دانستنی‌های سلامتی

داروی میگرن برای اولین بار توسط FDA تایید شد؛ درمان قطعی میگرن با داروی جدید

داروی میگرن برای اولین بار توسط FDA تایید شد Aimovig

یک شرکت دارویی بهداشتی پس از آزمایشات بالینی مختلف و پیشرفته ای که انجام داده است توانسته داروی درمان میگرن به نام Aimovig طراحی کند که قادر به جلوگیری از بروز میگرن است. این دارو میگرن را به طور قطع برطرف می کند و تنها ممکن است سردرد های گاه گاه به جا ماند.

۷+

 یک شرکت دارویی بهداشتی پس از آزمایشات بالینی مختلف و پیشرفته‌ای که انجام داده است توانسته داروی میگرن را طراحی کند که قادر به پیشگیری از میگرن است. این دارو میگرن را به طور قطع برطرف می‌کند و تنها ممکن است سردرد‌های گاه گاه به جا ماند. این بار نت نوشت در مورد نخستین داروی میگرن می‌نویسد.

داروی میگرن چگونه عمل می‌کند ؟

داروی میگرن

Aimovig قادر است فرکانس میگرن را تا ۵۰ درصد یا بیشتر کاهش دهد.

نخستین داروی میگرن توسط اداره غذا و داروی ایالت متحده امریکا F.D.A. مورد تایید قرار گرفت و به گفته چند تن از کارشناسان، داروی درمان میگرن عصر جدیدی در درمان انواع سردرد ایجاد می‌کند. نام دارو Aimovig است که توسط Novartis و Amgen کشف و تولید شده است. تزریق ماهانه این دارو با وسیله‌ای که شبیه به قلم انسولین است می‌تواند تاثیرات عجیب و مثبتی در بر داشته باشد. قیمت این دارو در لندن سالانه  ۶،۹۰۰ دلار اعلام شده است که به زودی در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت.

Aimovig که همان نخستین داروی میگرن است در واقع یک قطعه پروتئین است که CGRP را مسدود می‌کند. CGRP عامل اصلی میگرن می‌باشد. چندین شرکت دارویی بهداشتی مانند Lilly و Teva و همچنین Alder داروهای مشابهی را تهیه کرده اند که در مراحل نهایی مطالعات و تحقیقات به سر می‌برند و در انتظار تصویب سازمان F.D.A. می‌باشند. میلیون‌ها نفر در جهان به میگرن به خصوص میگرن شدید مبتلا هستند که سبب از کارافتادگی و نا امیدی در این افراد گشته است. داروهای مختلفی وجود دارند که این افراد استفاده می‌کنند ولی از حملات میگرنی جلوگیری نمی‌کنند و فرکانس درد میگرن را نمی‌توانند کم و زیاد کنند. اما این دارو قادر است فرکانس میگرن را تا ۵۰ درصد یا بیشتر کاهش دهد.

تا کنون داروهای بسیاری جهت جلوگیری از میگرن طراحی شده است که در حقیقت این داروها جهت بیماری هایی مانند فشار خون طراحی می‌شوند ولی در درمان میگرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها معمولا موثر نیستند و یا ممکن است به صورت موقت میگرن را درمان کنند و در نهایت این داروها عوارض جانبی غیر قابل جبرانی به جا می‌گذارند.

در بسیاری از آزمایشات بالینی، افرادی که داروهای جدید مصرف می‌کنند عوارض جانبی بیشتری را نسبت به مصرف دارو نشان نمی‌دهند بلکه عوارض در طی دراز مدت خود را نشان می‌دهد و این عوارض معمولا در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر مشاهده می‌شود. در حال حاضر داروی درمان میگرن Aimovig بسیار فوق العاده عمل می‌کند و یک راه کار کاملا بی عیب و نقص در درمان میگرن به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: خواص اسطوخودوس: معجزه درمان سردرد عصبی و میگرن در دستان شماست!

میگرن دردسر بزرگ جهان

در سراسر جهان از هر هفت نفر یک نفر به میگرن مبتلا است. ۳۷ میلیون امریکایی که ۲۰ درصد زنان و ۱۰ درصد مردان می‌باشند، به میگرن مبتلا هستند. در حدود ۲ درصد جمعیت کل جهان با میگرن‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق برآوردهای انجام شده میگرن سومین بیماری شایع در جهان به شمار می‌رود که یکی از ده حالت ناتوانایی انسان می‌باشد. میگرن تنها یک سردرد نیست بلکه با علائمی ناخوشایند نیز همراه است. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ،  اختلال در صحبت کردن، حساسیت به نور و سروصدا از نشانه‌های میگرن است. این سردرد‌ها می‌توانند خفیف باشند و یا این که برای ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه پیدا کنند. داروی میگرن جدید در بین ۸/۲ میلیون آمریکایی که چندین مرتبه در ماه دچار حملات میگرنی می‌شدند، مورد استفاده قرار گرفته و پزشکان اعلام کرده اند که نتایج مثبتی در بر داشته است.

بیماران میگرنی معمولا از داروهای در دسترس استفاده می‌کنند که از ترکیبات مختلفی تهیه شده اند. عوارض جانبی این داروها اگر به صورت مکرر مصرف شوند، بسیار زیاد و خطرناک است. اختلالات روانی، افزایش وزن، اختلالات عملکرد جنسی، خشکی دهان از جمله عوارض مصرف انواع داروی میگرن هستند. هر چند که برخی از افراد کمتر به عوارض جانبی این داروها مبتلا می‌شوند ولی به صورت کلی این نوع داروها می‌تواند مشکل ساز باشد و معمولا ۸۵ درصد از بیماران مبتلا به میگرن پس از یک سال، مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن که سعی می‌کنند داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند اعلام کرده اند که پس از مدت زیادی که از داروها استفاده کردند دچار نا امیدی، افسردگی، حس شکست خوردگی و احساس انزوا می‌شوند.

بسیاری از این افراد احساس می‌کنند که به جامعه تحمیل شده اند و نسبت به بدرفتاری دیگران شکایت می‌کنند. معمولا این افراد یک لیست بلند از درمان‌های مختلف که نتایج کمی داشته اند را در سابقه درمانی خود دارند. حتی کودکان کوچک نیز می‌توانند به این بیماری دچار شوند. به تازگی کودکان دو ساله مشاهده شده اند که به میگرن مبتلا بوده اند. داروی میگرن ثبت شده یکی از داروهایی است که می‌تواند از سن ۱۲ سالگی مصرف شود ولی پزشکان در تلاشند که کودکان زیر ۶ سال را هم وارد این برنامه  درمانی کنند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی میگرن: با روغن‌های گیاهی فوق العاده و روش‌های طبیعی میگرن را درمان کنید

مزایا و معایب درمان میگرن به شیوه Aimovig

Aimovig داروی درمان میگرن

معمولا ۸۵ درصد از بیماران مبتلا به میگرن پس از یک سال، مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند

در یک تجزیه و تحلیل مقدماتی و برآورد هزینه‌های بهره وری این دارو نتیجه گیری شد که اگر داروی میگرن Aimovig هزینه‌ای معادل ۸/۵۰۰ دلار در سال در برگیرد، قیمت آن جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن بسیار مناسب خواهد بود.

در حقیقت بیمار تا ۱۵ مرتبه کم تر به پزشک مراجعه خواهد کرد. در دهه ۱۹۸۰ محققان پی بردند که پروتئین چه نقش مهمی در میگرن را ایفا می‌کند و می‌تواند سیگنال‌های عصبی را در مسیر اعصاب انتقال دهد و همچنین رگ‌های خونی را مورد انبساط و انقباض قرار دهد. در طول این سال‌ها دانشمندان اطلاعات بسیاری در این زمینه پیدا کردند. از جمله این که افراد مبتلا به میگرن CGRP بیشتری تولید می‌کنند که با توجه به همین پارامتر با مسدود سازی CGRP می‌توان از سردردها تا حدی پیشگیری کرد.

مخدرهایی که این کار را انجام می‌دادند بیش از حد سمی بودند بنابراین محققان به سراغ آنتی بادی هایی که به طور متفاوت تری عمل کنند رفتند. به صورتی که در داروی میگرن جدید تنها مصرف یک مرتبه از آن در ماه می‌تواند نتیجه متفاوتی ارائه دهد. داروی درمان میگرن که اخیرا تأیید شده است مولکول‌ها را بر روی سطح سلولی CGRP قرار می‌دهد و آن‌ها را مسدود می‌کند.

یکی از شرکت کنندگان که هشت روز میگرن migraine در ماه را تجربه می‌کند هشت روش مختلف درمانی را امتحان کرده از جمله استفاده از دستگاه‌های پالس مغناطیسی که به سر او متصل شده است ولی نتیجه چشمگیری ندیده بود ولی خوشبختانه توانسته است با مصرف Aimovig یک بار در ماه نتیجه بسیار خوبی به دست آورد. بسیاری از بیماران دیگر نیز توانسته اند به کمک Aimovig تا حد زیادی میگرن خود را درمان کنند.

بیشتر بخوانید: علائم میگرن و روش‌های پیشگیری از این سردرد طاقت فرسا را بدانید

منبع : nytimes.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا