دانستنی‌های سلامتی

خواص چای بادام معجزه‌ سلامتی در روزهای سرد زمستان!

خواص چای بادام
۳+

ابداع چای بادام شیرین توسط چینی‌ها صورت گرفته است و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید و با آن طعم سلامتی را به دورهمی‌هایتان بدهید. بادام هم برای بیماران و هم افراد سالم یکی از منابع پر قدرت تقویت قوای بدن محسوب می‌شود. پیش از این از خواص بادام و آرد بادام برایتان نوشته ایم ولی امروز قصد داریم از خواص چای بادام برایتان بگوییم.

چای بادام

هر چند ما ایرانی‌ها بیشتر بادام را یکی از دانه‌های روغنی آجیل می‌دانیم، ولی در واقع میوه‌ای است که بسیاری از بیماران از جمله بیماران مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. دانه‌ای که علاوه بر سلامت عمومی بدن، به عنوان یک دارو و درمان کننده طبیعی هم محسوب می‌شود

درخت بادام بومی خاورمیانه می‌باشد اما ایالات متحده اکنون بزرگترین تولید کننده این درختان در جهان است.

فیبر، آنتی اکسیدان، منیزیم، ویتامین‌ها، چربی‌های مفید، گروه ویتامین B، ویتامین C، کلسیم، منگنز، روی و فسفر از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی بی نظیر موجود در بادام است که در چای بادام چه سرد چه گرم مصرف شود سلامت و تقویت بدن را سبب خواهد شد. در واقع نمی‌توان گفت این یک چای معمولی است. خواص چای بادام بی‌شمار است و همه افراد با هر گروه سنی به راحتی می‌توانند از آن بهره گیرند.

طرز تهیه چای بادام شیرین

هر چند تهیه این چای کمی بیشتر از دم کردن چای معمولی وقت می‌گیرد ولی ارزش آن را دارد

هر چند تهیه این چای کمی بیشتر از دم کردن چای معمولی وقت می‌گیرد ولی ارزش آن را دارد

هر چند تهیه این چای کمی بیشتر از دم کردن چای معمولی وقت می‌گیرد ولی ارزش آن را دارد تا حداقل هفته‌ای یک بار همه اعضای خانواده را به صرف این چای دعوت کنید.

  • مرحله اول: دو مشت بادام شیرین را به مدت ۲ ساعت در آب سرد خیس کنید.
  • مرحله دوم: بعد به مدت ۱۵ دقیقه آن‌ها را در آب داغ بگذارید تا بتوانید به راحتی پوست آن‌ها را جدا کنید.
  • مرحله سوم: حالا آن‌ها را آسیاب کنید تا به صورت پودر یا آرد در بیاید. سپس کمی آب به آرد بادام اضافه کنید تا مثل خمیر شود.
  • مرحله چهارم: در یک ظرف به اندازه ۴ پیمانه آب بگذارید تا جوش بیاید.
  • مرحله پنجم: بعد از جوش آمدن آب خمیر بادام را اضافه کرده بگذارید به مدت ۵ دقیقه کاملا جوش بخورد.
  • مرحله ششم: اگر چای گرم دوست دارید آن را بلافاصله سرو کنید. در غیر این صورت می‌توانید آن را در یخچال بگذارید تا به صورت سرد نوشیده شود.

شما می‌توانید به این چای گلبرگ‌های گل رز، بادام زمینی، شکر، عسل و کشمش اضافه کنید تا عطر و طعم به این چای ببخشد و همچنین ارزش غذایی و خواص چای بادام را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:خواص آرد بادام

خواص چای بادام

علاوه بر آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی این چای دارای خاصیت ضد التهابی و سم زدایی است. به طور کلی از مزایای سلامتی شناخته شده برای چای بادام می‌توان به توانایی آن در پیشگیری از بیماری‌های مزمن، کاهش التهاب، سم زدایی بدن و کند کردن روند پیری اشاره کرد.

ضد پیری

آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام شامل فیتوسترول Phytosterols و ویتامین E از جمله ترکیبات ضد پیری بادام محسوب می‌شود که با از بین رادیکال‌های آزاد، چین و چروک و لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.

سم زدایی

تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم بادام شیرین و بخصوص چای آن باعث عملکرد بهتر کبد و سلامت کلیه‌ها و متابولیسم بهتر و سم زدایی بدن می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم این چای با تحریک ایجاد ادرار و بهبود عملکرد متابولیک بدن می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و سلامت کلیه‌ها کمک کند.

مقابله با بیماری‌های مزمن از خواص چای بادام

این چای به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد با هر نوع بیماری مزمن دوره‌ای مثل استرس اکسیداتیو، بیماری‌های قلبی، آرتریت و سرطان به راحتی مقابله می‌کند.

بهبود رماتیسم

این بیماری که در نتیجه بروز التهابات به وجود می‌آید با نوشیدن چای بادام و آرام کردن سیستم عصبی بدن رفع می‌شود. مصرف مرتب این چای با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود عوارض رماتیسم کمتر شده و فرد زودتر به زندگی روزمره برگردد.

همانظور که گفتیم برگ‌های بادام و نیز خود بادام دارای خواص ادرار آوری هستند و به نفع کلیه عمل می‌کنند. اگر به طور مرتب این چای را بنوشید، سطح مایعات بدنتان تنظیم خواهد شد. روماتیسم یک وضعیت مربوط به مفصل و عضلات است که به دلیل التهاب بافت همبند ایجاد می‌شود.

این بیماری با درد در عضلات و مفاصل مشخص به وجود می‌آید. روماتیسم بیشتر در اثر وجود مایعی در مفاصل ایجاد می‌شود که این چای به تنظیم آن کمک زیادی خواهد کرد. مردم هند، پاکستان و ساموآ نیز از برگ‌های موجود در چای برای معالجه روماتیسم استفاده می‌کنند.

چای بادام میزان انسولین را تثبیت خواهد کرد

چای بادام میزان انسولین را تثبیت خواهد کرد

کنترل دیابت با چای بادام

این بیماری خاموش پیش رونده خطرناک، محدودیت‌های غذایی زیادی به فرد تحمیل می‌کند. این چای از نوشیدنی‌هایی است که بدون هیچ عارضه جانبه افراد دیابتی می‌توانند از خواص چای بادام استفاده کنند تا گلوکز خون کنترل شود. در واقع این چای سطح انسولین را تثبیت می‌کند. دیابت یک مشکل شایع در بین افراد در همه گروه‌های سنی است. اگر به طور مرتب این چای را بنوشید، می‌توانید انسولین و قند خون را تثبیت کنید.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز: معجزه این چای شفابخش را دست کم نگیرید

کاهش بیماری‌های قلبی با خواص چای بادام

این چای باعث کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود. با کنترل این دو بیماری خطر حملات قلبی و سکته مغزی به شدت پایین می‌یابد.

بنابراین چای بادام این پتانسیل را دارد که سطح کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد. پروتئین‌ها، چربی‌های اشباع نشده و پتاسیم موجود در این چای می‌توانند سلامت قلب و عملکرد بهینه آن را تضمین کنند. منیزیم موجود در چای گیاهی می‌تواند از حملات قلبی جلوگیری کند.

این چای می‌تواند به نفع رگ‌های خونی شما باشد و احتمال ابتلا به بیماری قلب را کاهش خواهد داد. سطح منیزیم پایین به شدت با فشار خون بالا ارتباط دارد و این نشان می‌دهد که بادام که سرشار از منیزیم است، می‌تواند به کنترل فشار خون کمک بسزایی کند.

درمان مشکلات گوارشی

اگر از اختلالات گوارشی مانند دیسانتری (اسهال همراه با خون در مدفوع) رنج می‌برید ممکن است با مصرف این چای مشکل دستگاه گوارش بهبود یابد. کودکانی که مبتلا به کولیک هستند چای بادام را پیشنهاد می‌کنیم. از آنجا که بادام سرشار از فیبر و مواد مغذی است، این چای خوشمزه می‌تواند معده شما را تمیز کرده و سبب حرکت معمول روده شود.

شواهد اثبات می‌کنند که این چای همچنین قادر است سندرم روده تحریک پذیر را تسکین دهد. آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها برای مبارزه با عفونت معده بسیار کارآمد هستند. طبق شواهد اخیر ثابت شده است که بادام با تغییر دادن محیط دستگاه گوارش به ویژه روده، به بهبود هضم غذا کمک خواهد کرد.

چای بادام در راستای تحریک فعالیت یا رشد باکتری‌های مفید در روده عمل می‌کند. مصرف منظم این چای گیاهی می‌تواند انواع التهاب معده را تسکین داده و مشکلات گوارشی را درمان کند.

از انگل‌های روده خلاص شوید

کسانی که وقت کافی برای تهیه غذای خود را ندارند و از غذاهای نامناسب استفاده می‌کنند، معمولاً با مشکلات مربوط به انگل روده روبرو می‌شوند. اولین قدم برای رهایی از این مشکل ترک عادت غذایی نادرست می‌باشد در قدم بعدی برای خلاص شدن از انگل‌های روده می‌توانید چای بادام مصرف کنید.

مصرف غذای کثیف، مضر و به ویژه کنار جاده‌ای می‌تواند صدمات زیادی به بدن وارد آورد و به شکل باکتری‌، ویروس و کرم‌هایی در مجاری روده دیده شود. این چای می‌تواند بیشتر انگل‌های روده را از بین ببرد. اگر می‌خواهید دستگاه گوارش خود را سالم نگه دارید توصیه می‌شود مصرف چای بادام و برگ بادام را شروع کنید.

بیماری‌های کبدی را بهبود بخشید

جالب است بدانید که مردم تایوان برای رفع بیماری‌های کبد چای بادام مصرف می‌کنند. همچنین چای برگ بادام دارای سابقه طولانی مدت در درمان مشکلات کبدی است. یک فنجان از این چای می‌تواند بیماری کبد را تا حدودی بهبود بخشد.

بادام سرشار از تانن است که از اتصال مواد مضر به کبد جلوگیری خواهد کرد در نتیجه می‌توان گفت پلی فنول‌های موجود در برگ بادام می‌توانند مواد مضر را که اغلب توسط کبد پردازش و تجزیه می‌شوند، جذب کنند. مصرف منظم این چای می‌تواند کبد شما را سالم نگه دارد.

سلامت معده

برگ‌های بادام قادر است در درمان انواع مشکلات معده نقش مفیدی ایفا کند. مردم جنوب شرقی آسیا، این نوشیدنی را برای معالجه اسهال و معالجه انگل‌های روده مصرف می‌کنند. با مصرف چای بادام و برگ آن سبب بهبود وضعیت و عملکرده معده شوید.

از سرطان پیشگیری کنید

یکی از مهمترین خواص چای بادام، پیشگیری از سرطان است. این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند تأثیر رادیکال‌های آزاد را معکوس کند. رادیکال‌های آزاد اثرات مخربی بر سلامتی دارند و نتیجه اکسیداسیون سلولی هستند.

چای گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان همچنین ممکن است روند پیری را کندتر کند و از تخریب بافت‌های بدن و سلول‌ها جلوگیری می‌کند. در این دنیای شلوغ فرار از عادات ناسالم و سبک زندگی نامناسب در همه افراد وجود دارد کمی دشوار بنظر می‌رسد مانند دیر خوابیدن و قاعدتا دیر از خواب بیدار شدن، مصرف غذاهای خیابانی و مضر و عدم مراثبت لازم از پوست اصولی است که همه افراد توجه کافی به این مسائل ندارند، به همین خاطر سعی کنید چای بادام گیاهی مصرف کرده تا سطح مایعات در بدن را تنظیم شود، تولید کلاژن را تقویت کنیم و در نهایت پوست زیبایی داشته باشیم.

تضمین سلامت کلیه

کلیه‌ها ارگان‌های حیاتی بدن هستند. چای بادام خاصیت ادرار آور دارد و می‌تواند باعث افزایش ترشحات ادراری شود. در نتیجه این گونه سموم یا مواد مضر از بدن دفع می‌شوند. از آنجا که کلیه عضو مهم بدن است، مراقبت از آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر از سلامتی کلیه غافل شوید باید مقادیر سنگینی را متحمل شوید و نتیجه غفلت از این عضو بدن نارسایی کلیه یا سنگ کلیه خواهد بود. برای جلوگیری از نارسایی کلیه ، مصرف چای برگ بادام بسیار مهم است. به طور کلی مصرف منظم این چای سبب آبرسانی به بخش‌های متخلف بدن نیز خواهد شد.

پیشگیری از نقص هنگام تولد

به طور کلی غذاهای سرشار از اسید فولیک به زنان باردار توصیه می‌شود زیرا خطر ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی را کاهش داده و از کم خونی جلوگیری می‌کند. در حالی که تعداد کمی بادام به عنوان منبع عالی از اسید فولیک محسوب می‌شوند، اما مصرف چای بادام نیز در کاهش خطر ناهنجاری‌های جنین نیز کمک می‌کند. اما با این حال توصیه می‌شود قبل از استفاده از این چای با پزشک مشورت کنید.

در پرورش ماهی کمک می‌کند

در کشورهای آسیایی معمول است که برگ‌های بادام را با آب مخزن ماهی مخلوط می‌کنند، اضافه کردن برگ بادام ماهی را سالم نگه می‌دارد و به این ترتیب طول عمر ماهی را اضافه خواهد کرد.

جالب اینجاست که چای برگ بادام در بعضی از کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز برای پرورش گونه‌های خاص ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که پرورش دهندگان ماهی معمولاً برگ‌های بادام را در مخزن ماهی قرار می‌دهند تا خواص آب را به گونه‌ای دستکاری کنند که محل نگهداری ماهی از زیستگاه‌های طبیعی ماهی تقلید کند. با افزودن برگ‌های بادام ماهی‌ها می‌توانند تخم ریزی را به صورت طبیعی شروع کنند، زیرا این شرایط مناسب برای پرورش ماهی است.

دیگر خواص چای بادام

این چای سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت عملکرد ورزشی و استقامت فرد خواهد شد. مصرف چای بادام می‌تواند از یبوست جلوگیری کند زیرا این چای یک ترکیب گیاهی سرشار از فیبر است.

افراد می‌توانند برای کاهش وزن این چای را مصرف کنند زیرا این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی است و پس از میل کردن سبب می‌شود تا مدت زیادی احساس سیری داشته باشیم.

بادام از نظر کربوهیدرات کم و از نظر پروتئین و فیبر سرشار است. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا کالری کمتری مصرف کنید. بنابراین شواهد نشان می‌دهد که خوردن آجیل می‌تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کند. همچنین فنیل آلانین موجود در آن باعث تقویت حافظه می‌شود.

مصرف چای بادام روشی شگفت انگیز برای شروع روز است، زیرا با مصرف این چای در صبحانه برای کل روز احساس انرژی زیادی خواهید داشت.

مضرات چای بادام

به طور کلی می‌توان گفت چای بادام ضرری ندارد ولی مانند هر نوشیدنی گیاهی دیگر مصرف زیاد این چای ممکن است به ناراحتی‌های شکم منجر شود.

خطرات احتمالی مرتبط با مصرف بادام مربوط به حساسیت به بادام می‌باشد علائم آلرژی به بادام می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد معده و شکم
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات بلع
  • اسهال
  • خارش
  • تنگی نفس

اگر به بادام حساسیت دارید، بهتر است که از محصولات غذایی که می‌تواند جایگرین خوبی برای آن باشد استفاده کنید.

حساسیت به بادام در عده‌ای از افراد وجود دارد

حساسیت به بادام در عده‌ای از افراد وجود دارد

چای برگ بادام

نوعی از این چای ممکن است با استفاده از برگ بادام تهیه شود. چای برگ بادام برای اولین بار توسط هندی‌ها تهیه و مصرف شد. برگ‌های بادام سرشار از فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین، کامپفرول و تانن است. تانن‌ها نوعی پلی فنول است که حاوی آنتی اکسیدان، مواد ضد سرطان و نیز دارای خواص ضد میکروبی است.

چای تهیه شده از برگهای بادام می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بجنگد، سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از رشد انگل‌هایی مانند باکتری، ویروس، مخمرها و قارچ‌ها جلوگیری کند. پس خوب است بدانیم که خاصیت آنتی اکسیدانی این برگ‌ها باعث تسکین اعصاب، کاهش فشار خون، کاهش چربی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف منظم چای بادام می‌تواند انواع فواید سلامتی را در قالب کاهش التهاب بدن، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و سم زدایی بدن ارائه دهد. این چای به طور سنتی از مواد خوراکی مورد استفاده پکن بوده است. تقاضای زیادی به دلیل خواص چای بادام در ایجاد تناسب اندام، سلامتی و زیبایی است.

هر کدام از ما به نوعی بادام مصرف کرده‌ایم. ما بادام را در انواع شکلات، به صورت بو داده، در بستنی و یا به صورت خشک خورده‌ایم. این نوشیدنی مفید اثر بخشی مثبتی بر سلامت و عملکرد بدن ما خواهد داشت. بادام بهترین منبع غنی از آنتی اکسیدان می‌باشد و امروزه برای تهیه چای مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این نوشیدنی باستانی چینی فاقد کافئین است.

بادام جزء سالمترین آجیل‌ها می‌باشد. برای بهره مندی از مزایای آن توصیه می‌شود بادام و یا چای آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید. بادام سرشار از فیبر، چربی اشباع نشده، ویتامین‌های مختلف مانند کلسیم، منیزیم، پروتئین و انواع دیگر چربی‌ها است. این چای اغلب بعد از غذا به عنوان دسر سرو می‌شود.

به همین دلیل برای تنوع هم شده هفته‌ای یک دوبار خانواده و دوستان را به صرف این چای دور هم جمع کنید.

بیشتر بخوانید: خواص بادام تلخ

منبع + + + + + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا