گوناگون

نشان شوالیه چیست؟ این نشان تاکنون به چه کسانی تعلق گرفته است؟

۰

نشان هنر و ادب، شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. در ادامه با نت نوشت همره باشید تا همه چیز را راجع به نشان شوالیه با هم مرور کنیم.

نشان شوالیه چیست؟

نشان شوالیه Legion of Honour نشان هنر و ادب، مدالی است که دولت فرانسه در مقاطع مختلف زمانی به اهالی فرهنگ و هنر اهدا می‌کند. این نشان تا کنون چند باری هم نصیب شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان شده است. از آنجا که جوایز بین‌المللی نظیر جایزه صلح نوبل، جوایز جشنواره‌های سینمایی مانند کن و اسکار و … رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته‌اند ولی نشان شوالیه توانسته است ماهیت هنری و فرهنگی خود را حفظ کند. جایزه هنر و ادب فرانسه در سال ۱۹۵۷ از سوی وزیر وقت فرهنگ فرانسه تاسیس شده است و در سال ۱۹۶۳ از سوی رییس‌جمهور شارل دوگل به رسمیت شناخته ‌شد. این نشان به هنرمندان در  رشته‌های مختلف هنری از سراسر جهان اعطا شده و دارای سه درجه‌بندی فرمانده، افسر و شوالیه است و کسانی این جایزه را می‌توانند دریافت کنند که دست کم ۳۰ ساله باشند و در توسعه و غنی ‌کردن فرهنگ فرانسه نقشی داشته باشند.

همین جا دقت کنید همین فرانسوی ها هنر و تمدن و فرهنگ ما را از جمله معماری و موسیقی و ادبیات و ….. ما را در مقایسه با غرب دست چندم میدانند و البته یادمان نمی رود که آثار تاریخی ما را به هر وسیله و به هر اسمی با خود میبرند و در موزه های خود به نمایش میگذارند.

داریوش شایگان

فیلسوف و دانشمند ایرانی آقای داریوش شایگان که مفتخر به نشان درجه دو و درجه سه فرهنگ و هنر فرانسه شده اند .بیشتر آثار او به زبان فرانسه ترجمه شده است.

در واقع نشانی که این روزها از سوی سفارت فرانسه در ایران به اهل ادب و هنر اعطا می‌شود درجه سوم نشان شوالیه است که یک مدال و روبان است که بر سمت چپ سینه نصب می‌شود و هر سال به ۲۰۰ نفر داده می‌شود.

محمود دولت آبادی

نویسنده معاصر محمود دولت آبادی در مراسم اهدا نشان شوالیه

این نشان تا بحال به بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری کشور چون داریوش شایگان، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی و…. تعلق گرفته است.

آیدین آغداشلو

هنرمند برجسته آیدین آغداشلو در مراسم اهدا نشان شوالیه

آیدین آغداشلو نقاش برجسته ایرانی چند ماهه پیش آخرین ایرانی بود به مفتخر به دریافت این نشان گردید. این نشان شامل جایزه مالی نیست و تنها نشانی است که بر سینه هنرمندان و ادیبان نصب می‌شود و به پاس مجموعه کارهای یک چهره فرهنگی و هنری است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا