دانستنی‌های سلامتی

یک غذای ضروری و معجزه گر برای بیماران مبتلا به ام اس و حتی پیشگیری از آن!

تاثیر خوردن ماهی بر بیماران مبتلا به ام اس

یک غذای ضروری و معجزه گر برای بیماران مبتلا به ام اس و حتی پیشگیری از آن! آخرین یافته تحقیقات پزشکی که دو ماه دیگر در کنفرانس سالیانه مطرح خواهد شد: برای پیشگیری از ام اس یا کنترل آن حتما هفته ای یک بار ماهی میل کنید

۱+

محققان می گویند: خوردن ماهی مانع از ابتلا به بیماری مالتی پل اسکلروسیس Multiple Sclerosis  و در بیماران مبتلا به ام اس باعث کاهش شدت بیماری می شود. این آخرین یافته علمی در مورد این بیماری نگران کننده که جوانان را هدف قرار می دهد تا دو  ماه دیگر به طور رسمی در کنفرانس سالیانه عصب شناسی آمریکا به سمع عموم خواهد رسید. در نت نوشت امروز از فواید خوردن ماهی برای بیماران مبتلا به ام اس و پیشگیری از آن بدانید.

ماهی چه تاثیر بر بیماران مبتلا به ام اس دارد؟

تحقیقات نشان داده است افرادی که هفته ای یک بار ماهی میل می کنند یا حداقل سه بار مصرف ماهی در یک ماه، شانس ابتلا به بیماری ام اس به میزان ۴۵ درصد در آن ها کاهش می یابد. دکتر آنت لانگرگولد Dr. Annette Langer-Gould  که رهبری تیم تحقیق را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به عهده داشت با تکیه بر مصرف ماهی یا مکمل های روغن ماهی معتقد است علاوه بر رفع نشانه ها و کنترل بیماری ام اس، مصرف ماهی باعث کاهش بیماری قلبی عروقی هم می شود.

ام اس  با تاثیر مخرب بر سیستم عصبی مرکزی، ارتباط بین دو نیمکره مغز را از بین می برد و میزان ماده میلین Myelin را در مغز کاهش می دهد. میلین یک نوع چربی در مغز است که از مغز و سلول های عصبی محافظت می کند. در بیماران مبتلا به ام اس سیستم ایمنی بدن به اشتباه با سلول های میلین برخورد کرده و میلین ها را نابود می کند.

ام اس با نشانه هایی مثل خستگی، بی حسی در پاها، عدم تعادل راه رفتن برای ۲۴ ساعت یا بیشتر شروع می شود. در این مرحله معمولا نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که شخص به ام اس مبتلاست یا نه. چرا که ممکن است شخص با وجود ابتلا به ام اس، دیگر چنین نشانه هایی را مشاهده نکند. ولی مسلما این گونه افراد به احتمال زیاد در آینده بیماری در آن ها بروز کرده و به عنوان بیماران مبتلا به ام اس شناخته می شوند.

سن ابتلا به بیماری ام اس به طور میانگین ۳۶ سالگی است. مطالعات نشان داده است در افراد مبتلا به ام اس ۱۳ ژن مختلف به عنوان یک دسته گروهی ژنی، سطح اسیدهای چرب را در بدن منظم می کنند. ۲ تا از این ۱۳ ژن با بیماری ام اس ارتباط دارد که در صورت وجود آن ها امکان ابتلا به ام اس وجود نخواهد داشت. در این افراد حتی اگر ماهی یا روغن ماهی مصرف نشود، ام اس هم بروز نمی کند ولی در افرادی که این ۲ ژن وجود ندارد مصرف روغن ماهی باعث جایگزینی آن ۲ ژن شده و امکان ابتلا به ام اس به شدت کاهش می یابد.

چه مقدار روغن ماهی باید مصرف شود؟

امگا ۳ به عنوان یک ماده ضد التهابی و ترمیم کننده سیستم اعصاب بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ام اس است. هر چند نمی توان گفت رابطه علت و معلولی بین مصرف امگا ۳ و عدم ابتلا به ام اس وجود دارد، معهذا محققان معتقدند روغن ماهی به دلیل افزایش سلامتی بدن، یکی از راه های پیشگیری از ام اس و کمک به بیماران مبتلا به ام اس به منظور کند کردن روند بیماری است.

مسوول موسسه ملی بیماران مبتلا به ام اس آمریکا نیکولاس لاروکا Nicholas LaRocca معتقد است مصرف ماهی هایی مثل سالمون باعث سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل بهتر است هر هفته حداقل یک بار ماهی مصرف شود.

میزان مصرف امگا ۳ در بیماران مبتلا به ام اس

دکتر لانگرگولد می گوید هر چند در مورد بیماران مبتلا به ام اس پیشرفته تحقیقات زیادی انجام نشده است ولی در مورد افرادی که در مراحل اولیه بیماری های قلبی عروقی و ام اس هستند استفاده از ماهی راه حل مناسبی از بدتر شدن بیماری است. او همچنین تاکید می کند بهتر است از ماهی تازه استفاده شود تا این که از مکمل های دارویی امگا ۳ مصرف کنید.

نتیجه این تحقیق قرار است در آوریل امسال یعنی ۲ ماه دیگر در جلسه سالانه آکادمی عصب شناسی آمریکا به عنوان یک یافته مهم به اطلاع پزشکان متخصص رسیده و در مجلات پزشکی منتشر شود تا به طور رسمی در اختیار جامعه پزشکی قرار گیرد.

منبع:

webmed.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا