دانستنی‌های سلامتی

حرف زدن کودک چگونه و از چه زمانی شروع می شود؟

حرف زدن کودک

اولین ها همیشه بهترین خاطرات را می آفریند و همیشه در یاد و خاطر می ماند به خصوص کودکانی که برای نخستین مرتبه یک سری کارها را انجام می دهند. مانند صحبت کردن، راه رفتن، غذا خوردن و . . . اما هیچ لحظه ای شیرین تر از اولین حرف زدن کودک نیست. صداها و آواهایی که برای نخستین مرتبه به صورت کلماتی معنا دار از دهان کوچک کودک بیرون می آید و راه ارتباطی او را گسترده تر از قبل می سازد.

۱+

اولین ها همیشه بهترین خاطرات را می آفریند و همیشه در یاد و خاطر می ماند به خصوص کودکانی که برای نخستین مرتبه کاری را انجام می دهند. مانند صحبت کردن، راه رفتن، غذا خوردن و . . . اما هیچ لحظه ای شیرین تر از اولین حرف زدن کودک نیست. صداها و آواهایی که برای نخستین مرتبه به صورت کلماتی معنا دار از دهان کوچک کودک بیرون می آید و راه ارتباطی او را گسترده تر از قبل می سازد. این بار نت نوشت به بررسی حرف زدن کودک می پردازد.

نوزادان از ۶ ماهگی شروع به ایجاد صداهایی تکراری کرده که معنای حرف زدن کودک را برای آن سن در بر دارد پس از آن می توان گفت که اولین کلمات از ۱۲ ماهگی شروع می شود یا حتی ۱۸ ماهگی نیز ممکن است نخستین کلمات که بسیار راحت و ساده هستند نیز ادا می شود. دایره لغات کودک از ۶ الی ۲۰ کلمه تشکیل می شود که عبارات نیز در این سنین بسیار کوتاه و دو کلمه ای هستند. به مدت ۲ سال به همین منوال پیش می رود تا این که کم کم جملات گسترده و بزرگ می شود. در سن ۳ الی ۴ سالگی باید انتظار داشته باشید که جملات شکل منظمی به خود بگیرند. آواز خواندن نیز از همین سن شروع می شود که می تواند در ترکیب جملات و کلمات نیز به کودکانی که در این زمینه کمی تنبل هستند کمک کند. پسربچه ها معمولا کمی دیرتر از دختر بچه ها صحبت خواهند کرد اما در پایان رده سنی هر جنس به راحتی می تواند صحبت کند.

مهارت های گفتاری

صداهای مختلف که معمولا نوعی آوا هستند از ۴ ماهگی الی ۶ ماهگی توسط کودک ایجاد می شود. این آواها کم کم به کودک این اختیار را می دهد که با دهان خود از انواع آواها استفاده کنند تا راه ارتباطی پیدا کند. معمولا صداهایی که با b، p و m  شروع می شوند بیشتر شنیده می شود. این چند حرف را بیشتر از سایر حروف با صدای بلند ادا می کنند. بعد از ۶ ماهگی صداها تکراری مانند ba ba  شروع می شود.

در ماه های اول عبارات کاملا اغراق آمیز و آهنگین است و هر چه بزرگ تر می شود اطلاعات سریع تر پردازش شده و تمایز بین صداها بیشتر خواهد شد.

تشویق کودک به صحبت کردن

حرف زدن کودک

کودکان را به خودتان نزدیک کنید و در چهره اشان نگاه کنید و با آن ها به ملایمت صحبت کنید

کودکان صحبت کردنی را که به یک راه ارتباطی ختم شود را بسیار دوست دارند. آن ها زمانی که بیدار می شوند، غذا می خورند و یا حرکات مختلف بدنی را انجام می دهند خیلی علاقمند هستند که با صداهای مختلفی که می توان گفت صحبت کردن است، ارتباط برقرار کنند. آن ها را به خودتان نزدیک کنید و در چهره شان نگاه کنید و با آن ها به ملایمت صحبت کنید. این کار کودک را نیز در گیر ارتباط کلامی می کند و منجر به صحبت کردن او خواهد شد. مکالمات می بایست دو طرفه باشد به همین جهت اجازه دهید کودک نیز صحبت کند، مکث کنید و بین حرف هایتان اجازه صحبت کردن او را هم بدهید. آواز خواندن یک راه بسیار عالی و کار آمد است که در حرف زدن کودک بسیار کمک خواهد کرد. آواز کمک می کند ریتم زبان ایجاد شود و قافیه ها و ردیف ها در بیان کودک تاثیر خواهد داشت. هنگام آواز خواندن سعی کنید کمی متحرک باشید و از عبارات هیجان انگیز استفاده کنید که کودک را به شما جذب کند.

تکرار کلمات یا حتی آواهایی که کودک می خواند توسط شما، به راحت تر حرف زدن کودک کمک می کند تا راحت تر صحبت کند. از کلماتی کوتاه مانند بله، خیر استفاده کنید تا صداهای مشابهی که کودک می تواند بیان کند را در ذهنش مرور کند.

حرف زدن کودک در ۱۲ ماهگی

در صورتی که شما منتظر گفتن اولین کلمات و حرف زدن کودک خود هستید زمانی که یک ساله است می توانید این لحظه شیرین را تجربه کنید. کلمات ساده ای مانند مامان، دادا، سلام، پیشی شروع حرف زدن کودک را به شما مژده می دهد. در این دوره زیاد پشت سرهم با کودک صحبت نکنید، تنها بر روی مکالمات کوتاه دو طرفه تمرکز کنید. می توانید مکالمات دو طرفه را به گونه ای متفاوت اما آموزنده به کودک بیاموزید. به عنوان مثال می توانید روی اسباب بازی هایش اسم بگذارید کلمات ساده و یک سیلابی که او نیز بتواند به راحتی بیان کند. این کار سبب می شود او نیز کم کم به این نام ها عادت کند و بیان کند.

کودک و کلمات دنیای واقعی

بعد از این که کودک توانست کلمات ساده را بیان کند زمان بسیار مناسبی برای قطع یک گفتگوی کودکانه و ساده است. کلمات واقعی و بالغانه را جایگزین کلمات کودکانه و ساده کنید. برای این کار از کتاب های مناسب سن کودک استفاده کنید. از تصاویر کتاب کمک بگیرید و با صدای بلند نوشته ها و توضیحات عکس کتاب را برای او بیان کنید. از کودک بخواهید در مورد عکس های کتاب با هم صحبتی داشته باشید.

به طور عادی کودکان تا یک سالگی کلمات را جهت برقراری ارتباطات می توانند بشناسند و از آن به بعد به راحتی صحبت خواهند کرد. بازی های بسیاری برای نوزادان در این زمینه وجود دارد که می تواند گوش دادن، صحبت کردن و گفتگوی متواضعانه را تقویت کند.

تا ۱۸ ماهگی

حرف زدن کودک

استفاده از اسباب بازی ها یا حتی کتاب هایی که دارای آوا هستند و کلمات را ادا می کنند، این مهارت را به کودک می دهد که دایره واژگان خود را زیاد کند

از ۱۲ ماهگی به بعد کلمات ذهن کودک شما رشد خواهند کرد و کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی قادرند بین ۶ الی ۲۰ کلمه را به طور کامل ادا کنند. کودکان در این سنین در طول بازی خود به خوبی صحبت خواهند کرد حتی ممکن است گاهی در پشت تلفن یا هنگام بازی با عروسک خود، تظاهر به صحبت کردن کنند. در صورتی که کودک به یک کلاه اشاره می کند و نامش را می گوید حتما شما تشویقش کنید و به او بگویید : بله درسته، این دقیقا کلاه است.

استفاده از اسباب بازی ها یا حتی کتاب هایی که دارای آوا هستند و کلمات را ادا می کنند، این مهارت را به کودک می دهد که دایره واژگان خود را زیاد کرده و کلمات را دقیق تر بررسی کنند. فراموش نکنید کودکان هر آن چه را که در اطراف خود مشاهده می کنند و می شنوند را به زبان می آورند پس برای این که درست و به موقع صحبت کنند در کنار آن ها از کلمات کوتاه و خوش معنا استفاده کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا