دانستنی‌های سلامتی

چای زعفران بنوشید تا از این بیماری‌ها همیشه دور بمانید!

چای زعفران
۲+

چای زعفران یک چای عجیب و غریب از یک گیاه گل دار و گرانقیمت است. البته باید خوشحال باشیم که در ایران این گل خوش رنگ و بو را به وفور در اختیار داریم و سفره‌های ایرانی همواره از عطر و طعم آن خوشبو و خوش رنگ است.

چای زعفران چیست؟

چای زعفران Saffron یک چای گیاهی است که از کلاله خشک شده گل زعفران، از خانواده زنبق زراعی است که به عنوان Crocus sativus L شناخته می‌شود. این گیاهان ۳ سال طول می‌کشد تا از بذر به گل برسند و هر گیاه دارای ۳-۴ گل است که هر کدام ۳-۴ کلاله دارند.

مقدار زیادی از این کلاله‌های ظریف برای تولید ادویه زعفران نیاز است، اما باید آن‌ها را با دست، جمع آوری کرد. در نتیجه، زعفران یکی از گران ترین ادویه‌های موجود در جهان باقی مانده است. زعفران، به شکل سنتی کافئین ندارد. با این حال، چای‌های کیسه‌ای تجاری زعفرانی معمولاً ترکیبی از زعفران، چای سیاه و اسانس هستند و کافئین دارند.

استفاده از زعفران قادر است بر تعادل هورمونی مغز تاثیر بگذارد که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر خلق و خو، اضطراب و علائم افسردگی داشته باشد

استفاده از زعفران قادر است بر تعادل هورمونی مغز تاثیر بگذارد که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر خلق و خو، اضطراب و علائم افسردگی داشته باشد

خواص چای زعفران

مهمترین خواص چای زعفران عبارتند از: توانایی آن برای بهبود خلق و خو، از بین بردن PMS، بهبود پوست، بهبود بینایی، افزایش حافظه، جلوگیری از سرطان، حفظ سلامت قلب و…

ضد افسردگی

مطالعات متعددی نشان داده است که استفاده از زعفران قادر است بر تعادل هورمونی مغز تاثیر بگذارد که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر خلق و خو، اضطراب و علائم افسردگی داشته باشد. خوردن یک فنجان از چای زعفران در صبح، می‌تواند خلق و خوی شما را از شروع روزتان بهبود ببخشد.

تقویت حافظه

این چای می‌تواند رسوب پلاک را در مغز کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون را نیز کم کند.

جلوگیری از سرطان از خواص چای زعفران

آنتوسیانین‌ها و کاروتنوئیدهای موجود در این ادویه، و متعاقباً در چای، قادر به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد و مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند. این چای می‌تواند سطح التهاب مزمن را کاهش داده و از بیماری‌هایی مانند سرطان، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری کند.

بهبود بینایی

بتا کاروتن به خاطر توانایی آن برای محافظت از بینایی، با پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و تاخیر در شروع آب مروارید مشهور است و این هم یکی از خواص چای زعفران است.

بهبود وضعیت پوست

آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی زعفران می‌تواند به بهبود وضعیت پوست، مانند پسوریازیس یا اگزما کمک کند.

درمان PMS با چای زعفران

اثرات هورمونی این چای می‌تواند به زنان مبتلا به گرفتگی‌های دردناک شکمی و تغییرات خلقی کمک کند.

ارزش تغذیه‌ای چای زعفران

چای زعفران، قبل از خشک شدن یا پودر شدن با ۴ تا ۵ رشته یا رگه زعفران تهیه می‌شود. غلظت بالایی از عناصر فعال و ترکیبات در این رشته‌ها وجود دارد، از جمله آنتوسیانین، آلفا کاروتن و بتاکاروتن، ویتامین B و سایر کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها.

چگونه چای زعفران درست کنیم؟

اگر بتوانید زعفران معتبری پیدا کنید که حساب بانکی تان را خالی نکند، درست کردن چای زعفران در خانه بسیار آسان است. هیچ گونه منع مصرفی برای نوشیدن معتدلانه وجود ندارد، بنابراین شما می‌توانید در روز ۲-۳ فنجان از چای خود بنوشید.

  • مرحله ۱: ۴-۵ رشته زعفران را به یک فنجان چای یا چای ساز اضافه کنید.
  • مرحله ۲: یک ظرف آب را بجوشانید، سپس برای ۱ دقیقه از روی حرارت بردارید.
  • مرحله ۳: آب گرم را روی رشته زعفران بریزید.
  • مرحله ۴: چای را به مدت ۳-۴ دقیقه قبل از نوشیدن، دم بگذارید.
  • مرحله ۵: در صورت تمایل، ۱ قاشق چای خوری عسل را برای بهبود طعم اضافه کنید.
  • مرحله ۶: برای یک نسخه نسبتاً عجیب و غریب، می‌توانید شیر خام یا شیر نارگیل و هل پودر شده را اضافه کنید.

اثرات جانبی

برخی از افراد به این ادویه حساسیت دارند.

  • از لحاظ سمیت، هیچ مورد شناخته شده‌ای در هنگام مصرف در آشپزی گزارش نشده است.
  • مثل همیشه، زنان باردار باید قبل از اضافه کردن هر گونه داروی گیاهی جدید به رژیم سلامتی خود با دکتر خود مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: جایگزین زعفران را بشناسید

منبع + + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    زعفران

    ۱ آبان ۱۴۰۱ at ۱۴:۴۷

    زعفران یکی از پرکاربردترین ادویه هاست که خواص بسیاری هم داره ولی متاسفانه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت از سفره غذایی بسیاری از افراد حذف شده.

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا