سینمای ایران

معرفی فیلم آذر کاری از محمد حمزه ای و تهیه کنندگی نیکی کریمی

فیلم آذر

فیلم آذر به کارگردانی محمد حمزه ای، نویسندگی احسان بیگلری و تهیه کنندگی نیکی کریمی این روزها بر روی پرده ی سینماهای کشور است. فیلم آذر در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و تاکنون در چند جشنواره ی خارجی با اقبال روبرو شده است. بازیگرانی چون نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، هستی مهدوی فر و فرید سجاد حسینی ایفای نقش کرده اند.

فیلم آذر به کارگردانی محمد حمزه ای، نویسندگی احسان بیگلری و تهیه کنندگی نیکی کریمی این روزها بر روی پرده ی سینماهای کشور است. فیلم آذر در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و تاکنون در چند جشنواره ی خارجی با اقبال روبرو شده است. بازیگرانی چون نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، هستی مهدوی فر و فرید سجاد حسینی ایفای نقش کرده اند.

فیلم آذر داستان زنی است که با به زندان رفتن شوهرش مجبور می شود که کار پیک با موتور برای رستوران خود را به تنهایی انجام دهد. به نظر می رسد که کارگردان دغدغه ی مطرح کردن مسئله یی از درون جامعه ی  زنان را به تصویر بکشد اما تا چه اندازه در این موفق بوده است؟

فیلم آذر کاری از محمد حمزه ای و تهیه کنندگی نیکی کریمی

اولین اتفاقی که کمی باور نکردنی جلوه می کند، اصرار شخصیت آذر بر قهرمان بودن است که این اتفاق با اغراق همراه شده است. در مواجهه با فیلم آذر شاید به نظر بیاید که کارگردان تنها قصد داشته فیلمی در باب مسائل زنان بسازد و سپس به این ایده رسیده و آن را ساخته است. این بدین معنی است که داستانی برای موضوعی ساخته شده است. می توان گفت فیلمنامه ی فیلم دارای استخوان بندی و خط داستانی استانداردی است. شخصیت های داستان نیز دارای پیچیدگی های کافی هستند به طوری که می توان همیشه آن ها را به به یاد آورد. اما شاید با این دقت در اصول فیلمنامه نویسی دقت در پرداخت فیلم هم اتفاق می افتاد. انگار فیلم تنها دغدغه ی موانع و مسائل زنان را در اتفاقاتی بسیار بیرونی دیده است و این موضوع می تواند آذر را به فیلمی تکراری بدل کند.

در فیلم آذر مسائلی چون نگاه مردان به زنان که بسیار جنسیت زده است و موانعی که سر راه او است تا بتواند فعالیت های عادی اجتماعی را انجام دهد مطرح می کند اما این اتفاقات به شکلی مطرح می شوند که شاید بیشتر ترحم برانگیز می نماید تا تفکر برانگیز. نگاه جنسیت زده در جامعه تنها مختص زنان و یا مردان نیست. این نوع نگاه با تربیت وارد شخصیت انسان می شود و به مرور همان نگاه وسعت می یابد. پس کارگردان فیلم آذر نیز می توانست این نگاه را به شکلی ظریف تر و غیر تکراری تر مطرح کند تا فیلم را از ورطه ی کلیشه هایی چون آثار “تهمینه میلانی” که همه ی مشکلات را تنها در وجود مردان می بیند، نجات دهد.

«آذر»؛ کاری از محمد حمزه ای و تهیه کنندگی نیکی کریمی

«آذر»؛ کاری از محمد حمزه ای و تهیه کنندگی نیکی کریمی

اما فیلم آذر را شاید بتوان یادآور فیلم های اجتماعی زن محور بیست سال قبل دانست. می توان گفت که انتظار اکنون زنان جامعه ی ما چیزی فراتر از مسائل مطرح شده در آذر است. زنان بیش از آنکه قربانی نگاه‌ های آزار دهنده مردان باشند، قربانی نگاه خودشان هستند و شاید اگر خود زنان نگاه شان را به خود نداشتند، مردان نیز ناگزیر به تغییر نگاه می شدند. اما در فیلم های ایرانی ما تنها معنی فمینیسم را این می دانیم که تمام تقصیرات را بر روی دوش مردان بگذاریم.

فیلم آذر را می توان را می توان از نگاه دیگری نیز دید. نگاهی غیر از نگاه گفته شده که شخصیت آذر را زنی نشان می دهد که برای همسر خود فداکاری می کند. این فداکاری نیز می تواند “تم” یک فیلم باشد. اما حتی اگر از این منظر هم نگاه کنیم باز فیلم آذر را می توانیم در ورطه ی کلیشه ی و تکرار بیابیم.

مسئله ی دیگری که در فیلم آذر می تواند سوال برانگیز باشد، داستان های فرعی فیلم هستند. داستان های فرعی اغلب به دلیل پیش برد داستان و جذاب تر شدن آن بکار می آیند اما خرده داستان ها در “آذر” تا چه اندازه جذاب و دوست داشتنی هستند؟ نکته ی دیگر “گره گشایی” داستان فیلم آذر است که شاید بتوان گفت به ساده ترین شکل ممکن اتفاق افتاده است. و در آخر گفتنی است که بازیگران “آذر” توانسته اند بازی باورپذیری را به نمایش بگذارند.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا