سینمای جهان

تحلیل فیلم ELEPHANT کاری از گاس ون سنت؛ تقدیم به میشل, برای صداقت و یکرنگی

تحلیل فیلم ELEPHANT کاری از گاس ون سنت؛ تقدیم به میشل, برای صداقت و یکرنگی

فیلم فیل یا ELEPHANT یک معمای حل شده است که مخاطب را در کشفِ رسیدنِ به پاسخ همسفر خویش می داند. شروع تفکراتی رایانه محور GAME MIND و پایان حیات؛ این دغدغه ای امروزی، بی رحم و جهانی است که “گاس ون سنت” را وادار به روایت می کند. در ادامه با تحلیل فیلم ELEPHANT با نت نوشت همراه باشید.

۲+

فیلم فیل یا ELEPHANT یک معمای حل شده است که مخاطب را در کشفِ رسیدنِ به پاسخ همسفر خویش می داند. شروع تفکراتی رایانه محور GAME MIND و پایان حیات؛ این دغدغه ای امروزی، بی رحم و جهانی است که “گاس ون سنت” را وادار به روایت می کند. در ادامه با تحلیل فیلم ELEPHANT با نت نوشت همراه باشید.

اسنوبیسم یا انتقام؟ آیا اساسا این دو واژه کنش غریبانه نسبت به هم دارند و یا در ارتباطی بی نهایت یکدیگر را همسایه شده اند؟

تفکر مهیج طلب – مصرف زده ی عصر حاضر بعلاوه ی حسِ دیده نشدن – مهم نبودن، از دست دادن یا نداشتن تمایز و در یک واژه اسنوبیسم رخدادی مگا ابعادی است که روزانه در طول ها و عرض های متفاوتِ بشری اجبار به تماشا می شویم. اسنوپ نوعی انتقام گیری است. انتقامی که می تواند فرجامی به وسعت پایان حیات یک شخص داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Personal Shopper اثر الیویه آسایاس

دبیرستان؛ روایتی از انسان های شکل یافته؛ شکل نیافته، تفسیرِ غیر مستقیمِ کلاف شده درهم. پیوست های پنهان و حیاتِ غیرِ بصریِ درونی. تفاسیر غیرِ موازیِ مترادفی که همسو در جهت خلاف یکدیگر حرکت می کنند و “یک” کلِ قابل – غیرقابلِ پیش بینی را تداعی می شوند. حرکت از چند نقطه و سرآمدی یکسان. مانند همین لحظه: جغرافیایی که در آن قرار داریم رویدادی نابرابر را با جغرافیای دگری متحمل است در صورتی که زمان های موازی را تجربه می کنیم.

مهم ترین چیز این که خوش بگذرونیم

 

فیل کاری از گاس ون سنت محصول سال ۲۰۰۳

فیل کاری از گاس ون سنت محصول سال ۲۰۰۳

تحلیل فیلم ELEPHANT کاری از گاس ون سنت؛ تقدیم به میشل, برای صداقت و یکرنگی

فیلم ELEPHANT از متن حرف می زند و به عبارت دقیق تر متن را به تصویر می کشد و دقیق تر شاهد بر متن است. دل و متن جامعه ای که همزادهای ما را شکل می دهند و مجاور بودن را معنا بخشیده اند. همین اقیانوس عمیقِ آرام که طغیان می کند گاهی و چنگ می کشد بر زیست. همین روزمرگی که گاها تسلیم و وامانده به جریان می شود و می ماند. نفس می گیرد و نْفس تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Taxi Driver ساخته مارتین اسکورسیزی

اختلالات و تنوعات فکری و جهانی بینانه، پنداشتی زودگذر را طالب نیست. تمایز دیدن و نگریستن را ایمان داشته باشیم و بپذیریم “رد شدن” تهدیدی است بر فرزندان، خانواده و اجتماع. ذهن های محاط شده در مَجاز آغشته به اسنوبی می شوند که زیست پذیر حقیقت نیستند.

خلاء، سن، فرهنگ، زمان، مکان؛ نمی توان بدون نگرش اندیشمندانه و هرمونتیک هیچ یک از این واژه ها “صراحت” را ابزاری برای “حل” دانست. در واقع صراحت یک نتیجه ی غیر متمرکزِ اجتماعی است.

سوال؛ براستی قبل از وقوعِ یک رویکردِ صلاخ گونه، چه چیزی در ذهن فاعل می گذرد؟ خشم یا توجه طلبی؟ تعصب یا تعقل؟

به نقل از “ون سنت” نویسنده و کارگردان فیلم ELEPHANT ؛ هیچ یک از ما درست نمی دانیم که چیزی در ذهنِ آن دو دانش آموز گذشت.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Vicky Cristina Barcelona جستاری در بابِ عشق به روایت وودی آلن

ELEPHANT ، یک سوگواری لحظه ای است که گستردگی پهنای زیست را خدشه دار می کند. محوریتی که کلید واژه ی “شک” را دوباره و دوباره زنده می کند و یادآور انزجار و حقیقتِ زشتِ انسانی می شود. زشت به معنای وحده خواهی، مطلق گرایی، دگر آزاری.

بدون شک بررسی لحظه ای و مقطعی یک فاجعه با نام کشتار دسته جمعی و یا قتل، سطحی نگری ای بی توجیح و بی سوادی است. باید فیلم ها را به عقب زد و فریم به فریمِ یک مولد را در سایه سار روان و فرهنگ اجتماعِ زمان و مکانِ خویش تعقیب کرد.

تکرار؛ هیچ یک از ما درست نمی دانیم که چیزی در ذهنِ آن دو دانش آموز گذشت.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Birdman , مرد پرنده ای ساخته آلخاندرو ایناریتو

نواختن پیچیده ترین نُت های کلاسیک، طراحی، سادگی، نظم، سکوت، غیر قابل باور بودن، سکون بودن و خون میشل بر اوراقِ به هم چسبیده شده ی ناظر بر پایانِ بشریت. پایان، پایانی بدون میشل و دوستانش. یک پایان تکراریِ غیر تکراری شونده ی غیر قابل گذشت.

یک پایان چرکین و بی وقفه. یک پایانِ مداوم بر حیات، بر انسانیت، بر تعقل. پایان هایی که روزانه از دریچه ی جعبه های جادویی لعنتی به جان مان ریخته می شود. و در آخر، پایان های متکی به تعصباتِ فردی و خون هایی اجتماعی.

خداحافظ میشل؛

پایان.

بیشتر بخوانید: برداشتی از فیلم THE SHINING ساخته استنلی کوبریک

تحلیل فیلم ELEPHANT کاری از گاس ون سنت؛ تقدیم به میشل, برای صداقت و یکرنگی

تحلیل فیلم ELEPHANT کاری از گاس ون سنت؛ تقدیم به میشل, برای صداقت و یکرنگی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا