مد و فشن

خوابیدن با جوراب صحیح است یا خیر!؟ بررسی علمی و پیشنهادهای ویژه!

خوابیدن با جوراب
۷+

دلیل بی قراری و بی خوابی‌های شبانه ممکن است، سردی پاها باشد. زمانی که پاهایتان سرد است، رگ‌های خون منقبض شده و در نتیجه گردش خون در پاها به کندی انجام می‌شود. بر اساس تحقیقات و یافته‌های بنیاد ملی خواب، گرم کردن پاها قبل از خواب به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. به این صورت ذهن سیگنال‌های واضحی از گردش خون در پاها دریافت می‌کند. در این متن به بررسی اینکه خوابیدن با جوراب صحیح است یا خیر می‌پردازیم، با نت نوشت همراه باشید.

خوابیدن با جوراب

با توجه به آنچه گفته شد، این سوال مطرح می‌شود، که ساده ترین و راحت ترین راه گرم کردن پاها چیست؟ ساده ترین و راحت ترین پاسخ این سوال، خوابیدن با جوراب است. مسلما پوشیدن جوراب ساده ترین راه گرم کردن پا در زمان خواب است. پوشیدن جوراب در زمان خواب امن ترین و بهترین راه برای گرم نگه داشتن پاها در طول شب است. روش‌های دیگر مانند استفاده از جوراب برنج، بطری آب گرم و یا یک پتوی گرم است که گاهی می‌توانند موجب داغ بیش از حد پا و احساس سوزش در پاها شود.

البته گرم کردن پاها در خواب، تنها فایده پوشیدن جوراب در خواب نیست. برای آشنایی با دیگر فوائد پوشیدن جوراب در خواب و تاثیراتی که پوشیدن جوراب در خواب بر روی زندگی دارد، همراه نت نوشت باشید.

البته گرم کردن پاها در خواب، تنها فایده پوشیدن جوراب در خواب نیست. برای آشنایی با دیگر فوائد پوشیدن جوراب در خواب و تاثیراتی که پوشیدن جوراب در خواب بر روی زندگی دارد

البته گرم کردن پاها در خواب، تنها فایده پوشیدن جوراب در خواب نیست. برای آشنایی با دیگر فوائد پوشیدن جوراب در خواب و تاثیراتی که پوشیدن جوراب در خواب بر روی زندگی دارد

چرا باید با جوراب خوابید؟

پوشیدن جوراب در خواب و خوابیدن با جوراب در شب، علاوه بر این که سبب گرم نگه داشتن پا می‌شود، مزایای دیگری نیز به دنبال دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از گُرگرفتگی: برخی از خانم ها، پوشیدن جوراب را برای خنک نگه داشتن دمای اصلی بدن خود مفید می‌دانند.
  • بهبود ترک‌های پاشنه پا: بعد از این که پاهای خود را مرطوب کردید، جوراب نخی بپوشید. پوشیدن جوراب‌های نخی بعد از مرطوب کردن پا مانع از خشک شدن پاها شده و ترک‌های پاشنه پا را بهبود می‌بخشد.
  • افزایش پتانسیل ارگاسم: بر اساس یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌های بی بی سی (BBC)، کسانی که شب جوراب می‌پوشند، پتانسیل رسیدن به ارگاسم در آنها سی درصد بیشتر می‌شود.
  • کاهش احتمال حمله رینود (Raynaud’s attack): بیماری رینود مناطقی از پوست، انگشتان پا و انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه این بیماری گردش خون در این مناطق مختل می‌شود و این مناطق شروع به ورم کردن و یا لکه دار شدن می‌کند. بنابراین پوشیدن جوراب در خواب سبب گرم نگه داشتن پاها شده و گردش خون را بهتر می‌کند. به همین دلیل احتمال حمله بیماری رینود را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مرتب کردن جوراب / جوراب کهنه را دور نریزید! / نگهداری از جوراب

اگر به حمام گرم و یا حمام گرم پا دسترسی ندارید و یا این که دوست دارید، منبع گرمای بیشتری در رختخواب خود داشته باشید

اگر به حمام گرم و یا حمام گرم پا دسترسی ندارید و یا این که دوست دارید، منبع گرمای بیشتری در رختخواب خود داشته باشید

کدام نوع جوراب را برای خوابیدن بپوشیم؟

جوراب‌هایی که از الیاف نرم طبیعی مانند پشم و یا ترمه تولید می‌شوند، معمولا بهترین هستند. این جوراب‌ها معمولا هزینه بیشتری نسبت به جوراب‌های نخی و یا جوراب‌های با الیاف مصنوعی دارند. کیفیت آنها ارزش هزینه کردن بیشتر را دارد. بنابراین اگر می‌خواهید شب‌ها با جوراب بخوابید، در این صورت از مناسب بودن و یا نبودن جوراب انتخابی خود اطمینان حاصل کنید. جوراب‌های نامناسب گردش خون را در پا محدود می‌کنند و مانع از گرم شدن پاها می‌شوند. بنابراین بهتر است، جوراب‌های پشم و یا ترمه را خریداری کنید.

بهبود و تقویت گردش خون

برای این که گردش خون در پاهایتان را بهتر کنید، پاهای خود را قبل از رفتن به رختخواب و خوابیدن ماساژ دهید. برای ماساژ دادن پاها می‌توانید از یک تقویت کننده گردش خون مانند کرم کپسایسین (capsaicin cream) استفاده کنید. مقداری از این کرم را به روغن ماساژ و یا مرطوب کننده خود اضافه کنید. اضافه کردن این ماده به روغن ماساژ سبب تقویت جریان خود در پا می‌شود.

همچنین برای بهبود گردش خون در پاها می‌توانید با استفاده از سشوار جوراب‌ها را گرم کنید. ولی با این حال، یکی از مشکلاتی که پوشیدن جوراب در خواب دارد، ایجاد گرمای بیش از حد است. بنابراین اگر در خواب احساس گرمای بیش از حد در پاهایتان داشتید، در این صورت پاهای خود را بیرون از پتو قرار دهید.

استفاده از جوراب فشرده شده

جوراب فشرده شده چیست؟

از پوشیدن و خوابیدن با جوراب های فشرده شده خودداری کنید. مگر این که استفاده از این جوراب‌ها توسط پزشک توصیه و تجویز شده باشد. اگر چه این جوراب‌ها در بین مردم به جوراب‌هایی که گردش خون را بهتر می‌کنند، شهرت دارند. ولی پوشیدن آنها در رختخواب مناسب نیست. چرا که این جوراب ها، جریان خون و گردش خون در پا را مختل می‌کنند و حتی ممکن است، در زمان خواب سبب مختل شده جریان خون و مسدود شدن آنها شود.

جوراب برنج

چگونه جوراب برنج درست کنیم؟

اگر به حمام گرم و یا حمام گرم پا دسترسی ندارید و یا این که دوست دارید، منبع گرمای بیشتری در رختخواب خود داشته باشید. در این صورت می‌توانید از جوراب برنج استفاده کنید. برای درست کردن جوراب برنج نیاز به مواد زیر است:

  • یک جفت جوراب با کیفیت و مقاوم؛
  • برنج؛
  • نوار لاستیکی؛

مراحل درست کردن جوراب برنجی

گام اول

  • در داخل هر یک از جوراب‌ها به میزان سه لیوان برنج بریزید.
  • جوراب‌ها را با نوار لاستیکی محکم ببندید.
  • جوراب برنج را به مدت یک الی دو دقیقه در مایکروویو بگذارید تا گرم شود.
  • بعد از گرم شدن جوراب ها، آنها را در زیر پتو و محل قرار گرفتن پاهای خود قرار دهید.
پوشیدن جوراب در خواب و خوابیدن با جوراب در شب، علاوه بر این که سبب گرم نگه داشتن پا می‌شود، مزایای دیگری نیز به دنبال دارد.

پوشیدن جوراب در خواب و خوابیدن با جوراب در شب، علاوه بر این که سبب گرم نگه داشتن پا می‌شود، مزایای دیگری نیز به دنبال دارد.

اجتناب ها: کارهایی که باید از انجام آنها خودداری کنید؟

  • خودداری از گذاشتن جوراب مایکروفر و اون توستر

از گذاشتن جوراب برنج در فر و یا توستر خودداری کنید. ممکن است، این طور فکر کنید، که می‌توانید از فر و یا اون توستر برای گرم کردن جوراب برنج استفاده کنید. در حالی که این کار می‌تواند خطر آتش سوزی را به دنبال داشته باشد.

  • داشتن حساسیت سوختی

اگر حساسیت پوستی به سوختگی دارید، در این صورت از جوراب برنج استفاده نکنید.

  • افراد مسن و کودکان

از جوراب‌های برنجی برای کودکان و افراد پیر و مسن استفاده نکنید. مگر این که امکان نظارت مداوم را داشته باشید تا بتوانید از بروز سوانحی مانند سوختگی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: انواع جوراب زنانه / راهنمای خرید جوراب زنانه / انواع جوراب مردانه / راهنمای خرید جوراب مردانه

روش‌های دیگر برای گرم نگه داشتن پاها

استفاده از حمام پای گرم برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، مفید است. برای این افراد، استفاده از حمام پای گرم می‌تواند سبب تسکین درد و خستگی آنها گردد و بی خوابی آنها را کاهش دهد. استفاده از حمام پای گرم، قبل از خواب سبب بالا رفتن دمای پاها شده و به داشتن خواب راحت تر کمک می‌کند. بنابراین استفاده از حمام پای گرم، یک راه حل طبیعی و آسان و دردسترس است که شما را در استفاده از هر دارویی بی نیاز می‌کند.

اگر پاهای شما دائما سرد است. در این صورت، مختل بودن گردش خون در پاها می‌تواند دلیل سردی دائمی پاها باشد. اختلال در گردش خون نشانه دهنده و علائم بیماری‌های جدی و خطرناک مانند بیماری دیابت است. پس برای بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کنید.

خوابیدن کودکان و نوزادان با جوراب: آیا نوزادان و کودکان می‌توانند با جوراب بخوابند؟

برای نوزادان و کودکان بهتر است از پتوهای برقی و یا پاکت‌های گرمایشی استفاده نکنیم. امن ترین و بهترین راه برای کودکان و نوزادان حمام پای گرم است. حمام کردن پای نوزاد باید به عنوان بخشی از کارهای روزانه در نظر گرفته شود. بهتر است کودکان قبل از خواب پاهایشان را با آب گرم حمام کنند.

اگر تصمیم به استفاده از آب گرم برای کودکان و نوزادان دارید، در این صورت از مناسب بودن دمای آن مطمئن شوید تا بی خطر باشد. برای گرم کردن پاهای کودکان و نوزادان اگر می‌خواهید از پاکت آب گرم استفاده کنید، در این صورت یک پتو پنبه‌ای در اطراف بطری آب گرم بگذارید تا از تماس مستقیم آن با پوست بدون نوزاد و کودک جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: جوراب زنانه / جوراب مردانه / جوراب بچه / جوراب ورزشی

علائم و نشانه‌های خطر: همیشه علائم و نشانه‌های زیر را در کودک خود بررسی کنید:

  • گرمای بیش از حد؛
  • تعرق زیاد؛
  • سرخ شدن گونه‌ها و لپ ها؛
  • گریه کردن و بی تابی کردن کودک؛

اگر این علائم و نشانه‌ها را در کودک و نوزاد مشاهده کردید. در این صورت بلافاصله لایه اضافی لباس و یا پتو را از کودک جدا کنید.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که گرم کردن پاها، قبل از این رفتن به رخت خواب برای داشتن خواب راحت و استراحت کامل مفید است. گرم کردن پا و خوابیدن با جوراب سبب می‌شود کیفیت خواب افزایش پیدا کند. برای این منظور می‌توانید از جوراب‌های مختلف استفاده کنید. ولی در نظر داشته باشید، که جوراب‌های مورد نظر برای پوشیدن در خواب نرم و راحت باشد. همچنین جوراب نیابد زیاد حجیم باشد.

در آخر باید گفت، اگر مشکل گردش خون دارید که موجب سرد شدن پاهایتان در اکثر مواقع می‌شود. در این صورت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

منابع: + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا