دانستنی‌های سلامتی

۷ غذای قلیایی که pH بدن را متعادل و از بیماری دورتان می‌کند!

غذای قلیایی

عادت های غذا خوردن و سبک زندگی تعادل اسیدیته بدن را به هم می زند که منجر به بروز بعضی از بیماری‌ها و از بین رفتن سلامتی می شود. این روزها تقریبا بیشتر خانواده ها هفته ای یک بار غذاهایی مثل پیتزا، انواع همبرگر، سوسیس و کالباس و فست فودهایی از این قبیل را جزئی از برنامه غذایی خود کرده اند. متاسفانه خوردن این نوع غذاها باعث به هم خوردن pH بدن و قلیایی شدن آن می شود که به راحتی از طریق یک آزمایش خون یا ادرار قابل تشخیص است. متعادل نگه داشتن سطح pH بدن سلامتی به دنبال دارد. در نت‌نوشت امروز به شما می گوییم که چگونه با این ۷ غذای قلیایی این سطح را به طور طبیعی نگه دارید تا دچار بیماری نشوید.

۶+

عادت های غذا خوردن و سبک زندگی تعادل اسیدیته بدن را به هم می زند که منجر به بروز بعضی از بیماری‌ها و از بین رفتن سلامتی می شود. این روزها تقریبا بیشتر خانواده ها هفته ای یک بار غذاهایی مثل پیتزا، انواع همبرگر، سوسیس و کالباس و فست فودهایی از این قبیل را جزئی از برنامه غذایی خود کرده اند. متاسفانه خوردن این نوع غذاها باعث به هم خوردن pH بدن و قلیایی شدن آن می شود که به راحتی از طریق یک آزمایش خون یا ادرار قابل تشخیص است. متعادل نگه داشتن سطح pH بدن سلامتی به دنبال دارد. در نت‌نوشت امروز به شما می گوییم که چگونه با این ۷ غذای قلیایی این سطح را به طور طبیعی نگه دارید تا دچار بیماری نشوید.

ارتباط pH با سلامتی بدن

سطح pH بدن به طور طبیعی بین ۷/۳۵ الی ۷/۴۵ است تا بدن بتواند تمام قسمت های بدنی را اکسیژن رسانی کند. ریه ها و کلیه ها مهم ترین عضوهای بدن هستند که فقط در صورت متعادل بودن pH می توانند کار خود را درست انجام دهند. یعنی این دو عضو به محض هر گونه تغییری در pH از خود واکنش نشان می دهند و بیمار می شوند.

ریه ها با دفع دی اکسید کربن از طریق عمل بازدم و کلیه با دفع ادرار سعی می کنند تا pH بدن را متعادل نگه دارند. حتی وقتی بدن عرق می کند این تعادل به هم می خورد و در نتیجه بدن یا اسیدی یا قلیایی می شود. اسیدی شدن بدن زمانی رخ می دهد که pH به کمتر از ۷/۳۵ می رسد و قلیایی شدن بدن با بالارفتن pH از عدد ۷/۴۵ اتفاق می افتد.

این عدم تعادل بیماری های ریوی و کلیوی را به دنبال دارد که به نوبه خود بیماری های دیگری را سبب می شود. با یک رژیم غذایی سالم می توان pH بدن را به طور طبیعی متعادل نگه داشت تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. اکنون این غذاها را بررسی می کنیم.

اسفناج یک غذای قلیایی

pH اسفناج بین ۵/۵۰ تا ۶/۸۰ است. پس در واقع کمی حالت اسیدی دارد که می تواند محیط قلیایی بدن را متعادل کند. این سبزی همچنین دارای پتاسیم و کلسیم است که برای متعادل نگه داشتن pH مایعات بدن ضروری هستند. ۱۰۰ گرم اسفناج ۹۵ میلیگرم کلسیم و ۵۵۳ میلیگرم پتاسیم دارد.

بروکلی

شاید بروکلی سبزی مورد علاقه شما نباشد ولی با داشتن pH بین ۶/۸۵ – ۶/۳۰ به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد مانع از صدمه دیدن سلول ها در نتیجه وجود رادیکال های آزاد می شود. ویتامین K و فیبر موجود در این سبزی مانع از خونریزی شدید شده، عمل هضم غذا را راحت می کند.

لیموترش

لیموترش با وجود اسیدی بودن و داشتن pH بین ۲/۸۰-۲/۰۰ محیط بدن را قلیایی کرده سوخت و ساز سلولی را بهبود می بخشد.

موز

موز یک میوه مغذی حاوی پتاسیم است که به اندازه کافی فیبر دارد تا بدن را به مدت طولانی سیر نگه دارد. pH بین ۵/۲۰ – ۴/۵۰ این میوه محیط بدن را قلیایی نگه می دارد تا محیط اسیدی به بدن صدمه ای نزند.

این میوه مقوی قلب، کلیه ها بوده و سلامت دستگاه گوارش را به دلیل مواد مغذی اش تضمین می کند.

خربزه شیرین

غذای قلیایی

بهتر است از نوع گرد آن که در جنوب ایران به عمل می آید – معروف به دستنبو – و بسیار شیرین است، استفاده کنید تا با PH ۶/۶۷ – ۶/۰۰ آن بتوانید pH بدن را در حد متعادل نگه دارید. خربزه دارای پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفات است که باعث گردش بهتر خون در رگ ها شده سلامت قلب را به دنبال دارد.

آووکادو

این میوه بهترین منبع اسیدهای چرب مفید محسوب می شود. علاوه بر این انتخاب خوبی برای متعادل نگه داشتن pH بدن است. آووکادو با داشتن pH بین ۶/۵۸-۶/۲۷ یکی از مواد حاوی فیبر فراوان است. پتاسیم موجود در آووکادو باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد و در نتیجه سلامت قلب می شود.

سویا

غذای قلیایی

این روزها این دانه را با طعم های مختلف در بازار راحت پیدا می کنید. سویا با pH بین ۶/۶۰-۶/۰۰ گیاهی سرشار از پروتئین است که در رژیم های غذایی لاغری به دلیل سیر نگه داشتن فرد منبع غذایی خوبی محسوب می شود. سویا بخصوص برای زنان اهمیت تغذیه ای زیادی دارد. ایزوفلاوون Isoflavones موجود در سویا درست مثل هورمون زنانه استروژن عمل می کند. به همین دلیل بخصوص بعد از یائسگی یکی از غذاهایی است که به زنان توصیه می شود مرتب از آن استفاده کنند.

بهترین کار برای برای سلامتی متعادل نگه داشتن pH مایعات بدن است. برای این مهم باید غذای قلیایی و اسیدی را در کنار هم مصرف کنید. مثلا اگر میوه ای اسیدی مثل پرتقال، انواع توت و آلو میل می کنید؛ یکی از غذاهای قلیایی را هم مصرف کنید.

معمولا همه از تاثیر مواد غذایی بر بدن خود آگاهی دارند. ولی در صورتی که مطمئن نیستید غذایی که می‌خورید غذای قلیایی یا اسیدی است با یک متخصص تغذیه یا افرادی که از طب سنتی ایران آگاهی دارند کمک بگیرید.

منبع :

curejoy

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا