مبانی بورس

آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

اصطلاحات رایج در معاملات سهام

چندین جلسه پیرامون مفاهیم اولیه بورس، روش های تحلیل کردن قیمت سهام و روش های کسب درآمد در بازار بورس به طور خلاصه صحبت کردیم. حال شاید وقت آن رسیده باشد که اندکی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام آشنا شویم. نیک می دانیم که تمامی مباحث مطرح شده در این مطالب صرفا برای شروع آشنایی بوده و هر یک از این موضوعات نیازمند چندین و چند ساعت مطالعه و ممارست جهت مسلط شدن به آن هاست. هدف ما از ارائه این مطالب و انتخاب این مسیر، آشنایی پله پله با بورس سهام است.

۲+

چندین جلسه پیرامون مفاهیم اولیه بورس، روش های تحلیل کردن قیمت سهام و روش های کسب درآمد در بازار بورس به طور خلاصه صحبت کردیم. حال شاید وقت آن رسیده باشد که اندکی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام آشنا شویم. نیک می دانیم که تمامی مباحث مطرح شده در این مطلب صرفا برای شروع آشنایی بوده و هر یک از این موضوعات نیازمند چندین و چند ساعت مطالعه و ممارست جهت مسلط شدن به آنهاست. هدف ما از ارائه این مطالب و انتخاب این مسیر، آشنایی پله پله با بورس سهام است. در ادامه با آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذار و معامله گر 

آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

پیش از آغاز مباحث آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام توجه داشته باشید که تابلوی معاملات بورس در ایران سایت www.tsetmc.com  می باشد. تمامی موارد ذکر شده در ذیل در روی این سایت قابل مشاهده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعریف سرمایه گذار و معامله گر

۱- نماد: نام اختصاری هر یک از شرکت های پذیرفته شده در بورس است که معمولاً قالب خاصی دارد. به عنوان مثال شرکت هایی که عضو گروه صنایع شیمیایی هستند با حرف “ش” یا نمادهای متعلق به گروه خودرو و قطعات خودرو با حرف “خ” شروع می شود.

۲- نام شرکت: نام کامل شرکت پذیرفته شده در بورس است.

۳- وضعیت بازار: نشان دهنده حالتی است که بازار در آن قرار دارد.حالت های مهم بازار از این قرارند:

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل های کاربردی بازار سهام ؛ تعریف تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

۱-۳ حالت پیش گشایش شروع: حالتی است که در آن می توان به ثبت سفارش اقدام کرد ولی در این حالت معامله ای انجام نمی شود و صرفاً سفارش ها در صف قرار می گیرند. زمان این حالت از ساعت ۸٫۳۰ تا ۹٫۰۰ می باشد.

۲-۳ حالت معاملات پیوسته: در این حالت که حالت اصلی بازار محسوب می شود معاملات انجام می گردد. زمان این حالت بین ساعت ۹٫۰۰ تا ۱۲٫۳۰ می باشد.

بیشتر بخوانید: تعریف تحلیل روانشناختی ؛ تحلیل های کاربردی بازار سهام

۳-۳ حالت مداخله ناظر: در این حالت ناظر بازار معاملات انجام شده را بررسی می کند و در صورت نیاز ممکن است برخی از معاملات در این حالت باطل شود.

۴- وضعیت نماد: در حالت معمول نماد در وضعیت مجاز قرار دارد. به این معنی که معامله روی نماد مجاز است. در زمان هایی ممکن است وضعیت نماد به حالت “ممنوع-متوقف” تغییر یابد که در این وضعیت نمی توان معامله ای روی آن نماد انجام داد.

۵- درصد تغییر: نشانگر درصد قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت پایانی روز قبل می باشد.

۶- قیمت آخرین معامله: قیمت آخرین معامله انجام گرفته نسبت به قیمت روز قبل می باشد.

۷- قیمت پایانی: قیمت میانگین وزنی قیمت های طول روز روی نماد می باشد.

بیشتر بخوانید: راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

۸- بیشترین قیمت: بیشترین قیمت معامله شده روی نماد در طول روز را نشان می دهد.

۹- کمترین قیمت: کمترین قیمت معامله شده روی نماد در طول روز را نشان می دهد.

۱۰- اولین قیمت: اولین قیمت معامله شده روی نماد در آن روز را نشان می دهد.

۱۱- حداکثر قیمت مجاز: حداکثر قیمتی که در آن مجاز به ثبت سفارش روی آن نماد هستید را نشان می دهد. این قیمت در بازار بورس در حال حاضر ۵% و در بازار فرابورس ۵% بیشتر از قیمت پایانی روز قبل می باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی مفهوم حجم مبنا در بازار سهام + مثال کاربردی

۱۲- حداقل قیمت مجاز: حداقل قیمتی که در آن مجاز به ثبت سفارش روی آن نماد هستید را نشان می دهد. این قیمت در بازار بورس در حال حاضر ۵% و در بازار فرابورس ۵% کمتر از قیمت پایانی روز قبل می باشد.

۱۴- آخرین معامله: زمان انجام آخرین معامله روی این نماد را در آن روز نشان می دهد.

۱۵- حجم معاملات: تعداد سهامی که در آن روز روی آن نماد معامله شده است را نشان می دهد. حجم بالای معاملات معمولاً نشان دهنده قابلیت نقد شوندگی بالای آن نماد می باشد.

۱۶- قیمت روز قبل: قیمت پایانی روز قبل را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: تعریف اصطلاح گره معاملاتی

۱۷- صف خرید: چند سطر ابتدای فهرست تقاضاها روی این نماد را نشان می دهد. این تقاضاها به ترتیب نزولی مرتب شده اند و در هر سطر تعداد تقاضا، مجموع حجم تقاضا و قیمت تقاضا نمایش داده می شود.

۱۸- صف فروش: چند سطر ابتدای فهرست عرضه ها روی این نماد را نشان می دهد. این عرضه ها به ترتیب صعودی مرتب شده اند و در هر سطر تعداد عرضه، مجموع حجم عرضه و قیمت عرضه نمایش داده می شود.

در ادامه مباحث با اصطلاحات رایج در معاملات سهام آشنا خواهیم شد، در مباحث بعدی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعریف سهام شناور

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا