القایی داشته باشید، پیش از این با این موضوع آشنا هستید. اما چه رابطه‌ای میتواند بین اجاق القایی و گوشی هوشمند وجود داشته باشد؟ القای الکترومغناطیسی در واقع یک سیستم انتقال انرژی است که توانای ذخیره انرژی بدون کابل برق را برای دستگاه‌های سازگار با این سیستم فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: شارژ گوشی شب تا صبح خطری برای باتری شما ندارد!

تصور کنید دو نفر هر کدام یک سر طناب را گرفته باشند. حال هر کدام از آنها قصد داشته باشد موجی از طریق طناب ارسال کند، طناب را تکان میدهد و نفری که در آن سوی طناب قرار دارد موج ارسال شده را دریافت میکند. نیروی وارد شده به طناب در قالب یک موج انرژی به سوی دیگر منتقل می‌شود. در اسمارت‌فون نیز واحدهای انرژی در قالب میدانهای الکترومغناطیسی ارسال شده توسط پد شارژ بی‌سیم دریافت و توسط سنسورهای مخصوص به انرژی الکتریکی تبدیل و سپس در باتری ذخیره میشود.

بیشتر بخوانید: صرفه جویی در مصرف دیتا با حذف این برنامه ها ممکن است!

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

سرعت شارژ بی‌سیم

تا اینجا پاسخ سوال شارژر وایرلس چگونه کار میکند را ارائه کردیم، از آنجایی که انرژی توسط میدانهای الکترومغناطیسی ارسال میشود، سرعت شارژ وابسته به آن است. هر چه این میدانها بزرگتر باشند سرعت شارژ افزایش پیدا میکند. متاسفانه به دلیل مواد به کار رفته در گوشی‌های هوشمند این میدانها بسیار کوچک هستند که سبب کاهش سرعت فرایند شارژ میشوند. محدوده سرعتی انتقال انرژی توسط تولید کننده گوشی مشخص میشود.

بیشتر بخوانید: روش صحیح شارژ موبایل ، تاکنون گوشی هوشمند خود را اشتباه شارژ کرده‌اید!

Qi چیست؟

برای شارژ بی‌سیم تکنولوژیهای مختلفی وجود دارد که از میانشان Qi از محبوبیت بالاتری برخوردار است. این تکنولوژی مختص یک تولید کننده خاص نیست و از جنبه تئوری همه شرکتهای سازنده قادر هستند از این فناوری در محصولات خود استفاده کنند. احتمالا سامسونگ و اپل مشهورترین برندهایی هستند که در استفاده از این فناوری پیش‌قدم شده‌اند.

بیشتر بخوانید: استفاده صحیح باتری لپ تاپ , آیا لپ تاپ همیشه باید به برق متصل باشد؟

تکنولوژی Qi به دنبال استاندارد سازی فرایند شارژ وایرلس است. این استاندارد شامل تعدادی قواعد ایمنی است که بایستی رعایت شود و همچنین قواعدی در رابطه با قدرت دستگاه که نقش واضحی در افزایش سرعت شارژ بازی میکنند. این فناوری تاکنون پیشرفتهای چشمگیر و قابل قبولی داشته و سرعت شارژ نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اکنون مثل گذشته شارژ بی‌سیم باعث افزایش بی‌سابقه دمای گوشی نمیشود. امروزه Qi نه‌تنها از القای الکترومغناطیسی بلکه از تشدید یا رزونانس مغناطیسی نیز پشتیبانی میکند.

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟

آیا گوشی من با فناوری شارژ وایرلس سازگار است؟

اگر گوشی شما از سری جدید Galaxy S یا Note باشد دستگاه شما به احتمال زیاد با شارژ بی‌سیم سازگار بوده و شارژر مخصوص سامسونگ نیز به همراه آن عرضه میشود. آیفون ۸ نیز با این فناوری سازگار بوده ولی باید شارژر بی‌سیم آن یعنی QInsider Qi 2001 را جداگانه بخرید. برخی از مدلهای لومیا، موتورولا، اکسپریا، اچ‌تی‌سی و چندین مدل نکسوس از جمله نکسوس ۴، ۵، ۶، ۷ و گلکسی نکسوس نیز با فناوری Qi سازگار هستند.

بیشتر بخوانید: شارژ گوشی بدون اتصال به برق , ۵ روش ابداعی و هیجان انگیز! + ویدیو

البته اگر گوشی شما سازگار با شارژ بی‌سیم نیست نگران نباشید، راه حل جایگزینی نیز وجود دارد، آداپتورهای میکرو usb در بازار وجود دارد که انرژی دریافت شده از پد شارژ بی‌سیم را دریافت کرده و پس از تبدیل به انرژی الکتریکی از طریق کابل به باتری گوشی منتقل میکند. این ویدیو را ببینید تا بهتر متوجه عملکرد آن شوید:

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های پر مصرف اندروید را بشناسید و حذف کنید!

بیشتر بخوانید: ۱۱ ترفند مرورگر کروم که فقط حرفه ای ها میدانند!

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل حذف تاریخچه در مرورگر های کروم، فایرفاکس، Edge و … (دستی و اتوماتیک)

بیشتر بخوانید: آموزش جستجوی یک منطقه خاص در Google Maps

بیشتر بخوانید: راه اندازی هات اسپات در آیفون و اندروید ؛ همه جا به Wi-Fi دسترسی داشته باشید!

بیشتر بخوانید: مشکل پر شدن حافظه در گوشی اندرویدی را اینگونه رفع کنید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا