دانستنی‌های سلامتی

بررسی انواع تخت کنار مادر برای مادران سخت گیر!

انواع تخت کنار مادر
۰

اشتراک تختخواب برای مادر و نوزاد گاهی می‌تواند به یک موضوع چالش‌برانگیز تبدیل شود. سازمان‌های پیشرو مانند آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مواضع روشنی را علیه این عمل در مورد نوزادان دارند، هرچند بسیاری از مادرها هنوز هم تمام شب را با کودکشان در یک تختخواب می‌خوابند. درواقع، در برخی از فرهنگ‌ها، خواب مادر در کنار نوزاد یک هنجار است. برخی از والدین بر این باورند که مزایای ظاهری خواب مشترک بیشتر از خطرات شناخته شده آن است. اما شکاف بین موضع رسمی کارشناسان و آنچه والدین انجام می‌دهند، می‌تواند منجر به تنش و عدم تفاهم بین پزشکان و والدین شود. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مساله، استفاده از انواع تخت کنار مادر است. ما در فروشگاه سیسمونی مریم مجموعه‌ای از باکیفیت‌ترین و زیباترین طرح‌های تخت کنار مادر را فراهم آورده‌ایم و با بهترین قیمت در اختیار مشتریانمان قرار می‌دهیم.

چرا مادر باید در کنار کودک بخوابد؟

مادران معمولا به ۲ دلیل در کنار کودکانشان می‌خوابند. اول این‌که این کار به کودک احساس امنیت و آرامش می‌دهد. و دوم این‌که مادر می‌تواند به‌راحتی به نیازهای کودک مانند تغذیه، تعویض پوشک و کاهش ناراحتی کودک پاسخ دهد. همچنین، این کار به مادر کمک می‌کند تا پس از زایمان تحرک کمتری داشته‌باشد و سریع‌تر بهبود پیدا کند.

تخت کنار مادر چیست؟

تخت کنار مادر یک تخت کوچک و قابل حمل است که در کنار تخت والدین قرار می‌گیرد، معمولا بغل بازشو است و برای خوابیدن نوزادان در مجاورت مادر طراحی شده است. این تخت معمولا با طول حدودی ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و عرض ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود و دارای چراغ خواب، پد، روکش و پایه‌های قابل تنظیم است.

انواع تخت کنار مادر

انواع تخت کنار مادر

انواع تخت کنار مادر

یکی از نکات مهم برای خرید تخت کنار مادر، آشنایی با انواع مدل‌های موجود در بازار است. متخصصان کودک توصیه می‌کنند نوزاد در فضایی امن و جدا از والدین بخوابد و درعین‌حال کمترین فاصله را با پدر و مادر داشته باشد. به‌همین منظور، اکثر مدل‌های تخت کنار مادر از دو بخش پایه (یا استند) و سبد خواب تشکیل می‌شوند تا تنظیم تخت نوزاد با تخت والدین به‌سادگی صورت گیرد. انواع تخت کنار مادر را می‌توان بر اساس نوع استند و نوع سبد خواب به‌صورت زیر تقسیم‌بندی کرد.

تخت کنار مادر با استند چهارپایه

در برخی از انواع تخت کنار مادر، تخت بر روی یک استند چهارپایه با پایه‌های مورب نصب می‌شود. این نوع از تخت، پایداری نسبتًا زیادی دارد اما فضای بیشتری اشغال می‌کند. در بیشتر مدل‌ها امکان جداسازی سبد خواب از استند وجود دارد و پایه‌ها قابل جمع شدن هستند.

تخت کنار مادر با استند موازی

یک گروه دیگر از انواع تخت نوزاد در کنار مادر، مدل‌هایی هستند که در آن‌ها تخت روی دو پایه موازی عمودی یا مورب نصب می‌شود. پایه‌های موازی به دو پایه افقی سنگین روی زمین متصل می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که تخت نوزاد فضای کمتری اشغال کند. اکثر مدل‌های استند موازی قابلیت تاشو ندارند و معمولا با تسمه‌هایی به تخت والدین متصل می‌شوند.

تخت کنار مادر با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه

بعضی از مدل‌های جدید تخت کنار مادر، روی یک استند فلزی تک‌پایه قرار می‌گیرند و امکان چرخش در جهات مختلف را دارند. بدین ترتیب، علاوه بر امکان تنظیم ارتفاع تخت، قابلیت تنظیم زاویه دلخواه نیز برای والدین فراهم می‌شود. ولی در این مدل‌ها امکان تنظیم شیب تخت وجود نخواهد داشت.

تخت کنار مادر مستطیلی

برخی از انواع تخت کنار مادر شباهت زیادی به تخت و پارک دارند. یعنی یک چهار پایه عمودی برای تخت در نظر گرفته شده و اطراف پایه‌ها نیز با یک پوشش پارچه‌ای پوشانده می‌شود. تشک نوزاد در قسمت بالای تخت قرار می‌گیرد و در قسمت زیرین یک محفظه جادار برای نگهداری لوازم نوزاد و اسباب‌بازی‌ها تعبیه می‌شود. این مدل‌ها اندکی جاگیر هستند و قابلیت تنظیم ارتفاع ندارند.

تخت کنار مادر با سبد خواب بدون مش

به‌دلیل اهمیت گردش هوا در داخل تخت نوزاد، تعداد محدودی از مدل‌های تخت کنار مادر با سبد خواب بدون مش عرضه می‌شوند.

تخت کنار مادر با سبد خواب مش‌دار

رایج‌ترین مدل تخت کنار مادر موجود در بازار، مدل‌های مش‌دار هستند. این مدل‌ها از یک فریم سبک با پوشش پارچه‌ای تشکیل شده‌اند و بر روی دیواره‌هایشان پنجره‌های مشبک برای گردش هوا تعبیه می‌شود. معمولا یکی از دیواره‌های تخت دارای اتصالات زیپی است و امکان باز شدن را دارد.

تخت کنار مادر با دیواره‌های تمام مش

بعضی از مدل‌های جدید تخت کنار مادر دیواره‌های کاملا مشبک و انعطاف‌پذیر دارند. لبه‌های تخت در این مدل‌ها به‌صورت کشی طراحی می‌شود. بدین ترتیب، مادر می‌تواند با پایین کشیدن لبه تخت، به‌راحتی و بدون

زحمت زیاد نوزاد را از تخت بلند کند. این نوع مدل‌ها، به خصوص برای مادرهایی مناسب است که عمل سزارین انجام داده‌اند و نیاز به استراحت بیشتری دارند.

در فروشگاه سیسمونی مریم انواع تخت کنار مادر در مدل‌ها و برندهای زیر موجود است:

  • برند جویی انگلستان، مدل Joie Kubbie Sleep با پارچه قابل شستشو، قابل تغییر به پارک بازی، قابل نصب روی تخت مادر
  • برند جویی انگلستان، مدل Joie Roomie Glide، دارای ۴ چرخ و قابلیت تنظیم ارتفاع، شیبدار و آنتی‌رفلکس
  • برند چلیا ساینا ایران، قابلیت تبدیل به ننو، دارای وسایل گارد محافظ و خواب
  • برند چیپولینو بلغارستان، مدل Chipolino Babay Boss، دارای پشه‌بند، قابلیت تبدیل به ننو،
  • برند چیپولینو بلغارستان، مدل Chipolino Mommy&Me، پارچه قابل شستشو، قابلیت تبدیل به پارک
  • برند فیکشن سوییس، پارچه قابل شستشو، دارای پشه‌بند، دارای ۴ چرخ بزرگ با ترمز
  • برند کیکابو بلغارستان، مدل Kikkaboo Bonne Nuit، پارچه قابل شستشو، قابلیت ننو شدن و نصب به تخت مادر

چه زمانی باید استفاده از تخت کنار مادر را متوقف کرد؟

از نقطه نظر عملی، استفاده از تخت کنار مادر، نه تنها والدین را از لحاظ فیزیکی نزدیک به نوزاد نگه می‌دارد تا به نیازهای کودک در طول شب به‌سرعت پاسخ دهند، بلکه می‌تواند شیردهی و تغذیه نوزاد را هم آسان کند. علاوه‌براین، والدین یک انگیزه غریزی برای نزدیک ماندن به نوزاد خود دارند و می‌گویند کودکان از خوابیدن در کنار آن‌ها احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند. درواقع، نزدیک نگه داشتن نوزاد به مادر، کودک را آرام و پیوند عاطفی بین مادر و فرزند را محکم می‌کند.

نزدیک نگه داشتن نوزاد به مادر، کودک را آرام و پیوند عاطفی بین مادر و فرزند را محکم می‌کند.

نزدیک نگه داشتن نوزاد به مادر، کودک را آرام و پیوند عاطفی بین مادر و فرزند را محکم می‌کند.

بااین‌حال، کمک به بچه‌ها برای افزایش اعتماد به‌نفس و خواب‌ مستقل نیز مهم است. بااین‌که AAP اکیداً به والدین توصیه می‌کند نوزادان را در ماه‌های اول تولد در تخت کنار مادر نگهداری کنند اما بر این نکته هم تاکید دارد که وقتی که کودک به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند به تنهایی خودش را برای خوابیدن آماده کند و نیاز به حضور مادر در کنار خود ندارد، استفاده از این تخت باید متوقف شود. این زمان برای هر کودک ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً در حدود ۶ ماهگی تا ۱ سالگی کودک زمان مناسبی است. درهرحال، تصمیم نهایی دراین‌باره باید توسط والدین با توجه به شرایط موجود گرفته شود.

خرید و قیمت تخت کنار مادر

قیمت انواع تخت کنار مادر با توجه به کیفیت، استحکام، طراحی، برند، کشور سازنده و متعلقات اضافه تخت، متفاوت است. بااین‌حال در سال ۱۴۰۲ قیمت تخت کنار مادر در بازه ۲ الی ۲۰ میلیون تومان قرار دارد.

سخن پایانی

تخت کنار مادر از جمله موارد ضروری برای رسیدگی سریع به نیازهای نوزاد با حداقل تحرک مادر در طول شب است. ما در فروشگاه سیسمونی مریم انواع تخت کنار مادر را با بالاترین کیفیت و جذاب‌ترین طراحی به مشتریان عزیز ارائه می‌کنیم. رضایت و اعتماد شما مایه دلگرمی ما است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا