تکنولوژی

ماجرای اخراج استیو جابز و بازگشت دوباره او و نجات کمپانی اپل!

اخراج استیو جابز

قطعاً پیشرفت، سقوط و بازگشت استیو جابز، بخش بزرگی از تاریخچه بنیانگذاران کمپانی اپل میباشد. استیو پس از یک کودتای نافرجام در هیئت مدیره، از اپل اخراج شد؛ سپس او تجارت خود را شروع کرد که در نهایت توسط کمپانی مستاصل اپل که در آن زمان نیاز مبرم به رهبری محصولات داشت، به خدمت گرفته شد.

مدتی کوتاه پس از این رفت و آمد ها، جابز به طور موقت و سپس به صورت دائم مدیرعامل شد و اپل از شرکتی معمولی در زمینه تکنولوژی تبدیل به ارزشمند ترین کمپانی در دنیا گشت.

۰

قطعاً پیشرفت، سقوط و بازگشت استیو جابز، بخش بزرگی از تاریخچه بنیانگذاران کمپانی اپل میباشد. استیو پس از یک کودتای نافرجام در هیئت مدیره، از اپل اخراج شد؛ سپس او تجارت خود را شروع کرد که در نهایت توسط کمپانی مستاصل اپل که در آن زمان نیاز مبرم به رهبری محصولات داشت، به خدمت گرفته شد.

مدتی کوتاه پس از این رفت و آمد ها، جابز به طور موقت و سپس به صورت دائم مدیرعامل شد و اپل از شرکتی معمولی در زمینه تکنولوژی تبدیل به ارزشمند ترین کمپانی در دنیا گشت.

درحالی که واقعیت ماجرا پیچیده تر از جملاتی است که در عبارات می گنجد. در ادامه به داستان اخراج استیو جابز و چگونگی بازگشت او برای نجات اپل از دست خود کمپانی، می پردازیم!

اپل در سال ۱۹۹۶ توسط استیو جابز و استیو وژنیاک تأسیس گشت. جابز ایده پرداز و مسئول بخش تجاری بود و وژنیاک مسئولیت بخش مهندسی را برعهده داشت، در حالی که هیچکدام از این دو جوان تجربه اداره یک کمپانی را در کارنامه خود نداشتند.

مایک مارکولا، یکی از اولین سرمایه گزاران و کارمندان شرکت اپل، گمان نمی کرد که جابز یا وژنیاک توانایی اداره کمپانی را داشته باشند. بنابراین مارکولا یکی از دوستانش مایکل اسکات، که مدیر مجربی بود، را به عنوان اولین مدیرعامل کمپانی اپل به خدمت گرفت. زمانی که اسکات در سال ۱۹۸۱ کمپانی را ترک کرد، مارکولا خود زمام امور را بدست گرفت و مدیرعامل شد.

از چپ به راست: Elmer Baum, Mike Markkula, Gary Martin, Andre Dubois, Steve Jobs, Sue Cabannis, Mike Scott, Don Breuner

در سال ۱۹۸۳ استیو جابز در تلاش برای استخدام جان اسکالی، مدیرعامل وقت پپسی کولا، در جمله ای تاریخی خطاب به او گفت:” آیا می‌خواهی تا آخر عمر آب شکر بفروشی؟ یا اینکه می خواهی به ما بپیوندی و دنیا را عوض کنی؟!” در این زمان جابز خواستار این بود که مدیرعامل شود اما هیات مدیره با او هم نظر نبود.

مشکل از آنجایی آب می خورد که جابز به اعتبار بالایی دست پیدا کرده بود و به سختی کسی می توانست با او همکاری کند.

در سال ۱۹۸۵ با کمک‌ های جابز، اپل Lisa را عرضه کرد، اولین کامپیوتر با رابط کاربری گرافیکی که بسیار شگفت انگیز اما از لحاظ فروش یک شکست کامل بود – پروژه بعدی او ،مکینتاش، فروش بهتری داشت، اما هنوز به اندازه ای نبود که در کنترل بازار کامپیوترهای شخصی که در دستان کمپانی  IBM بود اخلال ایجاد کند.

اسکالی جابز را از گروه تولید مکینتاش جابجا کرد و اما در جواب، جابز مستقیماً نزد هیات مدیره رفت در حالی که آنها حامی اسکالی بودند.

در مورد خروج جابز دو روایت وجود دارد. جابز به صورت عمومی اعلام می کند که او را از اپل اخراج کرده اند در حالی که اسکالی اقرار می کنند که این خود جابز بوده که به طور اختیاری بعد از نهایی شدن قیمت مکینتاش استعفا داده است.

جابز پیش رفت و کمپانی NEXT را تاسیس کرد، کمپانی که ساخت کامپیوترهای شخصی تکاملی را هدف قرار داده بود. در حالی که محصولات به لحاظ تکنیکی تأثیرگذار بودند اما قیمت های بسیار بالا سبب کاهش فروش می شدند.

در همین حال در شرکت اپل اسکالی بیکار ننشسته بود. در سال ۱۹۹۱ اپل سیستم عامل System7 را معرفی نمود که برای اولین بار موجب رنگی شدن Mac میشد. اپل همچنین لپ تاپ PowerBook را نیز عرضه کرد.

زمان زیادی نگذشت تا اینکه اپل تمرکز خود را از دست داد. در زمان ریاست اسکالی اپل  شکست‌هایی را متحمل شد؛ مانند ساخت دستگاه Newton Message Pad دستگاهی برای شناخت دست خط که به خوبی کار نمی کرد.

اما بزرگترین اشتباه اسکالی که به قیمت خروج او از اپل تمام شد، قمار آینده اپل در ساخت نسل جدیدی از پردازنده ها به نام PowerPc بود. این کار شانس اپل برای تغییر در طراحی ها با استاندارد های جدید را از بین برد و همچنین قیمت Mac را همچنان بالا نگه داشت. در حالی که پردازنده های اینتل نه تنها معروف تر بلکه روز به روز ارزان‌تر نیز می شدند. بعد از تمام این وقایع تنها درهای خروج از کمپانی بود که اسکالی پیش رو داشت!

اسکالی با کارمند کهنه کار اپل مایکل اسپیندلر جایگزین شد. او بیش از ٣ سال دوام نیاورد؛ او نیز توسط هیات مدیره اخراج شد.

اسپیندلر نیز در سال ۱۹۹۳ با گیل آملیو جایگزین شد. او کمپانی NEXT را اوایل ١٩٩٧ به ارزش ۴۲۹ میلیون دلار خریداری کرد و این به معنی بازگشت جابز به کمپانی بود و تزریق نیروی تازه به اپل.

در ژوئن سال ۱۹۷۷ فردی ناشناس ۱/۵ میلیون از سهام اپل را به فروش رساند. و سهام شرکت پس از آن دچار سقوط شد. سپس جابز هیئت مدیره را قانع کرد که آملیو را اخراج کرده و او را موقتاً مدیرعامل کنند.

مدت زمان زیادی نگذشت تا اینکه جابز اعتراف کرد او شخصی بوده که سهام اپل را به فروش رسانده است. می‌توان فهمید که حرکت جابز موجب اخراج آملیو توسط هیئت مدیره شده است.

در آگوست همان سال جابز بسیاری از وقایع را کلید زده بود. او هیئت مدیره اى جدید روی کار آورد و موجب برقراری صلح با رقیب دیرینه خود بیل گیتس شد. رئیس مایکروسافت در کنفرانس MacWorld عنوان کرد که ۱۵۰ میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرده است.

در سال ۱۹۹۸ اپل IMac را معرفی کرد، کامپیوتری تحت عنوان All In One برای تقویت چرخش مالى کمپانی. در سال ۲۰۰۰ پیشوند “موقت” از عنوان جابز برداشته شد و او رسماً مدیرعامل کمپانی اپل گشت. و اینگونه بود که پس از آن برگ جدیدی در تاریخ ورق خورد…

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا