معرفی کتاب

قربانی دیگر دریافت مجوز نشر؛ زوال کلنل از «محمود دولت آبادی»

۰

کم نیستند کتابهایی که زیر ذره بین وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز چاپ نگرفته اند و شاید از داغترین و برترین آنها همین کتاب زوال کلنل است. البته کمی غیر قابل تحمل بود خبر عدم موافقت با صدور مجوز این کتاب، چرا که توقع قدرشناسی بیشتری از این نویسنده مجرب که تاریخ ادبیات ایران معاصر را دگرگون کرد؛ میرفت.
زوال کلنل داستانی است از زندگی افسری وطن دوست که در دوران انقلاب ۱۳۵۷ می گذرد. این افسر همسرش را به قتل رسانده و هر کدام از فرزندانش در یک گروه سیاسی مشغول به فعالیت هستند …

نخستین مرتبه این کتاب درسال ۲۰۰۹ در سوئیس به زبان آلمانی ترجمه شد و در ایران نشر قدرتمند و توانای چشمه توانست درسال ۱۳۸۷ این کتاب ممنوعه را به چاپ برساند تاکنون نیز اختلافاتی بر سر مجوز داشتن یا نداشتن این کتاب بین صادرکنندگان و خوانندگان وجود دارد. ناشرانی نیز دست به چاپ جعلی این کتاب زده اند ولی تا کنون به غیر از نسخه نشر چشمه هیچ اثر اصلی و غیرتقلبی وجود نداشته و ندارد.

IMG_20160102_213005
از آنجایی که در ایران برای هر چیزی یک بدل جعلی تولید و طراحی می شود به تازگی نسخه ای عجیب از این اثر در پیاده روهای مشهد و بعد تهران به فروش رفته است. محمود دولت آبادی می گوید: « تحمل می کنم این روزها تمام شود… این روزها حس وحال خوبی ندارم و فقط سعی می کنم که تحمل کنم. تحمل می کنم کتابی که از من نیست به بازار آمده وست های زیادی کتابی دروغین و به نام من را به بازار قاچاق وارد کرده اند»
در کتاب جعلی نام ناشر نیامده و همچنین پی نوشت نویسنده نیز وجود ندارد. محمود دولت آبادی پیگیری این اتفاق ناهنجار را از وزارت ارشاد درخواست کرد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا