مبانی بورس

تعریف سرمایه گذار و معامله گر

تعریف معامله گر و تعریف سرمایه گذار
۰

پیش از این در مطلبی جداگانه به بررسی تفاوت های سرمایه گذار و معامله گر پرداختیم در با نت نوشت همراه باشید تا تعریف معامله گر و انواع آن و تعریف سرمایه گذار و انواع آن را به صورت مفصل بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذار و معامله گر 

تعریف سرمایه گذار

برای تعریف سرمایه گذار باید گفت یک سرمایه گذار با دیده بلندمدت بر اساس عوامل بنیادی شرکت، اقدام به تحلیل و ارزشیابی سهام پرداخته و با اقداماتی مبنی بر کاهش ریسک بر خلاف معامله گران انتظار حداکثر بازده را دارد.

برای سرمایه گذاری معمولاً تغییرات قیمت در کوتاه مدت اهمیت ندارد و اساس انتخاب خود را بر پایه تحلیل بنیادی استوار می سازد و انتظار دارد تا در یک بازه زمانی معقول نسبت به استراتژی خود به سوددهی مورد پیش بینی دست یابد.

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل های کاربردی بازار سهام ؛ تعریف تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

انواع سرمایه گذار

در ادامه تعریف سرمایه گذار به انواع سرمایه گذار می پردازیم.

۱- سرمایه گذار بیش فعال: بین ۶ ماه تا ۲ سال

۲- سرمایه گذار فعال: یا به عبارتی سرمایه گذار کوتاه مدت، کسی است که بر مبنای تکنیک های سرمایه گذاری و بر اساس افق زمانی کوتاه مدت تا میان مدت سهام را تجزیه و تحلیل و خریداری می نماید و بر اساس همان تکنیک های سرمایه گذاری از بازار خارج می شود. افق زمانی این گروه در ایران بین ۲ تا ۵ سال است.

۳- سرمایه گذار غیرفعال: یا به عبارتی سرمایه گذار بلند مدت، کسی است که با افق سرمایه گذاری بیش از ۲ سال اقدام به تجزیه و تحلیل و خرید سهام می پردازد و به جای بررسی صرف سهام شرکت به کل شرکت به عنوان یک تجارت می اندیشد و آن را مورد بررسی قرار می دهد. افق زمانی این گروه در ایران از ۵ سال به بالا می باشد.

بیشتر بخوانید: تعریف تحلیل روانشناختی ؛ تحلیل های کاربردی بازار سهام

تعریف معامله گر

به کسی گفته می شود که با نگاه کوتاه مدت با استفاده از تحلیل تکنیکال، رفتار شناسی بازار و نمودار قیمت اقدام به معامله می نماید. این گروه بدون توجه به ارزشیابی سهام و فقط به منظور کسب تفاوت (رشد) قیمت ریسک بالایی را برای دستیابی به حداکثر بازده وارد بازار می شوند.

انواع معامله گر

در ادامه تعریف معامله گر به شرح انواع معامله گر خواهیم پرداخت.

۱- اسکالپر: به معامله گرانی اطلاق می شود که در طی یک روز ده ها و شاید صدها معامله بسیار کوتاه مدت در حد چند ثانیه تا دقیقه انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

۲- معامله گر روزانه: به معامله گرانی اطلاق می شود که در طی یک روز معاملاتی وارد بازار شده و تا قبل از به پایان رسیدن ساعات معاملات کلیه موقعیت های معاملاتی خود را می بندند.

۳- معامله گرا نوسان گیر: به معامله گرانی اطلاق می شود که بین چند روز تا چند هفته در موقعیت های خود باقی می مانند تا از حداکثر نوسان قیمتی سهام بهره مند شوند.

۴- معامله گران بلند مدت: به معامله گرانی اطلاق می شود که افق معاملاتی آن ها بین چند هفته تا چند ماه و حتی سال می باشد یعنی ممکن است به صورت بلند مدت در معامله باقی می مانند ولی بر اساس تکنیک های معامله گران مثل تحلیل نمودار به این تحلیل رسیده اند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا