حیوانات خانگی

گربه ها دنیا را چگونه می بینند ؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند

آیا تا به حال کنجکاو شده اید که گربه ها دنیا را چگونه می بینند ؟ تفاوت چشمان آن ها با انسان چیست و یا چرا در شب چشمان گربه ها برق می زند! پس برای دانستن پاسخ این سوال ها با نت نوشت همراه باشید.

۲۷+

آیا تا به حال کنجکاو شده اید که گربه ها دنیا را چگونه می بینند ؟ تفاوت چشمان آن ها با انسان چیست و یا چرا در شب چشمان گربه ها برق می زند! پس برای دانستن پاسخ این سوال که گربه ها دنیا را چگونه می بینند با نت نوشت همراه باشید.

  • بزرگترین تفاوت بین نحوه دید انسان و گربه در شبکیه چشم آن ها می باشد.
  • گربه ها نمی توانند به خوبی انسان ها رنگ ها را از هم تفریق کنند.
  • گربه ها نمی توانند اشیای دور را همانند انسان مشاهده کنند.
  • همچنین گربه ها توانایی بالقوه ای برای دیدن اشیا در تاریکی در مقایسه با انسان ها دارند.

بیشتر بخوانید: دلیل علمی درخشش چشم گربه در شب ! از چشم درخشان گربه ها در شب نترسید !

بیشتر بخوانید: بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند ؟

Nickolay Lamm با سه نفر از متخصصان، در مورد این موضوع که گربه ها دنیا را چگونه می بینند ، مطالعه کردند. بزرگترین تفاوت بین نحوه دید انسان و گربه در شبکیه چشم این دو می باشد و این مهم می تواند پاسخ سوال گربه ها دنیا را چگونه می بینند باشد. شبکیه یک بافت لایه مانند است که در پشت چشم قرار داشته و حاوی سلول هایی است به نام photoreceptor. این سلول ها پرتوهای نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند، که توسط سلول های عصبی پردازش شده و پس از ارسال به مغز، به شکل تصویری که ما می بینیم، در می آیند.

photoreceptor به دو صورت وجود دارد: میله ای و مخروطی. گونه میله ای این سلول، مسئول دید محیط پیرامون و دید در شب است. آن ها درخشندگی و طیف های خاکستری را نمایان می سازند. سلول های مخروطی شکل وظیفه دید در روز و تشخیص رنگ را به عهده دارند.

بیشتر بخوانید: درمان استفراغ در گربه ها و بررسی دلایل این مشکل

در شبکیه چشم گربه ها (و سگ ها) تعداد بسیار زیادی از سلول های مخروطی شکل و به دنبال آن تعداد کمی از سلول های میله ای تمرکز یافته اند. اما در انسان ها خلاف این موضوع برقرار است؛ به همین دلیل ما نمی توانیم در شب به خوبی ببینیم، اما می توانیم به درستی رنگ ها را از هم تفریق کنیم.

در پاسخ به سوال گربه ها دنیا را چگونه می بینند در تصویرهای زیر نحوه دید انسان (عکس بالا) و گربه ها (عکس پایین) مقایسه شده است.

– زمینه دید: به محدوده ای اطلاق می شود که وقتی چشم روی یک چیز تمرکز می کند، آن را می بیند. این محدوده شامل چیزهایی است که ما در روبروی خود، بالا، پایین و در کناره ها مشاهده می کنیم. گربه ها زمینه دیدشان کمی پهن تر و به اندازه ۲۰۰ درجه است و انسان ها با زمینه دید ۱۸۰ درجه مشاهده می کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از بچه گربه ها چگونه است ؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند

زمینه دید در گربه ها – گربه ها دنیا را چگونه می بینند

– وضوح دید: این مورد به واضح بودن جسم مشاهده شده اشاره دارد. میانگین وضوح در دید انسان ۲۰ / ۲۰ است. واضح بودن اشیا در دید گربه بین ۲۰/۱۰۰ و ۲۰/۲۰۰ است. این نشان می دهد که اگر گربه برای دیدن یک شی باید در دامنه (فصله) ۲۰ از آن باشد، انسان در دامنه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ می تواند آن جسم را به خوبی ببیند و به همین دلیل است که تصویر پایین بسیار تار و محو است.

بیشتر بخوانید: درمان اسهال گربه و برنامه ریزی غذایی گربه ها

گربه ها دنیا را چگونه می بینند

وضوح دید در گربه ها – گربه ها دنیا را چگونه می بینند

– دیدن رنگ ها: تصور غلطی که راجع به سوال گربه ها دنیا را چگونه می بینند رایج شده، این است که گربه ها به هیچ عنوان نمی توانند رنگی به جز طیف های خاکستری را ببینند. انسان ها با عنوان «سه رنگی» شناخته می شوند؛ که یعنی آن ها سه نوع سلولی مخروطی شکل دارند که باعث دیدن رنگ های سبز، آبی و قرمز می شوند. در گربه ها هم همین سه نوع سلول وجود دارد اما نه به همان شکل موجود در انسان ها. دید گربه همانند دید انسانی است که کوررنگی داشته باشد. در نتیجه گربه ها می توانند طیف رنگ های آبی و سبز را ببینند، اما شاید طیف های قرمز و صورتی، آن ها را سردرگم کند. رنگ بنفش نیز بیشتر به عنوان طیف دیگری از آبی شناخته می شود. همچنین گربه ها منظره ای که ما می بینیم را به وضوح ندیده و رنگ های کمتری را مشاهده می کنند.

بیشتر بخوانید: نگهداری از گربه و هر آنچه که باید برای نگهداری از گربه ها بدانید!

گربه ها دنیا را چگونه می بینند

دیدن رنگ ها در گربه ها – گربه ها دنیا را چگونه می بینند

– فاصله: چشم گربه ها نزدیک بین است (به این معنی که اشیا دور را نمی توانند به خوبی ببیند). این قابلیت در مورد شکار کردن برای این موجودات بسیار مفید و کاربردی است.

فاصله در دید گربه ها

فاصله در دید گربه ها

– دید در شب: گربه ها نمی توانند جزییات را به وضوح ببیند و یا طیف رنگ ها را از یک دیگر تشخیص دهند، اما توانایی قابل ملاحظه ای در دیدن به هنگام شب و تاریکی دارند. زیرا تعداد بسیار زیاد سلول های میله ای شکل در شبکیه چشمشان است که به نور کم حساس هستند. در نتیجه، گربه ها می توانند در یک ششم از مقدار نوری که انسان ها برای دیدن در شب به آن نیاز دارند، اجسام را به خوبی ببینند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه کور ؛ چگونه از یک گربه کور مراقبت کنیم؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند

دید در شب گربه ها – گربه ها دنیا را چگونه می بینند

در ادامه پاسخ به سوال گربه ها دنیا را چگونه می بینند باید گفت همچنین گربه ها یک ساختار دیگر در عقب شبکیه چشم خود دارند، که پوشنه نامیده می شود و جهت بهتر شدن دید در شب است. سلول ها در پوشنه همانند یک آینه عمل می کنند و نوری را که از بین سلول های میله ای و مخروطی شکل می گذرد، به سمت photoreceptorها  بازتاب کرده و به آن ها یک شانس دیگر برای بهره بردن از نور موجود در شب می دهند. این نکته، دلیلی بر درخشندگی چشمان گربه ها در شب می باشد.

بیشتر بخوانید: میو میو کردن گربه چه معنی دارد؟

نقش پوشنه در دید شب گربه ها

نقش پوشنه در دید شب گربه ها – گربه ها دنیا را چگونه می بینند

نویسنده: زهرا اسلامی

منبع: www.businessinsider.com

۹ دیدگاه

9 دیدگاه

  1. Avatar

    sagi

    ۱ فروردین ۱۳۹۷ at ۲۳:۴۶

    دلم برا ی گربه ام تنگ شده خدا لعنت کسی که گربه ام را اذیت کرده یاکشته یا اینکه بردند گم و گورش کردند

    ۱۰+
    • Avatar

      بهنام

      ۱۱ دی ۱۳۹۸ at ۱:۱۶

      خدا بلده چجوری حسابرسی کنه. خدا بزرگه

      ۹+
  2. Avatar

    بهنام

    ۱۱ دی ۱۳۹۸ at ۱:۱۸

    سلام. خیلی جالب بود. مخصوصا واسه من که گربه دارم اطلاعات مفیدی را کسب کردم.سپاس

    ۹+
  3. Avatar

    ......

    ۳ آذر ۱۴۰۰ at ۱۹:۵۸

    وا….

    ۵+
  4. Avatar

    بهار

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ at ۰:۵۹

    من خودم خیلی از گربه ها ترس داشتم، اما دوتا گربه کنارخونمون دنیا اومدن که مادرشون زیر یه موتور مرد، اونقدر خوشگل و بامزه بودن و باالتماس میومیو پی کردن که باهرروز غذا دادن بهشون عادت عجیبی بهشون پیدا کردم،خیلی ملوسن?????

    ۸+
  5. Avatar

    بهمن

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ at ۱۵:۰۷

    گربه حیوان بسیار خوب و تمیز و جالبی است. من یک بچه گربع رو که بییارضعیف و نحیف شده بود اوردم خانه بهش غذا دادم حمام بردم وتمیز شستمش الان یک گربه بامزه و بازیگوش و تمیز هست . خیلی بامزه و دوست داستنی هست کربه ها حیوانات خوبی هستند و خیلی زود بانسان عادت میکنن خیلی انس میگیرن .گربه من الان پیش من نشسته وداره خرخر میکنه.

    ۸+
    • Avatar

      پویا

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱ at ۱:۳۷

      دقیقا منم از زیر موتور ماشینم یه گربه سفید و زرد رو درآوردم تقریبا یک ماهه الان شده رفیقم اسمشم گذاشتم ملوس واقعا حیوان تمیز و تو دل برویی هستش قبلا متنفر بودم از گربه الان عاشق ملوسم هستم

      ۲+
  6. Avatar

    نیستانک

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱ at ۱۳:۵۹

    سلام: کلا حیوانات مثل گربه و سگ و اسب که به انسانها وابستگی پیدا میکنند جهت رفع تنهایی خوب هستند و مفید. و بدلیل اینکه انسانها از خصوصیات این حیوانها بر خوردار نیستند مورد توجه جهت رفع تنهایی قرار نمی گیرند.سعی کنید محیط را طوری بسازید که ژنتیک آنها برخوردار بوده نه سلیقه شما. خوشحالی و ناراحت بودن یک حیوان امری سخت و نشدنی است.

    ۴+
  7. Avatar

    دلنیا

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱ at ۱۹:۰۷

    سلام ببخشید آیا گربه ها م فقط طول موج های مرئی رو میبینن یه طیف دیدشون وسیعتره ؟

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا