علمی

کشف سیاره جدید توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌ی گوگل!

ناسا هشتمین سیاره را در اطراف یک ستاره کشف کرد، و کشف سیاره جدید به این معنی است که دیگر بزرگترین منظومه شمسی، ما نیستیم. این کشف به لطف هوش مصنوعی که با کمک گوگل ساخته شده صورت گرفت، این سیاره با شستن سیگنال های “ضعیف” که قبلا نادیده گرفته شده بودند، از داده های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر، کشف شد. سیاره تازه کشف شده در اطراف منظومه Kepler-90 واقع است. (قبلا هم یک ستاره در حدود ۲۵۰۰ سال نوری از زمین، در سال ۲۰۱۴ کشف شده)

۱+

ناسا هشتمین سیاره را در اطراف یک ستاره  کشف کرد، و کشف سیاره جدید به این معنی است که دیگر بزرگترین منظومه شمسی، ما نیستیم. این کشف به لطف هوش مصنوعی که با کمک گوگل ساخته شده صورت گرفت، این سیاره با شستن سیگنال های “ضعیف” که قبلا نادیده گرفته شده بودند، از داده های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر، کشف شد. سیاره تازه کشف شده در اطراف منظومه Kepler-90 واقع است. (قبلا هم یک ستاره  در حدود ۲۵۰۰ سال نوری از زمین، در سال ۲۰۱۴ کشف شده)

تلسکوپ فضایی کپلر برای جستجوی سیارات (سیارات خارج از منظومه شمسی) در آسمان های بی کران، از سال ۲۰۰۹ راه اندازی شده، دانشمندان برای تماشای تمام داده هایی که از زمان راه اندازی آن به دست آورده اند، معمولا ابتدا به قوی ترین سیگنال ها نگاه می کنند، و این روند تا به امروز به خوبی کار کرده است. ناسا تا این زمان وجود ۲۵۲۵ سیاره را تایید کرده، تعدادی که درک ما از این که چگونه سیاره ها در اطراف ستاره ها، کهکشان ها را تشکیل می دهند، را تغییر می دهد.

تلسکوپ کپلر

قرار گرفتن تلسکوپ ها در فضا

با این حال، هوش مصنوعی اخیرا به ابزاری برجسته در علم نجوم تبدیل شده است. دانشمندان ( افرادی که بر روی داده های کپلر کار می کنند ) به طور فزاینده ای به یادگیری ماشین کمک می کنند تا از طریق داده های که معمولا از نظر اولویت بندی در رده پایین تری قرار می گیرند، نگاه کنند و چیزهایی که از دید آنها مخفی مانده را پیدا کنند. در طی یکی از این فرایندها آنها سیاره ایی را پیدا کردند که اکنون نام آن «Kepler-90i» است.

ما می دانیم که امکان وجود حیات در سیارات منظومه Kepler-90 همانند سیاره های که در منظومه شمسی در حال چرخش در مدار خورشید هستند، ضعیف است (به ویژه در مقایسه با سیاراتی که ستاره TRAPPIST-1 را احاطه کرده اند). ستاره Kepler-90 حدود ۲۰ درصد بزرگتر و ۵ درصد گرمتر از خورشید است. و هشت سیاره ایی که در اطراف این ستاره در حرکت اند، در مدارهای بسیار نزدیکتر از سیاراتی که در منظومه شمسی هستند، دور می زنند. در واقع، مدار آنها به اندازه ایی کوچک است که هفت سیاره منظومه Kepler-90 در فضای بین زمین و خورشید جای می گیرند.

مدار منظومه های شمسی و کپلر-90

نزدیکی مدار سیاره های کپلر-۹۰ در مقایسه با منظومه شمسی

کشف سیاره «Kepler-90i» بعد از اینکه ناسا به گوگل اجازه داد تا به ماشین خود الگوریتم های ۱۵۰۰۰ سیگنال از سیارات بالقوه، از بانک اطلاعاتی  تلسکوپ کالپر را آموزش دهد، به وقوع پیوست. دانشمندان سپس هوش آموزش دیده را بر روی داده هایی از ۶۷۰ ستاره که قبلا می دانستند دارای سیارات متعددی هستند، به کار گرفتند (چرا که آنها این احتمال را می دادند که ممکن است مکان هایی مخفی باقی مانده باشد). سیاره تازه کشف شده در منظومه Kepler-90 همراه با یکی دیگر که در منظومه شمسی Kepler-80 یافت شده، جزاولین مواردی به شمار می آیند که از نتیجه ی فعالیت های اخیر هوش مصنوعی به دست آمده اند و ناسا هم آن را تایید می کند.

به گفته کریس شالو، یکی از مهندسان نرم افزار ارشد هوش مصنوعی گوگل که در این پروژه مشغول به کار می باشد، ورود این ماشین دانش آموخته در این فرایند نباید انسان هایی را که منبع در آمد آنها مطالع و کشف سیارات است، را بترساند.

شالو در یک کنفرانس خبری در این باره می گوید: “آنچه که ما در اینجا تعلیم داده ایم، ابزاری برای کمک به اخترشناسان است. این یک مسیر برای افزایش بهره وری  اخترشناسان می باشد، که قطعا به هیچ وجه این ماشین جایگزین آنها نخواهد شد. “

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا