1398-02-04
سینمای جهان

نقد فیلم Boyhood ساخته‌ی ریچارد لینکلیتر؛ مرزهایی بین واقعیت و مستند

نقد فیلم boyhood

فیلم Boyhood درام آمریکایی است به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر و محصول سال ۲۰۱۴. این فیلم که فیلمبرداری آن از سال ۲۰۰۲ شروع شد و در سال ۲۰۱۳ به اتمام رسید، حول محور زندگی پسربچه ای به نام میسون، از کودکی تا بزرگسالی، می چرخد و دوره ی ۱۲ ساله ی زندگی او را نشان می دهد. فیلم boyhoodاولین بار در جشنواره ساندس به نمایش درآمد و علاوه بر اینکه نظر منتقدین و مخاطبین را جلب کرد، جوایز متعددی هم در جشنواره مختلف برده است. در ادامه می پردازیم به نقد فیلم boyhood.

فیلم Boyhood درام آمریکایی است به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater و محصول سال ۲۰۱۴. این فیلم که فیلمبرداری آن از سال ۲۰۰۲ شروع شد و در سال ۲۰۱۳ به اتمام رسید، حول محور زندگی پسربچه ای به نام میسون، از کودکی تا بزرگسالی، می‌چرخد و دوره‌ی ۱۲ ساله‌ی زندگی او را نشان می‌دهد. فیلم Boyhood اولین بار در جشنواره ساندس به نمایش درآمد و علاوه بر اینکه نظر منتقدین و مخاطبین را جلب کرد، جوایز متعددی هم در جشنواره مختلف برده است. در ادامه می‌پردازیم به نقد فیلم Boyhood

 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Last Flag Flying اهتزاز آخرین پرچم کاری از ریچارد لینکلیتر

نقد فیلم Boyhood ساخته‌ی ریچارد لینکلیتر

در ابتدای نقد فیلم Boyhood باید گفت داستان فیلم از این قرار است که میسون پسربچه‌ی شش ساله ای است که به همراه مادر و خواهرش، در تگزاس زندگی می‌کند و پدرش هم به تازگی آن‌ها را ترک کرده است. فیلم  Boyhood تمامن، حول محور زندگی مِیسون و خانواده‌اش و وابستگانش در طول ۱۲ سال می‌چرخد.

پوستر فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

پوستر فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

اکثر کارگردانان صبر و حوصله برای کارهایی این چنینی که ۱۲ سال برایش وقت بگذارند را ندارند ولی لینکلیتر از این قاعده مستثنی است و چنین نگاهی را از او قبلن در سه گانه‌ی عاشقانه اش: پیش از طلوع، پیش از غروب و پیش از نیمه شب، با بازی اتان هاوک و ژولی دلپی دیده بودیم.

لینکلیتر به خوبی از پس انفعالات زمانی در اثرش برآمده است و کاراکترهایش را در ۱۲ سال متوالی دنبال می‌کند و سالی یکبار به آن‌ها سر می‌زند ولی به جای  این که لحظاتی که ثبت کرده است را در چند فیلم ارائه کند،  همه و همه را به شکل یک فیلم مستقل در می‌آورد که ریتم آهسته اش، حتی ذره ای صبر مخاطب را لبریز نمی کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Before Sunrise کاری از ریچارد استوارت لینکلیتر، روایت عقلانی یک ماجرای عاشقانه

به غیر از فرم و قالب اثر، نکته‌ی دیگری که در نقد فیلم Boyhood باید گفت این است که این فیلم در واقع داستانی است درباره‌ی بالا رفتن سن و گذر ساده‌ی عمر که لینکلیتر به بهترین شکل ممکن به آن پرداخته است. فی الواقع لحظه به لحظه همراهی کردن و تماشای بازیگرانی که درست در مقابل چشمان ما، روی پرده‌ی سینما، تغییر می‌کنند و سنشان بیشتر می‌شود، برایمان تجربه ای عجیب ولی دلنشین است. روشی که لینکلیتر  انتخاب کرده است، در وهله‌ی اول نگاهی واقع گرایانه  است بدون اندکی تحریف. و این واقع گرایی به حدی است که در اینجا در ارزیابی و نقد فیلم Boyhood باید گفت این فیلم جنبه‌ی مستند گونه نیز دارد.

دیدن فیلم Boyhood به سان دریچه ای است که از طریق آن می‌توانیم جزییات و لحظات عادی زندگی دیگران را ببینیم و بعضی وقت‌ها همین لحظات عادی که خیلی راحت می‌توان بدان وارد شد و با آن ارتباط برقرار کرد، می‌توانند شروع یک اتفاق باشند. به همین سادگی. کاراکترهایی که در فیلم‌ هستند، برایمان آشنا و نزدیک هستند، انگار درست در کنارمان هستند و شاید خودمان هستند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Final Portrait پرتره آخر اثری از استنلی توچی

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Handmaiden خدمتکار ساخته‌ی پارک چان ووک؛ انتقامی زنانه

نقد فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

نقد فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

در نقد فیلم Boyhood باید گفت، دوربین لینکلیتر به راحتی، بدون اینکه در پی زرق و برق کادر باشد، لحظات زندگی روزمره را ثبت می‌کند و در این قاب‌ها هیچ چیز فراتر از واقعیت و غلو شده نیست و این مهم خود ما را به این می‌رساند، که زندگی همین گذران عمر است. تغییرات و تحولاتی که با هر یک سال جلوتر رفتن جهان فیلم و جهان واقعی می‌بینیم، به قدری یکپارچه و منظم هستند که هم ذات پنداری را عمیقن در  مخاطب بوجود می‌آورد و به دلیل اینکه بازیگران تغییر نمی کنند، همه چیز به شکلی واقع گرایانه جلو می‌رود.

نکته‌ی مهمی که برایمان تمامن محسوس است و اشاره کردن به آن در نقد فیلم Boyhood مهم، این است که فیلم در طول زمان سه ساعته‌ی خود، بی آنکه حوصله‌ی مخاطب را سر ببرد، او را به سفر می‌برد، سفری از جنس زمان و درست هنگامی که فیلم به پایان می‌رسد مخاطب، از تمام اتفاقات مانوسی که در فیلم بود، عمیقن احساس خرسندی می‌کند و لینکلیتر موفق می‌شود، قصه اش را بدون دلزدگی به پایان برساند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Shape of Water کاری از گیرمو دل تورو

در ادامه‌ی نقد فیلم Boyhood باید گفت این اثر بی شک شاهکار ریچارد لینکلیتر است و شاید بتوان Boyhood را بهترین فیلم لینکلیتر دانست. این کارگردان خوش قریحه‌ی تگزاسی برای دلنشین ساختن لحظات زندگی و در عین حال اندکی اضافه کردن چاشنی تلخ به آن، گذر اجتناب ناپذیر زمان را نشانمان می‌دهد و به جرات می‌توان گفت یکی از نکات مثبت و بزرگ این فیلم، این است که داستانِ فیلم، تجربه های ملموس و فراگیرِ تک تک انسان های روی زمین است.

تماشای فیلم Boyhood ، دقیقن می‌تواند مثل تماشای زندگی خود ما باشد. درست مانند تماشای دو داستان شکل هم که در یک قاب دیده می‌شوند. یکی داستانی است که روی صفحه‌ی نمایش جریان دارد و یکی شخصیتی است که در ذهن‌ مخاطب جریان دارد، حتی اگر خیلی از کارهایی که کاراکترهای فیلم انجام داده اند را هیچ‌وقت تجربه نکرده باشیم، باز هم ذهن‌مان به شکل خودکار خاطراتی شبیه به اتفاقات فیلم را جایگزین می‌کند و مرور شروع می‌شود و زندگی خودمان در ذهنمان شروع به حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Before Sunset کاری از ریچارد استوارت لینکلیتر، زمانی برای دیدار دوباره

نقد فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

نقد فیلم Boyhood به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر Richard Linklater

کم پیش می‌آید که فیلمسازی بتواند در مدیوم سینما، فیلمی به این صراحت و بدون بی‌تاکید بر تجارب و حسرت‌های بدست آمده از گذر عمر را در جهت عمیق کردن و وسعت بخشیدن به مفاهیم مورد نظرش بسازد، و مفهوم زمان از دست رفته و گذرا بودن زندگی را بدون کوچکترین لغزشی به تصویر بکشد.

و اما در انتهای نقد فیلم Boyhood باید اضافه کرد، چیزی که تحسین مخاطب را به هنگام دیدن این فیلم به همراه دارد، چگونگی اجرا و به نتیجه رساندن ایده‌ی این چنین غیر معمولی است که در نهایت به اثری منسجم و یکدست بعد از ۱۲ سال فیلمبرداری رسیده است. به جرات می‌توان گفت که فیلم Boyhood اثری است که در اصل مرزهای بین فیلم مستند و داستانی را می‌شکند و به پدیده ای مهم در سینما چه در زمینه‌ی حفظ راکوردها و چه ترکیب بندی و میزانسن و چه در خلق فضاسازی های رئال، بدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Before Midnight کاری از ریچارد لینکلیتر، روایت یک رابطه پس از سال ها

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Elle ساخته‌ی پل ورهوفن؛ لحظات گم شده

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا