دانستنی‌های سلامتی

حمله عصبی (پانیک) و تاثیرات مخرب آن را با این روشها مدیریت کنید!

حمله عصبی حمله پانیک

کف دست تان از عرق خیس می شود، ضربان قلب تان بالا می رود، سرتان گیج می رود، تمرکز حواس ندارید. این همان حمله عصبی یا حمله پانیک است که خیلی وقت ها شخص احساس می کند حتی دارد سکته می کند.

۹+

کف دست تان از عرق خیس می شود، ضربان قلب تان بالا می رود، سرتان گیج می رود، تمرکز حواس ندارید. این همان حمله عصبی یا حمله پانیک است که خیلی وقت ها شخص احساس می کند حتی دارد سکته می کند. گاهی حمله  عصبی یا همان پانیک آن قدر شدید است که تا مدت ها اثر خود را می گذارد و اگر تکرار شود باعث بیماری هایی مثل سکته، ناراحتی های گوارشی، انواع التهابات، و حتی تغییر در ژن ها می شود. باورش سخت است ولی حقیقت دارد. به عنوان مثال ژن MTHFR که کارش تبدیل اسید فولیک به ویتامین B9 است بر اثر حملات عصبی کارکرد آن مختل می شود. چه گونه باید حمله های عصبی را مدیریت و تاثیرات مخرب آن را خنثی کنیم؟ در نت نوشت امروز بخوانید.

بیشتر بخوانید: تفاوت حمله پانیک و حمله قلبی 

تاثیرات مخرب حمله عصبی بر روح و تن

حمله عصبی

یکی از تاثیرات جانبی حمله عصبی بیماری به نام آگورافوبیا Agoraphobia یا ترس ترک خانه است. وقتی حمله های عصبی مکرر اتفاق بیفتد شخص دچار افسردگی و اضطراب می شود و دوست ندارد خانه را ترک کند.

بیماری های جسمی مثل عدم توانایی در هضم غذا، آی بی اس IBS  یا سندروم روده تحریک پذیر، یبوست یا اسهال از دیگر اثرات جانبی حمله های عصبی است. به دلیل ارتباط مستقیم اعصاب سیستم گوارشی با مغز، و بافت های مشابهی که دارند حملات عصبی در واقع بر روی محور مغز- دستگاه گوارش روی می دهد. آن چه بر روی مغز تاثیر می گذارد بر روی دستگاه گوارش هم تاثیر می گذارد و برعکس.

به همین دلیل حملات عصبی را نباید دست کم گرفت. باید آن ها را ارزیابی، اثرات آن ها را تعدیل و از بروز مجدد آن ها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: چقدر علائم خطر سکته قلبی را دارید؟ راه های پیشگیری از سکته قلبی

راه های مدیریت حمله عصبی

  • نفس های عمیق بکشید

تنفس بر ضمیر ناخودآگاه تاثیر می گذارد. هنگام بروز حملات عصبی تنفس کوتاه، منقطع و سریع می شود. به همین دلیل وقتی دچار حمله عصبی می شوید سعی کنید نفس های عمیق و بلند بکشید. مشکل است ولی به منظور جلوگیری از صدمه زدن به بدن تان بهتر است این کار را انجام دهید. وقتی نفس های عمیق می کشید مدام به خودتان بگویید من حالم خوب است.

  • کافئین و شکر نخورید

وقتی از دست کسی عصبانی می شوید راه آرام کردن خودتان خوردن قهوه آن هم همراه با شکر نیست. بهترین کار این است تا چند ساعت و تا زمانی که کاملا آرام نشده اید نوشیدنی های کافئین دار شیرین میل نکنید. شاید همان روش قدیمی بهتر باشد: یک لیوان آب خنک.

بیشتر بخوانید: تپش قلب نامنظم یا فیبریلاسیون چیست؟

  • از تکنیک های آرام بخش استفاده کنید

انجام ورزش هایی مثل یوگا، پیلاتس و روش های مراقبه باعث می شود نه تنها اثرات حملات قبلی را از بین ببرید بلکه از حملات عصبی بعدی هم جلوگیری کنید.

  • خواب کافی

با بموقع خوابیدن و خواب کافی باعث می شوید کمتر تحت تاثیر شرایط یا رفتار افراد عصبی شوید و موقعیت را بهتر کنترل کنید. در صورتی که احساس می کنید نیاز به کمک دارید با مراجعه به پزشک از داروهای حاوی منیزیم استفاده کنید.

  • تمرین بی ذهنی

استفاده از روش هایی مثل گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، مراقبه، و تلاش برای فکر نکردن روش خوبی برای مدیریت حملات عصبی و اضطراب است. البته ابتدا کار مشکل است ولی باید سعی کنید بتوانید هر روز چند دقیقه ای را به یکی از این روش ها اختصاص دهید. یکی از روش های پیشنهادی ما به شما این است که در یک ساعت خاص دریک مکان آرام بنشینید و به هیچ چیز فکر نکنید. به محض آن که فکر یا حرف و رفتاری به ذهن تان خطور کرد بلافاصله دستور رفتن به آن بدهید. بله خیلی ساده بگویید برو. ابتدای کار مشکل است ولی پس از مدتی تسلط پیدا می کنید. حتی اگر بتوانید ۱ تا ۵ دقیقه به چیزی فکر نکنید تاثیر شگفت انگیز آن را کاملا در زندگی تان متوجه می شوید.

  • علت را پیدا کنید

گفتنش راحت تر از عمل کردن است. ولی باید سعی کنید آن چه را باعث بروز حملات عصبی می شود و راه مدیریت آن را پیدا کنید. اگر می خواهید حالتان خوب شود باید هر کسی و هر چیزی را که باعث ناراحتی تان و حمله های عصبی می شود مثل یک تکه کاغذ بی ارزش تلقی، پاره کنید و دور بیندازید. گاهی حذف علت حمله عصبی از محیط دوروبرمان مشکل است ولی می توان با مدیریت آن را تحت کنترل در آورد تا باعث صدمه زدن به خودمان نشویم.

اصلا منظورمان این نیست که خودخواه باشید ولی فراموش نکنید هیچ کس مهم تر از خودتان و هیچ چیز مهم تراز سلامتی تان نیست.

 

۶ دیدگاه

6 دیدگاه

  1. Avatar

    احسان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷ at ۹:۰۳

    سلام من تازه از این بیماری نجات یافتم،بیست روز کل بیمارستان ها و متخصصین مغز و اعصاب رو دور زدن و هر روز بدتر میشدم یکنفره تشخیص داد اما نتوانست درمان کند،از رو ناچاری رفتم طب سنتی بمحض اینکه گفتم گفت غلظت خونت بالات باید رگ بزنی و وقتی زدم نیم ساعت بعد یک حمله ضعیف رخ داد و تا الان با یک مقدار دارو گیاهی تا الان کاملاً سالم زندگی و کار میکنم لطفاً حجامت و خون دادن و ورزش برای غلظت خون پیگیری کنید

    ۲+
    • پوران ریاضی پور

      پوران ریاضی پور

      ۲۸ تیر ۱۳۹۷ at ۸:۱۶

      خوشحالیم که سلامتی خود را باز یافتید. البته حجامت، زالو درمانی و ورزش در مقالات متعددی در نت نوشت معرفی شده است. را راهنمایی تان سپاسگزاریم.

      ۰
    • Avatar

      پري

      ۹ آبان ۱۳۹۷ at ۱۰:۲۶

      سلام اقا احسان.لطفا اگه ممکنه ایمیل یاشمارتونو برام بزارید تا باهاتون تماس بگیرم.به گمونم علاعممون یکی باشه.من هنز خوب نشدم.توروخدا.لطفا

      ۰
    • Avatar

      پري

      ۹ آبان ۱۳۹۷ at ۱۰:۲۹

      آدرس تلگرامم.saman5524isj.اگه ممکنه بهم پیام بده تا باهات صحبت کنم.ممنون

      ۲+
  2. Avatar

    علی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ at ۱۶:۳۲

    واقعا چه فکری کردید که تو مطلبتون میگید حملات مکرر باعث سکته میشه؟این بنده خداها که پنیک دارن با اینکه همه دکترا میگن پنیک خطر نداره و فقط یه واکنشه..بازم تنشون میلرزه و با عذاب زندگی میکنن..بعد شما میای میگی باعث سکته میشه؟با خودت نمیگی این بیچاره ها اگه احتمال بدن سکته هم تو کاره خودکشی میکنن؟ادمین عزیز شما این بیچاره هارو نترسون..نمیخواد راهکار بدی!کاش حداقل تحقیق میکردی…اگه اماری از سکته در اثر پنیک داری که رسمیه به ایمیل من بفرست…من جلو همه دوستان از شما معذرت خواهی میکنم..گرچه اگه چنین چیزیم باشه..مصلحت نیستـ که شما مطرح کنی جلو این بیچاره ها!

    ۴+
  3. Avatar

    بنیامین

    ۳۰ دی ۱۴۰۱ at ۱۹:۲۷

    من یه بار دچار پانیک شدم خیلی بده ناموسا پدرم رو درآورد یک ماه تمام دکترارو زیر و رو کردم از قلب بگیر تا گوارش و… که آخرش رفتم پیش یک روانشناس که سه قلم دارو نوشت و چندتا تمرین بهم یاد داد یه هفته مصرف کردم داروهارو بعد گذاشتمش کنار و تا الآن که ۸ سال از اون موقع میگذره تجربه حمله پانکیک رو نداشتم! من چند تا چیز عجیب کشف کردم که اگه انجام بدین فک نکنم حملات پانیک رو تجربه کنین… بیشتر ذهنی هستش هیچ وقت نباید تو موقعیت اضطراب زا قرار بگیرین، چای نخورین، هیچ وقت قند و شکر نخورین، ورزش بکنین مخصوصا کوه نوردی، دیدین که داره حمله میاد بهتون از خونه خارج بشین برین تو هوای باز، لباس زیاد نپوشین من حتی زمستون هم تیشرت میپوشم!، محیط خونه رو زیاد گرم نکنین، افرادی که سیگاری هستن اگه ترک کنن حمله شدیدتر میشه پس لااقل نتونستین ترک کنین کم مصرف کنین، هنگام حمله مچ دستتون رو به صورت دورانی با دست دیگه و به صورت محکم ماساژ بدین، فیلم کمدی ببینین، از عطر و ادکلن استفاده نکنین و… امیدوارم مفید واقع بشه…

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا