دانستنی‌های سلامتی

سردرد خوشه ای: ۱۰ درمان گیاهی سردردهای خوشه ای که معجزه می‌کنند

درمان گیاهی درمان گیاهی سردرد خوشه ایخوشه ای

سردردهای خوشه ای از سردردهای بسیار آزاردهنده است. شخص معمولا احساس می‌کند چاقوی تیز و برنده ای به چشم و مغزش فروکرده اند. بعضی از خانم‌ها سردردهای خوشه ای را به اندازه درد زایمان دردناک و سخت می دانند. برای رهایی از این درد شخص حاضر است هر کاری بکند تا دوباره به آن دچار نشود. امروز هم در نت‌نوشت ما می خواهیم با چند درمان طبیعی خانگی به شما کمک کنیم تا برای همیشه از دست سردردهای دردناک خوشه ای رها شوید.

۱۶+

سردرد خوشه ای از سردردهای بسیار آزاردهنده است. شخص معمولا احساس می‌کند چاقوی تیز و برنده‌ای به چشم و مغزش فرو کرده اند. بعضی از خانم‌ها سردردهای خوشه‌ای را به اندازه درد زایمان دردناک و سخت می‌دانند. برای رهایی از این درد شخص حاضر است هر کاری بکند تا دوباره به آن دچار نشود. امروز هم در نت‌نوشت ما می‌خواهیم با چند درمان گیاهی سردرد خوشه‌ای به شما کمک کنیم تا برای همیشه از دست سردردهای دردناک رها شوید.

سردرد خوشه‌ای چیست؟

سردرد خوشه‌ای Cluster headache یک نوع سردرد بسیار شدید است که به‌طور معمول شامل درد در یک طرف سر، در پشت سر، یا اطراف یک چشم می‌شود. این سردردها معمولاً در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته رخ می‌دهند و بعد فروکش کرده و فرد ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته باشد. این دردها مقطعی است و بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد.

همچنین همراه با این سردرد ناتوان کننده ممکن است احتقان بینی و یا آبریزش بینی را نیز تجربه کنید. علت این سردرد هنوز مشخص نشده است اما زمانی که این سردرد اتفاق می‌افتد یک مسیر عصبی در پایه مغز فعال می‌شود.

کپسایسین یکی از ترکیبات فعال موجود در فلفل قرمز و علت تندی این فلفل است. مقداری از این ماده را که به صورت کرم موجود است در ابتدای سوراخ بینی در هنگام درد بمالید. این کار کمک به بلوکه شدن سیگنال‌های درد می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد: با روش‌های موثر خانگی و بدون دارو و مسکن سردرد را درمان کنید

درمان سردرد خوشه ای

منیزیم و ویتامین B2

سردرد خوشه‌ای معمولا به دلیل کمبود منیزیم در بدن اتفاق می‌افتد. در بسیاری از تحقیقات مشخص شده با تزریق منیزیم به شخصی که سردرد خوشه‌ای دارد درد به سرعت از بین رفته می‌رود. پس به منظور جلوگیری از بروز این نوع سردردها کافی است روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت کنید. کپسول را قبل از خواب میل کنید. چون تجربه نشان داده است این سردردها بیشتر در ابتدا یا میانه شب وسط خواب بروز می‌کند. کمبود ویتامین B بخصوص ویتامین B2 یا ریبوفلاوین از دیگر عوامل بروز التهاب و صدمه دیدن سیستم عصبی و سردردها است. این ویتامین را هم باید به اندازه منیزیم یعنی ۴۰۰ میلی‌گرم روزانه مصرف کنید.

عصاره Kudzu برای بهبود سردرد خوشه ای

این گیاه که در جنوب شرقی آسیا و نوعی از آن در آمریکا می‌روید حداقل در آسیا قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. از این گیاه برای درمان تب، اسهال، قندخون، بیماری‌های قلبی و حتی اسهال خونی حاد استفاده می‌شود. در ریشه این گیاه بیش از هفتاد نوع فیتونوتریئنت Phytonutrients و فیتوکمیکال Phytochemical ، ایزوفلاوونوئید Isoflavonoids ( نوعی استروژن گیاهی که در سویا به وفور وجود دارد) و تری ترپنوئید Teriterpenoids (افزایش دهنده قدرت ایمنی بدن) یافت می‌شود. قدرت درمانی عصاره این گیاه با چند داروی مسکن طبیعی برابری می‌کند. در سال ۲۰۰۹ تحقیقات نشان داد در افرادی که از ریشه یا عصاره Kudzu استفاده کرده اند تکرار و شدت سردرد خوشه‌ای به میزان زیاد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: سردرد سمت چپ سر نشانه چیست؟

ملاتونین

این هورمون که هورمون خواب هم نام گرفته برای معمولا به عنوان یک مکمل دارویی برای سردردها و بی خوابی استفاده می‌شود. این مکمل دارویی را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد.

پماد کپسایسین

کپسایسین ماده‌ای است که در فلفل قرمز تند وجود دارد و نوعی مسکن طبیعی قوی و درمان سردرد خوشه‌ای محسوب می‌شود. در پزشکی امروز عصاره آن را به صورت پماد برای تسکین درد تولید می‌کنند. کمی از پماد را در سوراخ‌های بینی یا روی درد بمالید. تحقیقات نشان داده است استفاده از این پماد به مدت ۶۰ روز سردرد خوشه‌ای را به میزان زیادی کاهش داده است. هر چند استفاده از پماد در سوراخ‌های بینی باعث آبریزش بینی و عطسه شود که معمولا موقتی است.

هوای آزاد

اگر بتوانید هر از گاهی به فضای باز و سرسبز و بدون آلودگی بروید اکسیژن یکی از درمان کننده‌های خوب سردرد خوشه‌ای است. وقتی به چنین فضایی می‌روید تا می‌توانید نفس‌های عمیق بکشید.

ورزش

ورزش باعث گردش بهتر خون، اکسیژن رسانی بیشتر به اعضا بدن و کاهش استرس می‌شود. در صورتی که سردردهای خوشه‌ای شما مکرر بروز می‌کند باید هر چه زودتر یک برنامه پیاده روی برای خودتان ترتیب دهید. کلاس یوگا بروید و نرمش‌های روزانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: سردرد ناشی از فشار هوا چیست؟ حقایقی در مورد میگرن و سردرد ناشی از فشار هوا

روش‌های تنفس عمیق برای رفع سردرد خوشه ای

از آن جا که بیشتر سردردها به دلیل استرس بروز می‌کند، راه‌های آرامش دادن به اعصاب و مغز یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بروز سردردها است. تنفس عمیق یکی از روش‌هایی است که باعث اکسیژن رسانی بیشتر به مغز و رفع سردردها می‌شود. بهتر است تکنیک‌های تنفسی یوگا را یاد بگیرید و هر روز یکی از آن‌ها را انجام دهید.

برای درمان سردرد خوشه‌ای خواب خوب و منظم داشته باشید

بی خوابی و بد خوابی باعث بروز انواع سردردها می‌شود. بنابراین مکان و زمان خواب شبانه تان را به دقت بررسی کنید. سعی کنید در محل خواب‌تان از تلفن همراه و تلویزیون خبری نباشد. سر ساعت خاصی بخوابید و سر ساعت خاصی بیدار شوید تا هم کامل بخوابید و هم خواب منظمی داشته باشید.

روغن نعناع فلفلی

این روغن گیاه تاثیر خوبی بر درمان سردرد خوشه‌ای و جلوگیری از بروز مجدد آن دارد. حتی وقتی سردرد ندارید یکی دو قطره روغن نعنا فلفلی را روی شقیقه‌هایتان ماساژ دهید. در صورتی که درد دارید علاوه بر شقیقه‌ها این روغن را روی قسمت پشت گردن و کف پاها نیز بمالید و ماساژ دهید.

چای زنجبیل

از خواص بی‌شمار زنجبیل زیاد گفته ایم. خوشبختانه این گیاه را می‌توان به صورت تازه از میوه فروشی‌ها یا پودر شده از عطاری تهیه کرد. خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان و ضد التهابات زنجبیل به خوبی سردرد خوشه‌ای را از بین می‌برد. روزانه یک یا دو فنجان چای زنجبیل را دم کرده و بنوشید.

بیشتر بخوانید: علائم سردرد عصبی ، درمان سردرد عصبی و هر چه که باید بدانید

منابع:

Very Well
The Migraine Trust
NCBI
Mayo Clinic
New York Times
Migraine Trust
Science Direct
NCBI
Cluster Busters

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا