روانشناسی و موفقیت

نحوه برخورد با کودک لجباز : کودکان لجوج شانس موفقیت بیشتری در بزرگسالی دارند

نحوه برخورد با کودک لجباز
۰

والدینی که کودکان لجوج دارند احتمالا خیلی زود در برخورد با او و تربیتش احساس شکست خواهند کرد. نحوه برخورد با کودک لجباز را نمی دانند و سرگردان و حیران از راست و غلطی که به او آموزش می دهند، ولی او همچنان کار خودش را می کند. نت نوشت درباره نحوه برخورد با کودک لجباز با شما سخن می گوید و به شما می گوید اصلا نگران نباشید: چنین فرزندی می تواند یک فرد موفق و درجه یک شود. طی تحقیقات انجام شده توسط موسسه روان شناسی آمریکا (American Psychological Association) کودکان سرسخت و لجوج در بزرگسالی احتمال بیشتری دارد که در مدرسه و دانشگاه و زندگی موفق تر عمل کنند.

بیشتر بخوانید: چرا کودک باید قبل از ساعت ۹ شب بخوابد؟ دیر خوابیدن کودکان فاجعه است!

نحوه برخورد با کودک لجباز

دوران تحصیل

نحوه برخورد با کودک لجباز

نحوه برخورد با کودک لجباز

محققان کودکانی از گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال را مورد مطالعه قرار دادند. این کودکان از نظر هوش ، شخصیت و مبارزه و حق طلبی مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از ۴۰ سال این کودکان که حالا بزرگسال بودند دوباره بررسی شدند. مشخص شد کودکانی که لجوج تر بودند و در برابر دستورات مقاومت می کردند در جامعه موفق تر عمل کرده بودند. تحصیلات تکمیلی داشتند و حقوق بیشتری دریافت می کردند. در واقع شکستن قانون و سرپیچی از دستورات والدین مشخصه این کودکان بود که بعدها باعث شده بود افراد موفق تری در جامعه باشند.

هرچند ارتباط بین کله شقی و موفقیت برای دانشمندان مشخص نشد ولی آن ها به این نتیجه رسیدند که چنین کودکانی در رقابت بهتر عمل می کنند. قدرت مذاکره بهتری دارند و مسائل مالی را بهتر کنترل می کنند. محققان همچنین دریافتند این کودکان در بزرگسالی به جای آن که دنباله رو دوستان یا جامعه باشند دقیقا می دانند چه کاری درست است و کار خودشان را انجام می دهند. پس اگر چنین فرزندی دارید به جای جنگ و جدل با او می توانید با چند روش که امروز در نت نوشت به شما پیشنهاد می شود این ویژگی را به جهت درستی هدایت کنید تا شاهد رشد و موفقیت کودک دلبندتان باشید.

۱- به حرف های اش گوش دل بسپارید

در برخورد با کودکان لجوج همیشه در مکالمه با او خوب به حرفهایش گوش کنید و اجازه دهید او هم آزادانه حرف هایش را بدون ترس بزند.

بیشتر بخوانید: توانمند سازی کودکان برای زندگی با چند روش ساده

۲- به زور چیزی را به او را تحمیل نکنید

تحمیل افکار و عقایدتان به فرزندی کله شق نتیجه اش طغیان گری است. سعی کنید با آن ها ارتباط برقرار کنید و دلایل آن ها را برای کاری که انجام می دهند درک کنید.

کودک

۳- امکان انتخاب به او بدهید

یک نحوه برخورد با کودک لجباز این است که به جای امر و نهی آن ها را در موقعیت انتخاب قرار دهید. مثلا به جای گفتن ” برو بخواب” به او بگویید “کدام داستان را دوست دارد قبل از خواب گوش کند؟”. مطمئن باشید با جمله دوم، همراه شما شده به تخت خوابش می رود. البته داستان را حتما برایش بخوانید.

بیشتر بخوانید: آسیب های روحی دوران کودکی که مانع از موفقیت در بزرگسالی می شوند

۴- آرامش خود را حفظ کنید

این نحوه برخورد با کودک لجباز خیلی سخت است ولی اکیدا توصیه می کنیم حتی هنگامی که رفتار درستی ندارد آرامش خود را حفظ کنید. هیچ وقت جروبحث با او را به فریاد کشیدن تبدیل نکنید.

۵- مذاکره کنید

شاید به نظر برسد مذاکره فقط مخصوص بزرگسالان است. ولی این طور نیست. نحوه برخورد با کودک لجباز مذاکره است و برای کودکان لجوج مذاکره و صحبت بهترین روش است. در واقع او را وادار به تفکر می کنید. چون در مذاکره با پیدا کردن راه حل مناسب برای هر دو طرف، به او یاد می دهید همیشه بهترین راه حل را پیدا کند. والد یک کودک لجوج ، کله شق و خود رای بودن کار بسیار مشکلی است. ولی با رعایت نکته های ذکر شده بالا در واقع به او یاد می دهید به جای لجاجت؛ انرژی و توان خود را بر روی خواسته های مثبت اش متمرکز کند و به یک فرد موفق و دوست داشتنی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر رفتار والدین بر کودکان

منابع:
Scary Mommy
Research Gate
Time
Mom Junction

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا