سینمای ایران

نقد فیلم خانه کاغذی ؛ این خانه از پای بست ویران است

نقد فیلم خانه کاغذی

در فیلم خانه کاغذی بازیگرانی چون پرویز پرستویی، تینا پاکروان، ستاره اسکندری، علیرضا کمالی، مهدی پاکدل، حسین پاکدل، ثریا قاسمی، محسن قاضی‌ مرادی و شقایق فراهانی به ایفای نقش پرداختند

نقد فیلم خانه کاغذی را این چنین آغاز می کنیم که در این فیلم درام بازیگرانی چون پرویز پرستویی، تینا پاکروان، ستاره اسکندری، علیرضا کمالی، مهدی پاکدل، حسین پاکدل، ثریا قاسمی، محسن قاضی‌ مرادی و شقایق فراهانی به ایفای نقش پرداختند. تینا پاکروان با مشارکت امیرحسین عبدالهی تهیه‌ی این فیلم را بر عهده داشتند. فیلم‌نامه‌ی آن را خسرو نقیبی و علی مسعودی‌نیا بر اساس فیلم‌نامه‌‌ی فصل سرد نوشته‌‌ی مهدی صباغ‌ زاده، حسن قلی‌زاده نوشتند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم عرق سرد کاری از سهیل بیرقی، زنانی که پیش تر از مردان دویده اند!

نقد فیلم خانه کاغذی

آه اگر آزادی سرودی می خواند
کوچک
همچون گلوگاه پرنده ای
هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند
سالیان بسیاری نمی بایست
دریافتی را
که هر ویرانه نشان از غیاب انسانی است

این شعر از احمد شاملو در نقد فیلم خانه کاغذی به کارگردانی مهدی صباغ زاده اولین شعری است که به ذهن متبادر می شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم مغزهای کوچک زنگ زده کاری از هومن سیدی ؛ کلی گویی و بی حاصلی

تیزر رسمی فیلم سینمایی خانه کاغذی

 

داستان فیلم خانه کاغذی از این قرار است که امیرعلی ابراهیمی با بازی پرویز پرستویی روزنامه نگار با سابقه ای که سال هاست به دلایلی عطای این حرفه را به لقایش بخشیده و خانه نشین است. دخترش سارا با بازی تینا پاکروان او هم روزنامه نگار است. سارا برخلاف پدر در این حرفه فعالیت می کند و هر روز پدر را به برگشت دوباره به این عرصه تشویق می کند اما پدر همچنان سر باز می زند. اما در این میان اتفاقی ناگهانی حادث می شود و داستان به جایی میرسد که امیرعلی دوباره قلم به دست می شود غافل از آن که تاوان سختی برای بازگشت جنجالی اش در انتظارش است و ادامه‌ی ماجرا …

در ادامه‌ی نقد فیلم خانه کاغذی باید گفت که این فیلم در فهرست ۲۸ فیلم راه‌ یافته به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر قرار نداشت و دلیل اش بنا به نظر عوامل آن رد کردن خط قرمز هاست و طرح نبایدهاست و متاسفانه در نقد فیلم خانه کاغذی باید گفت که فیلمنامه‌ی آن در شخصیت پردازی ها ابتر مانده و مخاطب حین دیدن فیلم دچار سر در گمی می شود به شکلی که مجبور است روابط میان شخصیت ها و جزییات آن را حدس بزند و بر پایه‌ی همین حدس و گمان به دیدن ادامه‌ی فیلم بپردازد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مادری به کارگردانی رقیه توکلی ، بی رمق و مصنوعی

پوستر فیلم خانه کاغذی

پوستر فیلم خانه کاغذی

در فیلم اطلاعاتی که از گذشته و حال داده می شود بسیار اندک است. بخش های عاشقانه‌ی فیلم می توانست پر سوز و گداز تر باشد به نحوی که برای مخاطب پاور پذیر تر باشد. عشق میان کاراکترها گنگ است و نا مفهوم. در عین حال قسمت های افشاگری هم تا حدی زرد و دم دستی می نمایاند. خانه کاغذی نه عاشقانه است و نه سیاسی، سردرگم میان این دو معلق است. البته‌ی که وزنه‌ی داستان بیشتر به سمت سیاسی بودن آن است.

پرویز پرستویی برخلاف گذشته بازی پر حرارت و تاثیرگذاری را از خود به نمایش نمی گذارد. از طرفی انتخاب بازیگران انتخاب مناسبی نیست مینو با بازی ستاره اسکندری گویی همسن دختر امیر علی است و این تا حدی این عشق را نامتعارف می نمایاند. شاید هم قصد نویسنده این بوده که نشان دهد امیرعلی عاشق زنی هم سن و سال دختر خودش است و به نوعی به روشنفکر بودن او اشاره کند. اما باز هم مخاطب نمی داند کدام را باید انتخاب کند. سارا عاشقانه پدرش را دوست دارد اما در مقابل او می ایستد و با او در مسائل بسیاری اختلاف نظر دارد. امیرعلی نوستالژی پرست است چیدمان منزل و آکسسورهای منزل او این چنین نشان می دهد. او حتی قادر به تعمیر شیر آب منزل نیست. این نشانگر این می تواند باشد که او تمام عمرش را در کاغذ، کتاب گذارنده است اما این در فیلمنامه گل درشت می نمایاند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم جاده قدیم کاری از منیژه حکمت ، زنی در جاده‌ی دو طرفه!

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مادری به کارگردانی رقیه توکلی ، بی رمق و مصنوعی

بازیگران فیلم سینمایی خانه کاغذی در اکران خصوصی این فیلم

بازیگران فیلم سینمایی خانه کاغذی در اکران خصوصی این فیلم

در ادامه‌ی نقد فیلم خانه کاغذی باید اضافه کرد که در زمان اکران فیلم اجازه‌ی تبلیغ در تلویزیون را به دلیل ممنوع التصویر بودن حسین پاکدل نداشت، عاملی که به باور خیلی ها به فروش فیلم خدشه ای جبران ناپذیر وارد کرد.

البته از انصاف نباید گذشت که با همه‌ی کاستی هایی که فیلم خانه کاغذی دارد اما موضوع آن که به افشاگری اصحاب رسانه و شغل پرخطر روزنامه نگاری می پردازد، موضوعی است که در سینمای ایران خیلی کم به آن پرداخته شده است. انتخاب نام خانه کاغذی انتخاب مناسبی است، خانه ای که روی کاغذ بنا شده و استعاره ای است از میرا بودن آن. در آخر فیلم را با تمام اشکالاتش ببینید.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ماهورا ساخته‌ی حمید زرگر نژاد ، خون ها و سکونت انسان و جریان هور

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی ، به نام گل سرهای خونی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا