تلفن همراه

تراشه KIRIN 970 به مغز هواوی Mate 10 و Mate 10 Pro اینگونه قدرت فهم و ادراک می دهد!

تراشه KIRIN 970

سری Mate 10 نه تنها دارای یک طراحی کاملا جدید است، بلکه شامل قطعه جدیدی می شود که هنوز از قدرتش به طور کامل استفاده نشده است. واحد پردازشگر عصبی یا NPU هواوی، وقتی قدرتش را نشان می دهد که از آن در برنامه های واقعیت افزوده (AR) که ورودی اطلاعات همزمان زیادی دارد، استفاده شود. همچنین این واحد جدید پردازشی به دستگاه امکان استفاده از هوش مصنوعی را نیز خواهد داد.

۲+

سری Mate 10 نه تنها دارای یک طراحی کاملا جدید است، بلکه شامل قطعه جدیدی می شود که هنوز از قدرتش به طور کامل استفاده نشده است. واحد پردازشگر عصبی یا NPU هواوی، وقتی قدرتش را نشان می دهد که از آن در برنامه های واقعیت افزوده (AR) که ورودی اطلاعات همزمان زیادی دارد، استفاده شود. همچنین این واحد جدید پردازشی به دستگاه امکان استفاده از هوش مصنوعی را نیز خواهد داد. در ادامه با بررسی توانایی های تراشه KIRIN 970 با نت نوشت همراه باشید.

تراشه KIRIN 970

کوالکام از ما می خواهد که دیگر از اصطلاح پردازنده استفاده نکنیم و به نظر می رسد که استفاده از این اصطلاح برای نسل جدید تراشه های هواوی، یعنی تراشه KIRIN 970 ، هم مناسب نباشد. این عضو جدید هسته، پیچیدگی چیپست را افزایش می دهد و آن را برای انجام وظایف جدیدش آماده می کند. این یعنی از این به بعد هوش مصنوعی در گوشی به طور موثرتری محاسبه خواهد شد و اینجاست که NPU قدرت خودش را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی Mate 10 پرچمدار جدید هواوی؛ رقیبی قابل توجه برای آیفون!

چه چیزی عملکرد NPU را اینقدر خاص می کند؟

این واحد جدید در تراشه KIRIN 970 کارهایی مانند تشخیص تصویر را در حالی ۲۵ برابر سریعتر انجام می دهد که انرژی مصرفی برای این انجام این کار ۵۰ برابر کمتر است. و این NPU را سریعتر و موثرتر از GPU ای می کند که به گفته هواوی این کار را با سرعت ۴ برابر سریعتر و با مصرف انرژِی ۸ برابر کمتر، انجام می دهد.

ولی هرچیزی به این اندازه قدرتمند، باید کاربرد عملی هم داشته باشد و هواوی هم به همین دلیل سخت مشغول کارگذاشتن این قابلیتهای جدید روی نرم افزارهایش است. بسیاری از این قابلیتها بعد از مدت کوتاهی برای Mate 10 Pro در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

استفاده از NPU در فناوری تشخیص تصویر یا Image Recognition

اگر در رستوران ها به اطرافتان دقت کنید، متوجه می شوید که خیلی ها در حال عکس گرفتن از غذایشان هستند و همان موقع آنرا با دوستان و خانواده هایشان به اشتراک می گذارند. برای اینکه غذا از این هم که هست خوشمزه تر به نظر برسد عکس باید واضح، تمیز و خوش رنگ باشد ولی نورپردازی اکثر رستورانها جالب نیست و آخرین راه حل شما این است که عکسها با فیلترهای اینستاگرام فیلتر کنید.

 

Image Recognition

فناوری تشخیص تصویر یا Image Recognition، فناوری است که در آن سوژه مورد نظر شما در عکس به طور اتوماتیک شناسایی می شود.

هواوی در Mate 10 و Mate 10 pro از دیافراگم بزرگتری برای دوربین استفاده کرده است ولی بقیه مشخصات سخت افزاری دوربین همانی است که در Mate 9 دیدیم. تفاوت اصلی این است که این سخت افزار در سری ۱۰ بوسیله NPU و تراشه KIRIN 970 تقویت شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی Mate 10 Pro ؛ غولی برای رقابت در بازار جهانی!

هواوی برای ایجاد هوش مصنوعی از یک بانک اطلاعاتی استفاده می کند که ۱۰۰ میلیون عکس در آن ذخیره شده است. NPU با استفاده از این بانک اطلاعاتی طرح های شناخته شده و نتایج اطلاعات تمرینی را در سخت افزار تلفن هوشمند ثبت می کند. با استفاده از اطلاعات، NPU با مغز مجازی خود بلادرنگ سوژه ای که کاربر می خواهد از آن عکس بگیرد را، شناسایی می کند.

سوژه عکاس هر چه می خواهد باشد: مردم، حیوانات، معماری یا  اسپاگتی بولونیا، تراشه KIRIN 970 آن را بدون نیاز به تماس با بانک اطلاعاتی تشخیص می دهد و از این اطلاعات برای تنظیم نور و رنگ مورد نیاز آن سوژه استفاده می کند. پوست شما می تواند صافتر به نظر برسد، جوشهایتان حذف شود، اشیاء موجود در پس زمینه می تواند محو شوند و رنگ قرمز توت فرنگی ها می تواند کاملا توی چشم بزند. فکر کنم متوجه منظورم شده باشید. NPU حتی از عکس های پردازش نشده هم می تواند جزییات زیادی به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: بررسی Mate 10 Porsche Design یک تازه وارد جنگجو !

NPU in Image Recognition

NPU حتی از عکس های پردازش نشده هم می تواند جزییات زیادی به دست بیاورد.

عکاسی از محیطهایی مثل یک خیابان شلوغ در شب که نورپردازی خیلی پیچیده ای دارد، یکی از دردسرهای دوربین های امروزی است. ولی با استفاده از NPU پس از ثبت عکس، دوربین نقاط با نوردهی های مختلف را با هم ترکیب می کند و بین روشنایی و وضوح تعادل ایجاد میکند. در نتیجه مناطق تاریک و روشن عکس با جزییات بیشتری ثبت می شوند.

ترجمه آفلاین

هواوی با همکاری مایکروسافت امکانات خیلی موثری برای ترجمه آفلاین آماده کرده است . ۴۰ بسته برای زبانهای مختلف قابل دانلود است که شما با استفاده از آنها می توانید متن مورد نظر خود را با تایپ کردن، کپی کردن و حتی بوسیله اسکن کردن آن با دوربین، ترجمه کنید. با این روش شما می توانید اسم خیابانها را در چین ترجمه کنید، از مسیر اتوبوسها با خبر شوید و یا منوی رستورانها را بخوانید. البته این کارها را بدون NPU هم می توان انجام داد ولی با پشتیبانی NPU سرعت انجام کار سه برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مروری بر مشخصات Mate 10 و Mate 10 Pro ؛ صفحه نمایش بزرگتر طراحی باریک‌تر + هوش مصنوعی

متاسفانه در حال حاضر فقط می توان متن ها را ترجمه کرد ولی در آینده حتما ترجمه صوتی هم به آن اضافه خواهد شد. در آن زمان احتمالا مترجم خواهد توانست واژه مورد نظر را برای شما تلفظ کند تا بتوانید بهتر با کسانی که به آن زبان صحبت می کنند، ارتباط برقرار کنید.

NPU بار CPU را کم می کند

اگر برنامه هایی را که برای استفاده از NPU بهینه شده اند را کنار بگذاریم، درصد زیادی از کارایی NPU در تراشه KIRIN 970 بدون استفاده مانده است که این موضوع مایه شرمساری است. زیرا خیلی از برنامه ها هستند که با استفاده از آن می توانند سریعتر و با مصرف انرژی کمتری کار کنند.

هواوی برای اینکار باید با گوگل همکاری بهتری داشته باشد تا زمان عرضه Android P بهینه سازی های مورد نظر در نرم افزار انجام شده باشد و NPU های هواوی با تشخیص آنها بتوانند سرعت اجرای آنها را از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند. به این ترتیب به انجام این بهینه سازی ها توسط توسعه دهندگان نرم افزارها نیازی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه Mi Mix 2 و OnePlus 5 : مروری بر پرچمداران کمپانی‌های نوظهور چینی!

چشم انداز تکنولوژی پردازش عصبی

گر چه اکثر اطلاعات مورد نیاز در Cloud ذخیره می شود ولی به هر صورت NPU ها در تشخیص الگوها فوق العاده عمل می کند. هنوز بین اطلاعات ابری و هوش مصنوعی آفلاین تعادل خوبی برقرار نشده است و ما زمانی حقیقتا از مزایای آن بهره مند می شویم که این تعادل برقرار شده باشد.

فناوریهای تشخیص صدا و دستخط  می توانند در فرایند ترجمه، مفید باشند . فناوری تشخیص تصویر می تواند عکسهایمان را به طور اتوماتیک برچسب گذاری کند تا ما بعدا بتوانیم آنها را پیدا کنیم و جدا کردن صدای اصلی از صداهای پس زمینه می تواند در تماس های صوتی مورد استفاده قرار گیرد که این آخری همین الان هم در Mate 10 Pro قابل دسترس است.

بیشتر بخوانید: قوی ترین باتری گوشی به کدام گوشی‌های موجود در بازار است؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا