مبانی بورس

تحلیل تکنیکال سهام بورس ایران، تحلیل تکنیکال سهم های جهرم – قشکر – ثنوسا

باید توجه کرد این روزها شرایط بورس با توجه به روزهای پایانی سال و طبق سنت هر ساله میزان عرضه ها بیشتر از تقاضا است.

تحلیل تکنیکال سهام بورس ایران، تحلیل تکنیکال سهم های جهرم – قشکر – ثنوسا. امروز قصد دارم سه سهم بورس اوراق بهادار را از لحاظ تکنیکال مورد بررسی قرار دهم. با توجه به درخواست شما دوستان سه سهم پتروشیمی جهرم با نماد “جهرم”، شکر شاهرود با نماد “قشکر” و در انتها سهام نوسازی و ساختمان تهران با نماد “ثنوسا” را مورد بررسی قرار خواهم داد.

۱+

امروز قصد دارم سه سهم بورس اوراق بهادار را از لحاظ تکنیکال مورد بررسی قرار دهم. با توجه به درخواست شما دوستان سه سهم پتروشیمی جهرم با نماد “جهرم”، شکر شاهرود با نماد “قشکر” و در انتها سهام نوسازی و ساختمان تهران با نماد “ثنوسا” را مورد بررسی قرار خواهم داد.

الف- تحلیل تکنیکال سهم “جهرم”

شرکت پتروشیمی جهرم در گروه صنایع شیمیایی و در بازار “ب” فرابورس قابل داد و ستد می باشد.  طبق اطلاعات این شرکت در سایت کدال، محصول تولیدی این پتروشیمی پلی اتیلن است. با نگاهی به ترازنامه سود و زیاد این شرکت در دوره منتهی به آذرماه ۹۶ و مقایسه با گزارش مشابه سال گذشته، این شرکت ۷۸ درصد تعدیل منفی داشته است. از لحاظ DPS طبق گزارش ۹ ماهه این شرکت، مبلغ ۱۳ ریال به عنوان سود خالص هر سهم در نظر گرفته شده است. لذا از لحاظ بنیادی سهم جذابی برای سرمایه گذاری نمی باشد. با توجه به نسبت P/E بالای این سهم در مقایسه با P/E میانگین گروه، سهم های به مراتب بهتر و دارای پتانسیل قوی تری در این گروه جهت سرمایه گذاری وجود دارد.

لذا سرمایه گذاری در این سهم بهتر است با دید تکنیکال و ترجیحا کوتاه مدت به این سهم نگاه شود. به دلیل ریسک بالای این سهم ها به خصوص سهم های گروه پایه که از شفافیت عملکرد کمتری نسبت به سهم های موجود در بازار اول و دوم بورس و فرابورس، بهتر است در صورت سرمایه گذاری در این سهم و به طور کلی در این گونه سهم ها از واردکردن سرمایه زیاد به این سهم ها خودداری کرد.

حال پس از نگاهی اجمالی به وضعیت بنیادی این سهم به بررسی نمودار قیمتی این سهم خواهیم پرداخت. در تاریخ ۵/۱۲/۹۶ قیمت جاری سهم در پایان روز معاملاتی ۷۲۸ ریال می باشد. پس از بررسی نمودار قیمت در تایم فریم ۴ ساعته می بینیم اطلاعات قیمتی این سهم بسیار کم است و نمی توان به طور کلی راجب روند سهم اظهارنظر قطعی کرد. ولی با توجه به همین اطلاعات موجود می بینیم که خط حمایت سهم در قیمت ۶۶۵ ریال و مقاومت سهم در قیمت ۱۵۴۳ ریال می باشد. با توجه به روند حرکتی سهم می بینیم که نمودار در حال نزدیک شدن به سطح حمایتی خود است. با نگاهی به اندیکاتورهای استوک استیک (۲۱،۹،۹) و (۹،۳،۳) می بینیم که در حالت اول خط k%  و خط D% هر دو در منطقه اشباع از فروش می باشند و اندیکاتور در حال قطع کردن تراز ۲۰ به سمت بالا می باشد. ولی اندیکاتور استوک استیک (۹،۳،۳) خط K% به سمت D% به سمت پایین قطع کرده است که می توان گفت در کوتاه مدت احتمال پایین آمدن قیمت تا خط حمایت وجود دارد. لذا جهت ورود به این سهم پیشنهاد می شود افراد ریسک پذیر می توانند در این قیمت ها وارد سهم شوند و حد ضرر خود را زیر خط حمایت ۶۶۵ ریال در نظر گیرند. ولی آن دسته از افرادی که ریسک گریز هستند پیشنهاد می شود تا تائید قطعی برگشت قیمت از خط حمایت و تائیدیه گرفتن از دو اندیکاتور استوک استیک اقدام به ورود به سهم نمایند. در صورتی که سهم نسبت به خط حمایت واکنش نشان دهد اولین مقاومت پیش روی سهم ۹۰۰ ریال خواهد بود و مقاومت بهدی سهم منطقه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ ریال خواهد بود.

حمایت ها :

۱- ۶۶۵ ریال

۲- ۵۰۰ ریال

مقاومت ها:

۱- ۹۰۰ ریال

۲- منطقه ۱۰۰۰ ریال تا ۱۱۰۰ ریال

شرکت پتروشیمی جهرم در گروه صنایع شیمیایی و در بازار "ب" فرابورس قابل داد و ستد می باشد.

تحلیل نماد جهرم

 

ب – تحلیل تکنیکال سهم “قشکر”

این سهم از نظر تحلیل تکنیکالی  در تاریخ ۱۳/۱۰/۹۶ مورد بررسی قرار گرفته است. لذا امروز دوباره نگاهی به این سهم می کنیم و از لحاظ تکنیکال آن را تحلیل خواهیم کرد.

همان طور که در تحلیل تکنیکال در تاریخ ۱۳/۱۰/۹۶ ارائه شد، قیمت سهم نسبت به سطوح حمایتی و خط روند مهم خود واکنش نشان داد و ۱۰ درصد به سمت بالا حرکت صعودی انجام داد. لذا کسانی که بر اساس این تحلیل اقدام به خرید این سهم کرده باشند با دید نوسان گیری می توانستند از طریق نوسان گیری اقدام به کسب سود کنند. حال امروز می بینیم که سهم مجددا در حال نزدیک شدن به خط روند و خط حمایتی خود می باشد. از نظر تکنیکالی هنوز سیگنال خرید صادر نشده است ولی قیمت در منطقه بسیار حساسی قرار گرفته است. با نگاهی به نمودار قیمت در تایم فریم ۴ ساعته می بینیم که در تاریخ ۵/۱۲/۹۶ یک کندل نزولی در زیر خط روند بسته شده است. در صورتی که در انتهای زمان معاملاتی روز جاری قیمت پایانی کندل زیر قیمت سایه پایینی کندل روز قبل بسته شود ( زیر قیمت ۱۸۰۰ ریال) باید نسبت به ورود به سهم تا قیمت ۱۷۷۰ ریال صبر کرد. در صورتی که نمودار قیمتی تراز ۱۷۷۰ ریال را نیز به سمت پایین قطع کند می توان گفت که سهم روند صعودی خود را شکسته است و بهتر است که دارندگان سهم از سهم خارج شوند و تا حمایت بعدی منتظر سهم بمانند. همچنین با نگاهی به اندیکاتور استوک استیک (۲۱،۹،۹) و (۹،۳،۳) می بینیم که در هر دو حالت در زیر تراز ۲۰ و ناحیه اشباع از فروش قرار دارند. از آن جایی که طبق روال سال های گذشته به طور کلی سهام شرکت های قند و شکر در روزهای پایانی سال تا اوخر اردیبهشت ماه از اقبال سهامداران برخوردار هستند و میزان حجم معاملات در این سهم ها در این دوره سه ماهه بالاتر از ماه های دیگر است. همچنین لازم به ذکر است سررسید ترازنامه دوره ۱۲ ماهه این سهم شهریور ماه می باشد. لذا با توجه به مطالب گفته شده احتمال برگشتن قیمت سهم و واکنش مثبت به خطوط حمایتی خود بیشتر از شکستن آن است. البته باید توجه کرد این روزها شرایط بورس با توجه به روزهای پایانی سال و طبق سنت هر ساله میزان عرضه ها بیشتر از تقاضا است. همچنین در هفته های آینده رئیس جمهوری آمریکا بایستی طبق برنامه زمانی اقدام به تائید برجام نماید. از آن جا که بورس ایران به شدت به مسائل سیاسی داخلی و خارجی حساس است لذا ریسک خرید در این روزها به مراتب بالاتر از هر زمان دیگری است.

مقاومت ها:

۱- ناحیه ۱۹۰۰ ریال تا ۲۰۰۰ ریال

۲- ۲۱۳۰ ریال

۲۲۸۵ ریال

حمایت ها:

۱- ۱۷۷۰ ریال

۲- ۱۷۰۰ ریال

همان طور که در تحلیل تکنیکال در تاریخ 13/10/96 ارائه شد، قیمت سهم نسبت به سطوح حمایتی و خط روند مهم خود واکنش نشان داد و 10 درصد به سمت بالا حرکت صعودی انجام داد.

تحلیل نماد قشکر

 

ج – تحلیل تکنیکال سهم “ثنوسا”

آخرین سهمی را که امروز قصد دارم آن را مورد بررسی قرار دهم شرکت نوسازی و ساختمان تهران با نماد “ثنوسا” خواهد بود. این سهم در بازار دوم بورس قابل داد و ستد می باشد. با نگاهی به نمودار قیمتی این سهم می بینیم که در عرض یک ماه دارندگان این سهم از سود بسیار خوب ۴۰ درصدی بهره مند شده اند. این مطلب این دیدگاهی را که باید در بورس ایران با نگاه بلند مدت اقدام به سهامداری کرد مورد تائید قرار می دهد. به طوری که ممکن است یک سهم روزها و هفته ها دچار نوسان کردن و درجا زدن باشد. برد از آن سهامدارانی خواهد بود که صبر داشته باشند و اگر بر اساس تحلیل درست وارد سهم شده اند به تحلیل خود اعتماد کرده و تا زمانی که قیمت به حد ضرر تعیین شده نرسیده است در سهم باقی مانده و به استراتژی معاملاتی خود عمل کنند.

حال به تحلیل تکنیکال سهم باز می گردیم. این روزها با توجه به سودآوری خوب این سهم می بینیم که سهامداران حقیقی زیادی به سمت این سهم سرازیر شده و به صورت هیجانی اقدام به خرید این سهم می کنند. با نگاهی به نمودار قیمتی این سهم می بینیم که در تایم فریم ۴ ساعته نمودار قیمتی، در روی خط مقاومت این سهم یک کندل دوجی بسیار قوی زده شده است. ایجاد این کندل روی این خط مقاومت نشان دهنده مهم بودن این خط قیمتی که ۱۵۷۰ ریال است می باشد. همین طور با نگاهی به اندیکاتورهای استوک استیک (۲۱،۹،۹) و (۹،۳،۳) می بینیم که در هر دو حالت خطوط  اندیکاتور در ناحیه اشباع از خرید قرار دارند به طوری در اندیکاتور (۹،۳،۳) اندیکاتور تراز ۸۰ را به سمت پایین قطع کرده است و اندیکاتور (۲۱،۹،۹) در آستانه قطع کردن این تراز می باشد. لذا آن دسته از سهامدارانی که قصد ورود به این سهم را دارند باید بسیار با احتیاط عمل کنند. در صورتی که قیمت زیر قیمت ۱۴۷۹ در روزهای آتی بسته شود می توان گفت که سهم وارد فاز اصلاح شده است و با توجه به این که هر دو اندیکاتور در ناحیه اشباع از خرید هستند ممکن است اصلاح قیمتی زمان بر و تا تراز ۵۰ درصد فیبوناچی انجام شود. به طوری که سایه پایینی دوجی تشکیل شده روی مقاومت دقیقا روی تراز ۲۳ درصد اصلاحی فیبوناچی قرار گرفته است. لذا در صورتی که در روزهای آینده قیمت پایانی سهم زیر این سهم بسته شود تراز ۳۸ درصد اصلاحی فیبوناچی حمایت بعدی سهم خواهد بود. (۱۴۱۳ ریال). در خصوص سطوح حمایتی برای این سطح مطمئن ترین کار استفاده از خطوط اصلاحی فیبوناچی خواهد بود. لذا توصیه به افرادی که قصد خرید این سهم را دارند این است که تا اطمینان از برگشتن سهم از خطوط حمایتی اقدام به ورود به این سهم می تواند از ریسک بالایی برخوردار باشد.

این روزها با توجه به سودآوری خوب این سهم می بینیم که سهامداران حقیقی زیادی به سمت این سهم سرازیر شده و به صورت هیجانی اقدام به خرید این سهم می کنند.

تحلیل نماد ثنوسا

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا