دانستنی‌های سلامتی

سیب زمینی سرخ کرده سمی کشنده که با لذت آن را می‌خوریم!

سیب زمینی سرخ کرده سمی کشنده که با لذت آن را می‌خوریم!
۲+

اگر به شما بگویند چه رابطه‌ای بین ضد یخ و سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد چه پاسخی خواهید داشت؟ طبق تحقیقات دانشمندان ماده مشترک بین سیب زمینی سرخ کرده و ضد یخ پروپیلن گلیکول است. این ماده در صنعت آرایشی بهداشتی، دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به طور کلی در ضد یخ عمل ضد انجماد را بر عهده دارد. این ماده را در کیک‌های بسته بندی، بستنی، چای سرد، داروهای ضد اضطراب، شامپو و… می‌توان پیدا کرد.

هر چند که نهادهای بهداشتی رسیدگی به مواد غذایی استفاده از این سم خطرناک را به دلیل مضرات سیب زمینی سرخ کرده مطلقا ممنوع کرده اند اما کم و بیش تخطی از قوانین در صنایع غذایی دیده می‌شود. در ادامه همراه نت نوشت باشید.

بیشتر بخوانید: سیب زمینی پخته بخوریم یا نه؟

مضرات سیب زمینی سرخ کرده

پروپیلن گلیکول موجود در سیب زمینی سرخ کرده و تخریب بدن انسان

مضرات سیب زمینی سرخ کرده

بفرمایید ضد یخ!

در گزارشات علمی-پزشکی آمده است که پروپیلن گلیکول هیچ گونه نگرانی در زمینه غذایی برای بدن انسان ایجاد می‌کند. اما در آزمایشات اثرات استفاده از آن بر روی سیستم تنفسی، قلب و عروق، کبد، کلیه، غدد درون ریز و بسیاری نقاط مهم دیگر مشاهده شده است. متاسفانه تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اثرات مواد شیمیایی و سیب زمینی سرخ کرده French fries بر روی بدن انسان وجود ندارد. اما CDC یا همان پروپیلن گلیکول که به نور سبز رنگ معروف است در مواد غذایی نام برده کما بیش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: خواص آب سیب زمینی در درمان بیماری‌ها شگفت زده تان می‌کند!

آسیب به کلیه‌ها و کبد

پروپیلن گلیکول در چند دارو یافت می‌شود. لورازپام، یا دیگر داروهای رفع اضطراب. محققان پی برده اند افرادی که در دراز مدت این دارو را مصرف می‌کنند به کلیه هایشان آسیب جدی و شدیدی وارد می‌شود. حتی احتمال نقص کلیوی در این افراد وجود دارد. نهایتا باید مصرف این دارو را تا جایی که پزشک متخصص اجازه می‌دهد به حداقل رساند. همچنین مصرف سیب زمینی سرخ کرده و پروپیلن گلیکول برای افرادی که ناراحتی‌های کلیوی دارند بسیار خطرناک است.

خطر در کمین نوزادان

پروپیلن گلیکول در بدن انسان مدت زمان طولانی باقی می‌ماند. متابولیسم بدن بر روی این ماده بسیار زمانبر است. به همین علت پروپیلن گلیکول مادامی که از بدن دفع نشده است اثرات تخریبی زیادی را ایجاد می‌کند. از آنجایی که بزرگسالان دارای سوخت و ساز سریع تر و قوی تری نسبت به نوزادان هستند، این خطر نوزادان را بیشتر تهدید می‌کند. در نوزادان ممکن است چیزی در حدود چهار ماه متابولیسم این ماده طول بکشد. این مدت زمان مناسبی برای تخریب می‌باشد!

بیشتر بخوانید: سیب زمینی خام بخورید

واکنش‌های آلرژیک سیب زمینی سرخ کرده

شما می‌توانید پروپیلن گلیکول را کورتیکواستروئیدها یا همان داروهای ضد التهاب پیدا کنید. بیشتر علل بیماری‌های آلرژیک نوعی التهابات پوستی می‌باشد که در اثر تماس پوست با بسیاری مواد آلرژی زا ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر بیشتر مردم یک واکنش آلرژیک در برابر مواد شیمیایی و داروها، بروز می‌دهند. اینجاست که می‌توان گفت داروهای ضد التهابی که در برابر آلرژی مصرف میشود ایمنی کامل در برابر مواد شیمیایی را نخواهند داشت.

مستعد ساختن بدن برای بیماری‌های روانی

پروپیلن گلیکول علاوه بر این که در سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد یکی از مواد تشکیل دهنده سیگارهای الکترونیکی می‌باشد. دانشمندان هشدار جدی به مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی داده اند. استفاده از این سیگارها مشکلات روانی را به دنبال دارد از جمله: بیش فعالی، تغییرات رفتاری، افسردگی و در موارد شدید آتاکسی (حرکات کنترل نشده اندام ها)

بیشتر بخوانید: خواص سیب زمینی باورنکردنی است ، سیب زمینی بی‌خاصیت نیست! 

راه‌های اجتناب از پروپیلن گلیکول

دور ماندن از این ماده شیمیایی بسیار خطرناک راه‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. از جمله ساده ترین آن استفاده از برچسب هایی که بر روی کالاهای بهداشتی و غذایی درج می‌شوند. این برچسب‌ها نشان دهنده وجود این ماده شیمیایی در کالا است. البته پروپیلن گلیکول به این نامها نیز شناخته می‌شود و معمولا بر روی برچسب‌های مواد تشکیل دهنده این ترکیب شیمیایی را اینگونه درج می‌کنند: Propane-1,2-diol ، E1520 ، A-Propylene Glycol ، ۱,۲-Dihydroxypropane ، Methylethylene glycol

توجه داشته باشید که در این کالاها پروپیلن گلیکول وجود دارد: شامپو و شامپو بدن، دئودورانت ها، دستمال مرطوب نوزاد، کرم پوست

همچنین این غذاها:

سس سالاد، جوش شیرین، قهوه‌های طعم دار، دسر‌های یخی، قند و شکر و البته سیب زمینی سرخ کرده

تا جایی که امکان دارد از داروهایی که شامل پروپیلن گلیکول هستند اجتناب کنید.در صورت لزوم با پزشک خود مشورت داشته باشید تا مصرف آن را به کمترین حالت ممکن برسانید.

ماده شیمیایی موجود در سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند!

محققان دانشگاه ملی یوکوهاما با کمک دی اتیل پلی سیلوکسان، ماده‌ای شیمیایی که به روغن افزوده می‌شود و برای تولید سیب زمینی سرخ شده در فست فودها به کار می‌رود، برای درمان طاسی و ریزش مو در موش‌ها استفاده شد. براساس Evening Standard، به کمک این ماده می‌توان بذرهای فولیکول‌های مو (hair follicle germs) را در آزمایشگاه تولید کرده و با پیوند آن به موش باعث رشد مو در ناحیه بی مو شد. به گفته دانشمندان، آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این روش همچنین می‌تواند برای درمان ریزش مو در انسان نیز استفاده شود.

دانشمندان در مقاله‌ای که در نشریه Biomaterials منتشر شده، اعلام کرده اند که قادر به تولید همزمان بیش از ۵۰۰۰ بذر فولیکول مو هستند، چیزی که پیش از این”یکی از موانع پیچیده بازسازی مو” عنوان می‌شد.

ماده شیمیایی موجود در سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند!

شکل بالا – بذرهای فولیکول مو (HFG) درون محیط کشت. شکل پایین-رویش مو روی بدن موش

محققان مشاهده کردند که پس از اینکه این بذرهای فولیکول مو را به موش‌های که موهای طاس و بی مو پیوند زدند، موهای سیاهی در آن ناحیه شروع به رویش کردند. و طبق گفته پروفسور فوکودا، استاد دانشگاهی که به نوشتن این مقاله کمک کرده است، استفاده از این ماده شیمیایی برای موفقیت تولید بذرهای فولیکول مو (hair follicle germs) بسیار مهم است.

فوکودا در بیانیه مطبوعاتی گفت: “کلید تولید انبوه بذرهای فولیکول مو (HFG ها)، انتخاب مواد زمینه‌ای برای کشت آن‌ها می‌باشد. ما از دی متیل پلی سیلوکسان در کف محیط کشت استفاده کردیم و که عملکردی فوق العاده داشت.”

به باور پژوهشگران، دلیل کاربردی بودن این ماده شیمیایی و تأثیر بسیار مفید آن در رویش دوباره موهای ریخته، قابلیت عبور آسان اکسیژن از این ترکیب است.

ماده شیمیایی موجود در سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند!

نحوه تولید بذرهای فولیکول مو (HFG ها) و انتقال آن‌ها به پشت موش!

در حالی که این ماده شیمیایی برای آزمایش ما به خوبی جواب داد، اما این روش برای افزایش رشد موی‌های موجود روی سر جواب نمی‌دهد. بنابراین خوردن سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد بعید است باعث پرپشت شدن موهای شما شود. تیم فوکودا امیدوار است که این روش بتواند در نهایت برای درمان ریزش موی انسان مورد استفاده قرار بگیرد.

فوکودا گفت:

“این روش ساده بسیار قوی و امیدوار کننده است. ما امیدواریم که این تکنیک در نهایت باعث بهبود ریزش موی آندروژنیک در انسان شود.”

منبع: businessinsider

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا