دانستنی‌های سلامتی

دوغ ،معجزه ای برای یک تغییر اساسی در پوست و مو!

فواید دوغ برای پوست و موی سالم

این روزها تقریبا همه از محصولات مختلفی برای سلامت پوست و مو استفاده می‌کنند. ولی گاهی حتی با استفاده از محصولات گران قیمت باز هم شخص به نتیجه مطلوب و ایده آلی نمی‌رسد. در حالی که با استفاده از یک ماده ساده و پرخاصیت و ارزان قیمت به راحتی می‌توانید پوست و موی سالمی داشته باشید.
با خواص دوغ برای درمان ناراحتی‌ها و سلامت هر چه بشتر پوست و مو در نت نوشت امروز آشنا شوید.

۵+

بعضی روزها که به پوست خود در آینه نگاه می‌کنید یا نوک موهای تان را در دست می‌گیرید حتما به خودتان می‌گویید چرا پوست و موهایم خیلی سالم نیست. احتمالا از محصولات مختلف زیبایی پوست و مو هم استفاده کرده اید ولی باز هم می‌بینید پوست و مو شما نیاز به یک تغییر اساسی دارد. خوب مدتی محصولاتی متداولی را که استفاده می‌کنید کنار بگذارید و از دوغ استفاده کنید.

امروز در نت نوشت به شما می‌گوییم چه گونه برای دادن یک شوک اساسی برای سلامتی پوست و مو از خواص دوغ بهره بگیرید.

رطوبت رسان و نرم کننده

دوغ  پر ازمواد مغذی است که خشکی پوست را از بین می‌برد، رطوبت رسان خوبی است، مواد معدنی متفاوتی دارد به همین دلایل پوست را نرم، درخشان، صاف و پر طراوات می‌کند. دوغ طبیعی را از مغازه هایی که به آن‌ها اطمینان دارید خریداری کنید. اگر دسترسی به دوغ طبیعی ندارید، از برندهای معتبر یا آب ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

طرز تهیه مرطوب کننده

۲ قاشق غذاخوری دوغ را با دو قاشق غذاخوری آووکادوو له شده، مخلوط کنید. این مخلوط باید به نرمی کرم شود. حالا از آن برای صورت، آرنج و دست ها استفاده کنید. این ترکیب را مدتی هر روز به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

رفع آکنه

آبی که از ماست پروبیوتیک گرفته می‌شود یا دوغ های پروبیوتیک دارای باکتری های مفیدی برای بدن است. پروبیوتیک ها هم اکنون یکی از مواد تولیدی محصولات زیبایی و بهداشتی پوست و مو محسوب می‌شوند. به همین دلیل اگر صورت شما جوش می‌زند یا ردپای آکنه روی آن وجود دارد هر روز کمی دوغ روی آن بزنید و اجازه بدهید بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست شما بماند. سپس با آب سرد بشویید.

رفع لک و اثرات اگزما

دوغ

اگزماهایی که به صورت دوره ای باعث راش، قرمزی، تورم و خارش پوست می‌شود همیشه ظاهر نامناسب و پر از لکی به پوست می‌دهد. در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، زانو ها، آرنج، گردن، روی گونه ها معمولا پوست تیره تر و دارای لک های قهوه ای است. دوغ را روی قسمت های تیره و لک دار بگذارید و پس از چند دقیقه با آب سرد بشویید.

وقتی هم دچار اگزما می‌شوید یک پارچه تمیر را در دوغ خیس کنید و روی محلی که متورم شده و خارش دارد بگذارید.

درمان آفتاب سوختگی

به دلیل جلوگیری از سرطان پوست با احتیاط در معرض نور خورشید قرار بگیرید. ولی به هر دلیلی آفتاب سوخته شدید از مرهم دوغ استفاده کنید:

دوغ : ۳ قاشق غذاخوری

عسل : ۱ قاشق غذاخوری

جودوسر : ۲ قاشق غذاخوری ( اگر پودر آن را تهیه کنید یا آن را در خانه آسیاب کنید بهتر است)

تمام  این مواد را با هم ترکیب و روی پوستی که از آفتاب سوخته است بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. یک هفته هر روز این مرهم را استفاده کنید.

درمان سریع تر زخم ها

دوغ بخصوص از نوع پروبیوتیکش ترکیباتی دارد که باعث درمان سریع تر زخم می‌شود. در واقع دوغ سلول های آسیب دیده را ترمیم می‌کند، جرم ها را از بین می‌برد و مثل یک داروی ضدعفونی کننده عمل می‌کند. اگر با زمین خوردن خراش هایی در پوست ایجاد شد آن را با دوغ بشویید.

دوغ برای سلامت مو

باکتری های مفید پروبیوتیک‌ها باعث سلامت پوست و مو می‌شود. حتما با خوردن آن ها این تغییر را مشاهده کرده اید. ولی برای یک تغییر سریع تر؛ چه بهتر که پروبیوتیک ها را مستقیما روی پوست و مو استفاده کنید.

قوی شدن و رشد سریع تر موها

استفاده از دوغ و ماساژ آن روی پوست سر باعث قوی تر شدن و ضخامت موها و رشد هر چه بیشتر آن ها است. از این ترکیب استفاده کنید:

دوغ : نصف فنجان

آب لیمو : نصف فنجان

این دو را خوب با هم ترکیب کنید و سپس پوست سر و موها را خوب با آن ماساژ بدهید. بعد از ۲۰ دقیقه سر را با آب بشویید.

از بین بردن شوره سر

 

شوره سر دردسر خیلی از افراد است بخصوص وقتی لباس تیره بپوشند. از طرف دیگر دیدن پوسته های ریز و سفید لابه لای موها خوشایند نیست حتی اگر تازه سرتان را شسته و خشک کرده باشید هیچ کس با دیدن شوره ها باور نمی‌کند پوست سرتان تمیز است.

برای رفع این مشکل بسته به اندازه موها بین ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری دوغ را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید. این ترکیب را بعد از شستن موها استفاده کنید. معمولا نیازی به شستن آن نیست. ولی در صورتی که باز هم احساس می‌کنید راحت نیستید بعد از یکی دوساعت پوست سر را با آب بشویید.

 

 

 

 

 

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    Donya

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۳:۰۵

    سلام . برای موی خشک از دوغ ترش استفاده کنم یا شیرین ؟ پرچرب یا کم چرب ؟

    ۴+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا